Byggahus.se

Grov pappkartong, var kan man få tag på det?

1. S
    Medlem · Malmö · 3 802 inlägg

snowjim

Medlem
    Hej,

Jag har sett vissa pendlar(lampor) som är byggda av grov papp, det hade varit kull att prova göra en sådan i sin egna form.

Googlade lite efter var man kan få tag på grov/tjock kartong och det ända jag hittar är flyttlådor men de är inte så värst optimala om man vill göra en lite större lampa med en diameter på kanske 60-70 cm.

Ett alternativ är såklart att kolla med någon butik, ex elektronik butik men tyvärr är emballage inte helt sällan skadat, det är ju därför det finns där.

Någon som har förslag på var man kan få tag på grov papp utan att betala flera 1000 lappar för det?

2. larsbj
    Byggnadsvårdare · Värmland · 3 237 inlägg

larsbj

Byggnadsvårdare
    Kolla med pappershandel/bokhandel typ för företag.

• Laddar…
  3. richardtenggren
    Självbyggare · Gävle · 4 280 inlägg

richardtenggren

Självbyggare
    Du får skilja på kartong och wellpapp, det är ett känsligt ämne för folk i branschen ;)
    (Jag är dock inte i branschen men har läste lite pappersframställning när jag pluggade och känner några inom industrin.)

För kartong är Iggesund Paperboard det självklara valet, bl.a. Apple använder deras kartong.

För wellpapp vet jag inte mer än att jag träffade en representant från StoraEnso tidigare i Juni. Han visade upp några olika wellpapp-kvaliteter, den ena var 8 mm och hade hålf-egenskaper liknande plywood, vilket var imponerande.

Men lättast är väl att ha kontakter inom industrin, Iggesunds bruk har troligen försett en hel del dagis/skolor i Hudiksvalls kommun genom åren, även ett och annat hushåll;)

4. S

snowjim

Medlem
    Ja, då är frågan vad det är jag söker. Det är ju wellpapp men med förstärkt papp på båda sidorna.

Paperboard verkar vara mer som mjölkförpackningar och liknande? D.v.s inte med den där wellpapp liknande invändigt.

5. richardtenggren
    Självbyggare · Gävle · 4 280 inlägg

richardtenggren

Självbyggare
    Du söker wellpapp, glömde nog bort att nämna det ;)

Ja, precis det är kartong, just Iggesund gör kartong till dyrare sprit, parfym, ciggaretter och andra förpackningar som tex Apple.

• Laddar…
  6. prototypen
    Medlem · Västerbottens län · 16 776 inlägg

prototypen

Medlem
    Om vi nu går ett steg vidare, hur har du tänkt att skära ut dessa ringar utan att deformera kartongen/vellpappen.

Protte

7. S

snowjim

Medlem
    Skalpell där man byter blad ofta.

8. prototypen
    Medlem · Västerbottens län · 16 776 inlägg

prototypen

Medlem
    Och du har provat att skära snygga ringar?

Protte

9. S

snowjim

Medlem
    Är inte så säker på att det behöver vara helt runda figurer, kantiga hade också gått, ex oktett eller hexagon.

Men runda former går om inte papper är tokigt hårt, så fall löser sågen problemet.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.