Hallå byggare. Håller på att renovera vardagsrummet, tretex på varenda vägg. Mjuka och ojämna så ini. Tänkte först sätta renoverngsgips på alltihop men känns lite fusk, så ja började riva bort skiten. Nästan hela huset är tretex. Bakom tretexen sitter nån slags råspont.

Tretexen mätte 13mm, för att ersätta denna, passar väl 13mm gipsskivor perfekt? Är det nått negativt med gips, förutom att det inte går att hänga tungt, har ju sponten bakom så borde kunna sätta upp tvn med enbart träskruv?

Har bara gjort lättare renoveringar innan så behöver lite mer kött på benen kände jag..

Har bara ett(!) eluttag i rummet, så borde väl egentligen fräsa ur och sätta två till, fräser elektrkern eller är de nått man kan göra själv ?

Tack på förhand !

Renoveringsprojekt med bortriven tretexvägg som avslöjar underliggande råspont.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Gipsa direkt på, mindre jobb för dig, själv spackla jag min tretex sen på med renoveringstapet. Blevjävligt bra men som du säger så är den mjuk

Jo de klart de blir mindre rivningsjobb men blir ju merjobb vid dörrar och fönster.. Nu har rivit en del får se hur ja gör på de andra väggarna . Men isåfall kör ja renoveringsgips. Spackla och tapet kanske blir aktuelt i andra rum sen med väv och sånt fint ;)

TF83
Vi har i ett rum satt renoverings gips över tretex som var dålig, det vart bra!
I ett annat, likt ditt där vissa delar var skadade så kapade vi ut och la i "porös board" och la sedan "torr remsor" mellan skarvarna och sedan på med en slät renoveringstapet och sedan tapet, funkade också bra. Har man problem att det spricker är som sades "torr remsor bra"

"Det bästa att ta ett tunt papper typ maskeringspapper (Quickmasker papper) som finns i färgaffärer.

1. Man klipper den i en bredd på ca 5 cm, lägger den i lite vatten så den blir genomblöt, och sätter den centrerat över skarven på tretexskivorna. Vattnet är mest till för att den skall sitta fast på väggen utan att trilla ner.

2. Nu tar man och klipper till en ngt bredare maskering-papper på ca 8-10 cm. Denna tar man tapetlim på ena sidan (som en tapetvård) och klistra centrerat över den ngt smalare remsan som om man tapetserar. Låt torka. Klart!

Det gäller att man gör remsa 1 och 2 i någorlunda snabb följd. För när remsa nr 1 har torkat från vattnet ramlar den ner.

Nu har man skapat en en så kallad torremsa. Nu kan tretexskivorna röra sig lite under remsorna. Hade man limmat remsan direkt på skarven hade tretexen tagit med sig remsan och det hade spruckit. "

• Gilla
gustav89
  • Laddar…
Riv bort treetexen och sätt vanlig gips.
Kan vara ett problem att skruva gips på treetex att skruvarna dras genom då det är mjukt bakom.

Jag rev bort treetexen när jag renoverade ett rum.

Protte

Tretex går ju lätt att riva, ofta kan man bända ned hela skivor utan att de går sönder. Jag har rivit bort det i alla rum utom ett, där det sitter kvar på två väggar.
Om du ska fräsa in elen beror väl på hur huset ser ut i övrigt. Vi bor i en 1800-talskåk så när vi renoverat rum har vi valt att inte fräsa in elen även om det ibland varit frestande. Istället har vi valt spikad el som sedan fogats in och målats över så det ser ut som kablarna suttit där sedan dackefejden.

Hej, mjo börjat riva går hyfsat lätt. Hittade lite elementrör bakom skivan, satt väldigt grunt i väggen :p jo kan va lite snyggt med med utanpåliggande el faktiskt så inte bestämt mig än, med snygga klammers bara så

gustav89 skrev:
jo kan va lite snyggt med med utanpåliggande el faktiskt så inte bestämt mig än, med snygga klammers bara så
Det krävs en speciell sorts elektriker för att göra snygga eljobb. Svågern är elektriker och jobbar med underhåll i en gruva, så han tyckte det var ganska kul att få finlira för en gång skull. Blev alldeles fantastiskt bra när han hjälpte oss med köket. :)

Jo men rätt kabel och snygga klammers med, blir säkert bra! Skönt å bli av med tretexen, den går dock under golvet och sitter hårt där så fick köpa mig ett multitool och såga av. Kanske inte orginalgolc då, lägger man inte golvet först sen skiva ovanför golvet?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.