Hej
Fråga 1
Jag har ett rum i källaren där taket är fruktansvärt fult. Gult & inte alls fint, med små hål i som ni ser. Mina tankar går att byta detta. Antingen spackla & måla, el plocka ner & sätta upp ngt nytt.
Men nu undrar jag, kan ni se på bilenvad som kan finnas ovanför??
Ser ut som gips ovanför först. Ser man längre in i ventilationshålet så är det svart papp & där ovan trä. Tror ni man ska & kan ta fram det?
Kan det bli snyggt?
Tar man bort pappen då??
Fråga 2
Bör man sätta ett komplett rör för friskluften här?
Fråga 3
Kolla innerväggen. Det är trä. Bör väl vara dött material i källare el har jag fel?
Fråga 1
Jag har ett rum i källaren där taket är fruktansvärt fult. Gult & inte alls fint, med små hål i som ni ser. Mina tankar går att byta detta. Antingen spackla & måla, el plocka ner & sätta upp ngt nytt.
Men nu undrar jag, kan ni se på bilenvad som kan finnas ovanför??
Ser ut som gips ovanför först. Ser man längre in i ventilationshålet så är det svart papp & där ovan trä. Tror ni man ska & kan ta fram det?
Kan det bli snyggt?
Tar man bort pappen då??
Fråga 2
Bör man sätta ett komplett rör för friskluften här?
Fråga 3
Kolla innerväggen. Det är trä. Bör väl vara dött material i källare el har jag fel?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Renoveringsnovis
· Dalarna
· 3 173 inlägg
1. Man ser ingenting på de suddiga bilderna
2. Ett rör tillför ingenting.
3. Jo, inte ska du ha något trä där.
2. Ett rör tillför ingenting.
3. Jo, inte ska du ha något trä där.
Jag skulle riva allt, putsa och måla.
Jag hade innifrån ut : gips, isolering, plast, betong. Tog bara bort allt. Oavsett vad som finns under så är det speciellt fräscht. Provborra och se?
Medlem
· Blekinge
· 12 302 inlägg
Visst kan man snygga till ventilen. Jag hade det som TS och sedan blev det såhär:
Placera insektsnät mot gallret inifrån. Kapa till ett vitt ventilationsrör 100 mm dia och stoppa i hålet. Fyll på med fogskum i utrummet runt röret men ta det i omgångar så att inte skummet knäcka röret. Lägg putsbruk det sista 2 cm. Måla. Stoppa in en tallriksventil. Klart.
Logga in
Skapa konto
Placera insektsnät mot gallret inifrån. Kapa till ett vitt ventilationsrör 100 mm dia och stoppa i hålet. Fyll på med fogskum i utrummet runt röret men ta det i omgångar så att inte skummet knäcka röret. Lägg putsbruk det sista 2 cm. Måla. Stoppa in en tallriksventil. Klart.
Produkter som diskuteras: "insektsnät"
Aluminiumduk för insekter Jowema
Skydd för t.ex insekter och möss
104 kr inkl moms
Läs mer
Ok men nu pratar du om väggen. Ja jag får ta bort träet. Verkar sitta frigolit som isolering men har bara sett lite från sidan.Hammarfall skrev:
Jag undrade mer om taket. Det gipset som kommer fram efter att jag nu tagit ner de där bullerdämpande skivorna. Kan man få den gipsen snygg genom spackel & slipa?
Perfekt! Tack 😊👍Thomas_Blekinge skrev:Visst kan man snygga till ventilen. Jag hade det som TS och sedan blev det såhär:
[bild]
Så gör jag!
Iom mkt spik från de hålade plattorna så blir det mkt spackling. Sprickorna måste spacklas med remsa.
Tror det enklaste du kan göra är att sätta upp ett nytt lager gips på det befintliga. Alt riva ner det gamla först, men oavsett så får du kanske problem med elkablar och armaturer i taket då de måste tas bort för detta.
Tror det enklaste du kan göra är att sätta upp ett nytt lager gips på det befintliga. Alt riva ner det gamla först, men oavsett så får du kanske problem med elkablar och armaturer i taket då de måste tas bort för detta.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden