3 238 läst ·
5 svar
3k läst
5 svar
Cementgräs i vägg. Ersätta med annat?
Har en källarvägg från 1950 som är isolerad med vass/gräs i cement med puts utanpå. Det är lite problematiskt att fästa saker i det för man måste borra in till betongväggen och så långa plugg har jag inte (sett). Anternativet är att trycka in pluggen men då blir det svårt att hitta den med skruven senare.
Om jag river bort vassen, vad ersätter man med då? Vill ha något som går att borra och dra i.
Vi ska ta ner en vägg och förlänga rummet. Det andra rummet har ingen vassmatta. Vad lägger jag där för att matcha isoleringsförmågan och för att bygga ut väggen ca 5 cm?
Om jag river bort vassen, vad ersätter man med då? Vill ha något som går att borra och dra i.
Vi ska ta ner en vägg och förlänga rummet. Det andra rummet har ingen vassmatta. Vad lägger jag där för att matcha isoleringsförmågan och för att bygga ut väggen ca 5 cm?
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Vassmatta, eller rörning som det kallades, plus puts var äldre tiders motsvarighet till gipsskivor. Har man väggar och tak med detta utförande skall man vara rädd om dem eftersom tekniken har många bra egenskaper, inte minst akustiskt. Till de sämre hör svårigheterna när man vill fästa upp saker. Man fäste inte upp så mycket förr. Så sent som på 1950-talet fanns inte plugg, utan man använde fästmassa.
Att du har detta väggutförande i källaren är lite märkligt. Om man vill byta ut rörningen plus puts, vilket ingen normal människa vill göra för det är ett enormt arbete, så är gipsskivor alternativet. Gipsskivor i källaren är dock ingen optimal lösning heller.
Det finns något som kallas spikplugg, som är långa plasthylsor med en spikbar skruv. De brukar användas när man vill t.ex. fästa upp reglar på betong. Testa dem.
Att du har detta väggutförande i källaren är lite märkligt. Om man vill byta ut rörningen plus puts, vilket ingen normal människa vill göra för det är ett enormt arbete, så är gipsskivor alternativet. Gipsskivor i källaren är dock ingen optimal lösning heller.
Det finns något som kallas spikplugg, som är långa plasthylsor med en spikbar skruv. De brukar användas när man vill t.ex. fästa upp reglar på betong. Testa dem.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Ja, det är det. Jag glömde faktiskt att kolla bilden. Sorry. Det var vanligt liksom olika varianter på kork. Tilläggsisolering av källare görs bäst från utsidan.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden