P
Prosit: De blev visst väldigt små, här är större. :-)
4 svar · 4,2k läst
·
J
justusandersson: Om du inte vill ha en mittpelare under den inre balken måste du byta balkdimension. Jag har gjort en liten snabbkoll och 56x270 klarar ju kravet på böjhållfasthet på båda ställena, men inte ett krav på max nedböjning på 1/300 av spännvidden. Vill du möte det kravet måste du upp till 56x360 dimension. Detta har kanske störst betydelse för den yttre balken. Ett alternativ är att
6 svar · 2,1k läst
Johnny Viking
Johnny Viking: Grejen är att du kan köra utan mjukfog, för att sen om det spricker köra med en vit (ej listvit/tonad vit) mot tak i efterhand. Då behöver du inte göra något som helst efterarbete efter fogningen i med fogen matchar taket = blir snygg skarp delande linje mellan vägg och tak. Jag har så här i ett nybygge. Kört med förstärkt remsa (jävla bök dom där) och har inga sprickor
4 svar · 2,6k läst
A
Arne999: Mailade Finja supporten och dom gav svaret "Expander betong fungerar bra". Dom borde väll reagera om det inte funkar att gjuta in balkar
14 svar · 5,9k läst
·
KnockOnWood
KnockOnWood: Utanför boxen: Skulle det inte funka att dela upp grinden på två 95 cm i stället? Och alltså hänga upp den ena delen i husfasaden och den andra delen i en stolpe.
2 svar · 6,1k läst
hscn
hscn: Träullit. Tillverkas sedan många år i Ydre Östergötland. Googla för egenskaper, de har faktiskt en del fördelar.
3 svar · 6,6k läst
·
J
justusandersson: Då får du servera forumet lite fakta, inte minst en planritning men gärna en sektion också. Jag förstår dina synpunkter när det gäller höjden men det är inte helt oproblematiskt att föra in stålvalkar i en träkonstruktion. Spara det beslutet till lite senare.
1 svar · 1,6k läst
J
justusandersson: Jag håller med alla föregående om att slätsport är mycket trevligare än spånskiva. Men, om spånskivan skall vara skruvlimmad så är det en viktig del av konstruktionen (golvreglarnas nedböjning) som man inte kan ändra på utan vidare.
5 svar · 4,0k läst
·
F
Freethefire: [citat] Finns ju flera olika bruk och spackel som bygger bara 5mm. För min del är det mest som utjämnande lager, då jag bara har själva gjutna plattan kvar, resten bilade jag ner i höstas. [citat] Då är jag med! Har sett att många flyspackel har" inbyggd" armering, därför jag blev lite ställd. Tack:D Tack Pen för tipset! Kan vara en bra produkt att dra på först och på alla
14 svar · 6,2k läst
·
FG
FG: [MEDIA=youtube]8l1a9Re7RVA[/MEDIA] Du får tänka på bärigheten på bjälklaget bara.
10 svar · 4,0k läst
·
J
jävla_hus: Hej Om man kollar på H+H resp YTONGs dokument för armering av U-balkar över öppningar så är det väldigt stor skillnad tycker jag, är det någon här som kan förklara varför det skiljer så mycket? Exempel: H+H http://ipaper.ipapercms.dk/HH/HHSverige/DownloadsSE/HHBalkar/HHUblocket525/ Med 2st 12mm armeringjärn i botten på valfri U-balk kan man i H+H utläsa att lasten vid
0 svar · 1,1k läst
mexitegel
mexitegel: Nej, den ventileras vid sockeln. Det finns också sk. Nivellgolv som löser samma problem.
4 svar · 1,4k läst
M
Malin R: [citat] Ja, nu har jag gjort ett nytt försök. 3 mm stenborr i min vanliga skruvdragare, på lägsta växeln. Sedan 8 mm stenborr efteråt. Borren fick svalna i ett glas med kallt vatten mellan varven. Det funkade bra. Jag blåste ur hålen med ett sugrör. Och jag glömde INTE den personliga skyddsutrustningen här! Nämligen en engångstallrik med hål i mitten där man sätter sugröret.
