Byggmaterial & Byggteknik
Staffans2000: Se där, en komplimang! Man tackar. Men vad är obegripligt? Om man börjar rota i en ende vet man aldrig var det slutar -hoppsan, här var det en grön bräda till, och här borta är ännu en etc etc etc... Obegripligt? Vore det inte på sin plats att mäta innomhusluftvärdena först innan ev. demolering påbörjas. Du avser väl inte att äta upp det kontaminerade byggnadsmaterialet? Skåda
Joohans: Idag är de isolerat med sågspån. Har inte tänkt så mycket på takstolar än detta var en liten fundering som ja börja fundera på i helgen ska kolla över takstolar när ja åker dit nästa gång
Micke_xyz: Tackar. Det fick bli att beställa från Moelven via k-rauta.
MikkoK: Enkel översiktslayout gjord i Paint. Bastu, dusch och innerväggen mot förrådet skall rivas. Men eventuellt så kommer jag regla upp ny innervägg för att kunna sätta ett handfat där duschen är idag. [bild]
Microkatten: Facket, tack, det var en ny intressant infallsvinkel! Jag avfärdade Nivell p.g.a. att även där skruvar man regelverket punktvis i betongen. Jag vill ha en lösning som sprider ut trycket mot betongsulan, eller som åtminstone inte penetrerar betongen.. Nu vill jag inte ha större bygghöjd än ca 50mm upp till överkant reglar, men din lösning möjliggör fuktskydd under reglarna utan att
justusandersson: Det bästa är nog att göra som man gjorde när man satte in fönstret. Sätta en regel i liv med timret. Dvs byta ut den befintliga som sitter vid sidan av karmen och ersätta den med en ny som fortsätter hela vägen ner. Skall man skruva får det vara rätt rejäla skruvar.
Herr Hysteres: Tack för input. Gjorde i slutänden ett inspektionshål för slangkameran och lyckades därvid lösa uppgiften. Tack för hjälpen!
f91jsw: Det går utan problem att skruva upp köksskåp i dubbelgips med ordentliga gipsankare, t ex vanliga mollyexpander eller helst toggler.
Enk Projektet: Hej Det blev 2//45x195 och det funkar utmärkt, fick hjälp av den lokala bygghandlaren att kolla om det skulle funka. :)
henkop: [citat] Att stänga in träet mellan plast och betong kommer jag aldrig att göra även om det är OK att göra i andra fall. Det problem jag ser är fukt från betongen. I normala fall skyddar man ett trägolv mot fuktvandring genom att lägga åldersbeständig byggplast mellan slang och golv. I mitt fall kan "trägolvet" börja vid betongen och därmed bör således ångspärren sitta där. Så
pelpet: Jag byggde nytt bjälklag med 4m spännvidd för 2 år sen och då valde jag 195x45 med CC30 istället för 220x45 med CC60 bara för att minska svikten. Dessutom är det kortlat med två kortlingar i varje fack och skruvlimmat med spån + golvvärmespån. Det sviktar bara lite. Jag skulle inte bygga ett bjälklag med CC60 och 220x45 och 4m spännvidd. Det kanske håller och klarar
PeppePersson: Det kommer aldrig att gå, tyvärr :) kör vanlig betong rak igenom så kan du ju ta både trappen och poolen.
Wehlen.M: [citat] Stämmer att det är på ovansidan av plasten, jag kan inte se eller känna något under plasten mot golvet eller isoleringen. Garaget har stått kallt sedan i somras och snö har kommit in med skor och andra saker som legat ute så lite fukt har kommit in. Tack Oceanis
justusandersson: Bra tänkt!
KnockOnWood: Enklare att lägga klinkerplattor! Flytspackla upp så nivån på klinkeret blir samma som omgivande golv bara.
EasyCash: [citat] Okey, bra tips där. Ska köra med osb+gips tänkte jag. Med ditt tips så behöver jag inte snedkapa reglarna om jag förstått det hela rätt?
andost: För j*vligt! Här har jag väntat i NIO MÅNADER på att du ska svara....!!! ;) (jag rev ner skivorna och rullspacklade + slipade betongtaket - blev bra!)
MagHam: Gräv gärna djupare 60 cm. En vacker dag vill du (eller nån annan) sätta en jordfräs i backen. Byt från fiber till nätverk så snabbt du kan när fibern är inomhus.
Tosse: Betongplatta på mark med flytande golv är det vanliga även idag. Det viktiga här för att konstruktionen ska vara robust är att plattan har minst 10 cm isolering typ cellplast under. I så fall är det den konstruktion sommav många anses vara den mest säkra idag.
SueCia: [citat] Har gjort det jobbet, de nedgjutna reglarna satt så innohelvete. Tog en slagborr med bara slaget aktiverat och en liten bilmejsel så bila jag bort det ganska enkelt.
toolman77: [citat] Renoveringsgipset är väldigt hårt och marginalen mellan i dragen skruv och genomdragen skruv är väldigt liten. Är det dessutom mjukt eller ojämnt under är det ännu lättare att den går igenom. Jag röstar för att riva ner tretexen och sätta gips. Då kan du passa på att spåra för fler el/data uttag i plankväggen när du ändå håller på.
Vermilion: Nice, tack för tipsen, skönt att få dräneringen klar innan det blir för mycket snö.
Christer Olofsson: Tack för alla svar. Jag har haft en extremt duktig Kakelugnsmästar förbi, som känner sig trygg i att gjuta ett nytt fundament. Däremot då verkar bolaget som tar in Kakelugnsmästaen tveka då kommunen vill ha in en teknisk beskrivning på fundamentet. Och Kakelugnsmästaen känns inte som sifferkillen, och bolaget jag har haft kontakt med har svårt att hitta lämplig konstruktör.
A-Man_08: Bifoga gärna en bild när du dragit ut stommen kan vara kul att se hur det ser ut.
New_options: Hej! Jag tänker byta buren hos marsvinen, och det kräver ju då något stabilt att stå på. (nuvarande hyllan är för liten för den nya buren) Min inre dröm är ett slags skåp i vitbetsat trä med en toppskiva av lackad ek. Längst ner mot golvet en liten sockel och höjden upp till skivan 65 cm. Skåpet bör vara försett med dörrar och ha plats för "städburen" (ca 30 cm hög, ca 80 cm
basseman: Valbo trä har många olika träprofiler. Går säkert att beställa till din bygghandel.
justusandersson: Lite svårt att svara på utan att ha sett det på plats. Betong är normalt inte vattentät och inte heller fogar mellan sten. Så där måste ju finnas någon form av beständig fuktisolering mellan trappa och ytterväggar. Dessutom måste man räkna med att trappan rör sig i förhållande till huset och därmed orsakar viss nötning på fuktisoleringen. Jag skulle kunna tänka mig en ny
lindskogaren: Tack så mycket för svaren, tillsammans med svaret från byggnadsingenjören känns det lugnt!