Byggmaterial & Byggteknik
rollebollen: Tack! Kanske stämmer, får prova. Jag antar essves är en typ av epoxy? Hittar inte någon innehållsförteckning
ZipLock: Instruktioner för skarvning och antalet fästpunkter brukar gå att hitta på stålprofil-tillverkarens hemsida.
KalleKe: Ok härligt då borde det gripa bra på mitten dör TVn kommer stå men det är alltid vanskligt med enkelgips. Är det en hyfsat modern TV så brukar dom dock inte vara lika tunga som förr.
Bernieberg: Det går nog fint med en fräs i "vanlig" storlek. Kan de det i flera pass om det går tungt men tror inte att det behövs. Det fina med att använda en fasfräs är att man får de snygga avsluten på fasen helt automatiskt bara av att stanna fräsen.
johan.d.hallin: [citat] Tvåvåningshus så jag tror inte vi kan dra upp den hel på taket. Knappast bra för takpannorna att rulla ner den sen :)
KnockOnWood: Hålband i kors på varje vägg är väl det enklaste, och kanske billigaste. Om du senare vill sätta skivor är det lätt att ta bort hålbanden.
mexitegel: [citat] Det blir lättare att förstå om du motiverar varför, frågorna är ingen kritik :). Dina inlägg är ofta lite väl kortfattade och det gör det ibland svårt att förstå.
Yrrol: Aha, bets alltså och det finns funkar på flesta träslag, bara att jag går och hittar virke med rätt form och betsar den till rätt kulör? Håller sig betsningar länge eller är det ett elände att underhålla lik olja på ekbänkar? [bild] [bild] [bild] [bild] [bild]
Tomture61: I ett bostadshus har man dusch , diskmaskin , kokar vatten mm ,kan stundtals bli mycket hög luftfuktighet i luften. Dagens byggstandard kräver ventilation . I hus utan ventilation trycks den varma / fuktiga luften uppåt . Till vinden eller ut genom väggarna. Risk för mögelangrepp i stommen / vinden är hög. Om du tänkte isolera din frigga och inte har lika standard som i ett bostadshus ,
snowjim: Är inte så säker på att det behöver vara helt runda figurer, kantiga hade också gått, ex oktett eller hexagon. Men runda former går om inte papper är tokigt hårt, så fall löser sågen problemet.
hul: Vill du slippa alla sprickor så kan du ju alltid microlita hela väggen och måla om. Spricker ju inte och du får en slät vägg men microlit använder bara dåliga målare så känns ju lite tråkigt
Klicka: Jag har sett många friggebodsstommar som säljs som har denna enklare hörnlösning.
Bernieberg: [citat] Håller med. Oavsett väggkonstruktionen har ju inneluften och uteluften sin temperatur och luftfuktighet. Ligger daggpunkten någonstans mellan dessa tillstånd hamnar den ju i väggen hur den än är isolerad. Jag prenumererade på den tidningen ett tag men hittade ganska mycket tokigheter och felöversättningar av utländska artiklar.
LisaVrålet: [citat] Herregud vilken lättnad. Tack för svar!
hempularen: Jodå, de är väl förankrade, utom den som nu behöver åtgärdas. Den är dock såpass kort att jag tror risken är liten för en olycka. Tack för varningen.
justusandersson: Det går givetvis att ersätta väggen med en stålbalk, men pga spännvidden blir det nog rätt kraftiga dimensioner, minst 200 mm hög. Det är knappast intressant i en källare med högst 210 cm rumshöjd.
justusandersson: Segeldukar och vajrar kan bli väldigt elegant. Tänk på Jörn Utzons Sydney Opera. Segel var förebilden. Jag är mest bekymrad över att mycket fint byggnadsmaterial kan behöva plåtklädsel etc. för att stå sig. Dvs att det uppstår ett betydande underhållsbehov.
Starship: Hej, Tack för era input. Jag har varit i kontakt med en snickare som bad mig skicka bilder men det verkade inte som att han var särskilt pigg på att ta sig an jobbet. Förmodligen då det är förhållandesvis ett "litet" jobb jämfört med andra uppdrag som man får. Vi behöver verkligen göra något åt det här, det låter som en mindre bomb inne hos oss när de använder sina skåp,
reta: Ok, tack för svar. Då är jag nu istället inne på större stolpar, kanske 70 som tipsat här, och förankra i marken bättre. Jag funderar på handmonterbar skruvpåle, typ dessa. Det borde väl funka lika bra som plintar (låter som mycket mindre jobb, och mindre förstörd yta), men har ni något förslag på minsta längd för att få det någorlunda stadigt (finns allt från 0,65 till
cmoon93: [citat] Hej Thomas, Tack för ditt svar. Det ska jag göra :)
Asperi: Som kuriosa... hade dom gamla 45x120 från 1900 takstolarna varit godkända. Dom hade ju en meter mindre att bära med kattvinden.
folkeorg: Ok, då får det kanske vara kvar men hur gör jag på den andra väggen som inte har sådant? Köper Heraklit och putsar upp eller vad?
Demmpa: Vår murstock var solit murad från botten. Det var en "kanal" som hade två funktioner beroende på vilken höjd i skorstenen kanalen var på, från källaren upp till vinden gick huvudledning & skvallerör till expansionskärlet, från vinden och upp genom taket (på samma position) gick inkanalen, det som skiljde dom åt var en stentjocklek. Vi rev vår tegelskorsten 2009, ovan tak & på
xdigger: Fick ett väldigt bra pris på västkustskivan så det blev det. Beställt 160kvm 50mm isolering. Nu är bara frågan om luftspalt behövs mot takfoten, alltså inte för ventilation utan med tanke på kondens??
Farzan: [citat] Tänkte också det, med tanke på takstolstypen så är väggen är förmodligen inte bärande bokstavligen men den kan vara stödjande. Att en del av den är förskjuten, så att den inte står ovan hjärtväggen i källaren, tror jag inte nödvändigtvis betyder att den inte har någon funktion alls - det verkar vara rätt vanligt i småhus (speciellt lite äldre) att man gör såna
Miinoo: Klart jag skulle följa reglement, men har hellre en tät spaljé än en helt täckande vägg. Menade inte att bilden på annat hus skulle vara hjälpande/ledtråd bilden är endast för att förklara hur det ser ut eftersom jag inte har tillgång till min ännu. Min har ju en trappa nedanför också det finns det inte på den på bilden, så bilden är endast en estetisk visualisering istället