7 753 läst ·
11 svar
8k läst
11 svar
Gips i tak utan reglar
Vi håller på att renovera ett sovrum på övre plan i ett 20-talshus. I taket sitter nu någon slags strukturväv på masonitskivor som är fästa i "planktaket". Vi skulle vilja ha ett slätt tak och är därför inne på att sätta gips direkt på det gamla taket. Det är ganska låg takhöjd, därför vill vi inte regla upp taket, trots att det möjligen är lite snett. Funkar det att skruva gipsskivor direkt i planket eller finns det någon bättre lösning?
En lösning är ju att limma gipset och skruva i taket med lite längre skruv och hoppas på att ni träffar en planka eller regel. Där ni missar planka eller regel blir det till att dra ut skruven och spackla. Men spackla blir det u ändå av..
Som lekman jag är säger jag definitivt ja! Om vi förutsätter att "planktaket" är ordentligt fäst i takstolarna/reglar i sin tur!
Sätt upp 6 mm renoveringsgips och spackla skarvarna!
Vi gjorde detsamma över ett innertak i pärlspont. Ingen gammal snygg pärlspont, utan klassisk åttiotalsmodell i furu som gav en läcker bastukänsla! Jag skruvade det nya gipset dikt an mot det gamla och problemet var löst!
Edit: Jag tolkar ditt ord "planktak" som att det sitter just plankor fästa i takstolarna? På dessa plankor har man spikat masonit? Om så är fallet så behöver du troligen inte leta efter takstolarna när du ska skruva gipset, utan du kommer att träffa plankorna i 99% av fallen!
Sätt upp 6 mm renoveringsgips och spackla skarvarna!
Vi gjorde detsamma över ett innertak i pärlspont. Ingen gammal snygg pärlspont, utan klassisk åttiotalsmodell i furu som gav en läcker bastukänsla! Jag skruvade det nya gipset dikt an mot det gamla och problemet var löst!
Edit: Jag tolkar ditt ord "planktak" som att det sitter just plankor fästa i takstolarna? På dessa plankor har man spikat masonit? Om så är fallet så behöver du troligen inte leta efter takstolarna när du ska skruva gipset, utan du kommer att träffa plankorna i 99% av fallen!
Tack för svar. Då provar vi helt enkelt så får vi hoppas det funkar!
Följdfråga: Hur jobbigt/svårt är det för en amatör att spackla och slipa i taket och få det jämnt och snyggt? Man kanske bör ta in målare till detta momentet?
Följdfråga: Hur jobbigt/svårt är det för en amatör att spackla och slipa i taket och få det jämnt och snyggt? Man kanske bör ta in målare till detta momentet?
Jag skulle säga att det är skitsvårt och skitjobbigt att spackla och få det bra 
Jag va inne på att sätta ett slätt tak i köket men kom på andra tankar efter att ha spacklat några väggar.
Det blev kortplank med fasade kanter istället. Behändig storlek på 600x1200 med.
Jag va inne på att sätta ett slätt tak i köket men kom på andra tankar efter att ha spacklat några väggar.
Det blev kortplank med fasade kanter istället. Behändig storlek på 600x1200 med.
Många tar ju in målare just för detta momentet, så det är väl en smaksak och en kostnadsfråga. En målare bör såklart få det bättre än en ovan lekman, men se det som en möjlighet att lära dig spackla tak!Pollos skrev:
Skruva upp gipset, välj gärna en modell med försänkta kanter runt hela, så du har plats för en pappremsa i alla skarvar. Dit med pappremsan, spackla alla skarvar och skruvhål. Vänta tills det torkat, slipa och spackla igen. Låt torka. Slipa. Upp med en stark lampa som du låter lysa längs med taket (kallas släpljus) och du kommer att se varenda ojämnhet... Slipa lite till, spackla lite till... Låt torka. Gör om momenten tills du är nöjd och måla sen två gånger!
Klart, och du har sparat några tusenlappar på målaren, och skaffat dig vuxenpoäng!
https://www.youtube.com/watch?v=q6KDk1jVHrI
Lite tips, här på en vägg, men samma princip i taket!
Notera dock att här lägger de en pappremsa i det blöta spacklet, men det finns de som föredrar att limma pappremsan med tapetklister och låta torka innan de spacklar över den.
Lite tips, här på en vägg, men samma princip i taket!
Notera dock att här lägger de en pappremsa i det blöta spacklet, men det finns de som föredrar att limma pappremsan med tapetklister och låta torka innan de spacklar över den.
Tror att det är en vanesak, för en ovan spacklare så tror jag att det är lättare med lim! Men vilket som håller bäst i längden har jag ingen aning om!
https://www.byggahus.se/forum/farg-mala-tapetsera/75073-limma-pappersremsa-vilket-lim.html
https://www.byggahus.se/forum/farg-mala-tapetsera/75073-limma-pappersremsa-vilket-lim.html
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 170 inlägg
Inte tapetklister! Då löser det blöta spacklet upp limmet och remsan lossar från underliggande material. Använd extrastarkt vävlim eller våtrumslim om remsan skall limmas.
Klicka här för att svara