Byggahus.se

Stolpe murad i natursten

1. H
    Moderator · Stockholm · 44 343 inlägg

hempularen

Moderator
    Jag har ett lågt staket mot gatan med ett antal låga stolpar. Mellan dessa h'nger en grov kätting.

Stolparna har oregelbundna rundade stenar i storleksordningen 70 - 100 mm. Sedan tror jag att kärnan är i betong. stolparna är byggda ovanpå en mycket låg mur. stolparna är fyrkantiga ca 30 cm i sidan och 70cm höga. Detta är gjort ca. 1970.

En av de här stolparna har vittrat, så att dels har några stenar släppt, dels har hela stolpen lossnat från fundamentet.

Jag överväger att göra om hela stolpen.

Men hur gör man en sådan? Jag funderar på att mura med liknande sten inne i en form av trä, och sedan fylla på betong i mitten.

2. KnockOnWood
    Grundstött · Halland · 27 896 inlägg

KnockOnWood

Grundstött
    Detta är något jag inte kan, men jag har svårt att tänka mig att det går att lösa bra utan någon slags armering, som binder samman hela stolpen till en enhet.

Och så vill jag framställa en varning (hoppas jag inte blir varnad för off topic igen):

Stenpelare som står lagom nära varandra, med eller utan kätting emellan är inbjudande för barn att gunga vid.
    Antingen på kättingen, eller på ett rep uppspänt mellan stolparna.

Jag hade en kusin som gungade på ett rep uppspänt mellan två grindstolpar utanför familjens villa i Huddinge.
    Svante blev bara sju år, en av stolparna välte och så var det slut :(

Så se till att dina stolpar är väl förankrade i marken!

• Laddar…
  3. H
    Moderator · Stockholm · 44 343 inlägg

hempularen

Moderator
    Jodå, de är väl förankrade, utom den som nu behöver åtgärdas.

Den är dock såpass kort att jag tror risken är liten för en olycka.

Tack för varningen.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.