5 svar · 30,2k läst
·
Bernieberg
Bernieberg: Vore intressant att få veta vad du får betala för det? Är i kontakt med metoden en del i jobbet men då är det serietillverkade maskindelar så har inte så bra känsla för priset för lite träpussel :)
10 svar · 7,7k läst
Bernieberg
Bernieberg: Hmm, jag tror inte du fick samma bild av hur balkongen byggs som jag har. Först och främst, du skriver "veranda ovanpå". Jag tolkade inledande inlägg som att det skulle vara en öppen balkong med trall, ungefär som på din inspirationsbild? Utgår från det sistnämnda i svaret. Kanske lite begreppsförvirring. Jag menar att du gör taket på verandan helt färdigt som att det inte skulle
11 svar · 13,3k läst
·
G
Gooner: [citat] Tack för länken. Har läst om det tidigare men aldrig hittat några rekommendationer på mellanrum mellan ribborna? Ser man sej runt i området jag bor i så är det ganska vanligt att folk byggt sånna räcken trots att det är 2:a våningen, jag undrar om de löst det på något sätt eller om de bryter mot reglerna? Man kanske kan ha plexiskiva på insidan medans barnen är små..
6 svar · 4,6k läst
·
G
Gooner: Jag skulle satt en 34x45 regel som ram ovanpå i kant med garderobsstommen och skruvat fast den inifrån garderoben. Behöver du fästa den i taket så använd vinkelbeslag och fäst i regeln och taket. Givetvis måla regeln, vill du ha vitlackat finns säkert någon list i lämplig dimension. /Martin
1 svar · 6,6k läst
·
G
Gooner: Fäste "kantregeln" till spikreglarna med vinkelbeslag på båda sidor och med genomgående bult. Vidare så kommer jag fästa stolparna (hopskruvade 45x95) likt första räckes bilden jag postade dvs innifrån med 2st diagonala vagnsbultar. Rätt eller fel, inte helt säker men kom fram till att det är det bästa/säkraste med mina förutsättningar. [bild]
6 svar · 7,1k läst
·
kimf
kimf: Slutade med att jag jagade fatt i tillhörande tunnfogslim i alla fall, kändes onödigt att chansa med PL400 ifall det skulle bli sprickbilning sedan, ska trotts allt kakla ovan på. [bild] Blev helt perfekt på höjden, och nöjd med första murningen. Tog fasligt mycket längre tid än jag tänkt mig, men var ju första gången. Blocken var väldigt enkla att kapa med vanlig fogsvans, vilket
2 svar · 2,0k läst
·
W
webkocken: Fick en direktoffert från en fabrik, och det låg på samma pris som jag hade fått innan. Så, priset var nog vettigt.
3 svar · 925 läst
S
scim: Väggarna sitter då kvar än så jag får väl säga att det gick bra
7 svar · 8,5k läst
·
P
Anonymiserad 159073: Dem fogar man väl i samma kulör som skivan? Har du gjort det själv eller bara sett?
2 svar · 2,0k läst
A
Allmänobildad: Det ska inte vara några som helst problem. Om inte stolparna är plaskvåta (nya) går det bra att måla direkt på dem också.
1 svar · 2,6k läst
FemTummar
FemTummar: Visst har du rätt, välsignade människa! Nog kollade jag Beijer innan jag postade, men jag sökte bara på lagerförda profiler, och det här verkar vara beställningsvara. Strunt samma, problemet är löst! Än en gång, tack!
2 svar · 1,5k läst
·
larsbj
larsbj: Tycker det ser ut som en transportskada
3 svar · 3,3k läst
·
R
rollebollen: Tack! Kanske stämmer, får prova. Jag antar essves är en typ av epoxy? Hittar inte någon innehållsförteckning
2 svar · 2,5k läst
Z
ZipLock: Instruktioner för skarvning och antalet fästpunkter brukar gå att hitta på stålprofil-tillverkarens hemsida.
1 svar · 1,6k läst
KalleKe
KalleKe: Ok härligt då borde det gripa bra på mitten dör TVn kommer stå men det är alltid vanskligt med enkelgips. Är det en hyfsat modern TV så brukar dom dock inte vara lika tunga som förr.
3 svar · 2,8k läst
Bernieberg
Bernieberg: Det går nog fint med en fräs i "vanlig" storlek. Kan de det i flera pass om det går tungt men tror inte att det behövs. Det fina med att använda en fasfräs är att man får de snygga avsluten på fasen helt automatiskt bara av att stanna fräsen.
7 svar · 6,5k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.