Byggahus.se
Håller på att planerar inför ett projekt. Jag och min sambo skall bygga om ett gammalt magasin till permanentboende. Med detta kommer en del problem och funderingar. Vi har tänkt att ha vardagsrum, badrum och vardagsrum nere med delvis öppen planlösning- halva golvet på övervåningen skall bort och 4 sovrum på övervåningen. Den delen som ligger under snedtak kommer plåttaket att bytas mot kanalplast och fönster monteras i väggen för att få in ljus i huset detta kommer att inrymma uterum. På sidan mot sluttningen kommer att bli altan.

Så det första jag skulle vilja ha hjälp med att lösa är uppvärmningen. Jag har tänkt rysk murspis med 2-300l vattentank då tillgången till ved är bra och billig. Dessa skall ha en verkningsgrad på 95% och hålla värmen länge?

Kommer att uppdatera med bilder och frågor- Lägger upp lite bilder så länge.

IMG_5776.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

IMG_5777.jpg
Skapa konto

IMG_5781.jpg
Skapa konto

IMG_5783.jpg
Skapa konto

IMG_5785.jpg
Skapa konto

IMG_5786.jpg
Skapa konto

IMG_5787.jpg
Skapa konto

Komplettera med luftvattenvärmepump kanske? Finns ritningar så vill vi se dom :)

Häftigt projekt. (y)

Det gäller att komma rätt med grundprinciperna från början, så att ni inte gör något bortkastat arbete. Det är ett mer komplicerat projekt än vad man kanske tror. Den totala volymen och höjden gör det också extra besvärligt. Mycket arbete kommer att kräva byggnadsställningar. Jag tycker ni skall engagera en arkitekt, åtminstone som samtalspartner. På Gotland finns det rätt gott om arkitekter som är kunniga i äldre byggnadsmetoder.

Vad hade ni valt för golvbjälklag? Jag vill egentligen bara gräva ur och sen bygga ett golvbjälklag med rejäla dimensioner. Vad rekomenderar ni för konstruktion och vilka dimensioner? och vilken isolering? Skall man ha något under golvbjälklaget, singel och leca ovanpå?

skulle även vilja mura upp det som fattas vid snedtaket för att grundmuren skall bli jämn runt om. samt sänka vinkeln på taket. Den är murad med kalksten och kalksten finns att få tag på så det är inga problem. Men är det några större problem att mura upp väggen om man tränar lite? Det skall endast vara uterum så det kommer inte att vara några större belastningar på taket

GotlandGarda skrev:
Vad hade ni valt för golvbjälklag? Jag vill egentligen bara gräva ur och sen bygga ett golvbjälklag med rejäla dimensioner. Vad rekomenderar ni för konstruktion och vilka dimensioner? och vilken isolering? Skall man ha något under golvbjälklaget, singel och leca ovanpå?
Kul projekt (y)

Nu vet jag inte om det ligger något särskilt byggnadstekniskt skäl bakom att du tänker dig ett golvbjälklag i trä, för det är väl det du menar? Det blir ju isåfall någon form av krypgrund? Är det inte bättre att gjuta en isolerad platta, då kan du dessutom enkelt och billigt lägga vattenburen golvvärme

Jävligt roligt, har ca 1000 idéer gällande utformning av garage, trädgård, växthus, altan och interiör. Funderar på att börja med uterummet och fasaden mot densamma. Bara för att få lite feeling på hur det kommer att bli.

ur skall man då gå till väga för att gjuta platta. Bara gräva ur, göra markarbete med singel vibrator osv. sen lägga cellplast, dra avloppsrör, armera och gjuta i enkla drag? Det ställer väl större krav på dränering. men å andra sidan kanske dränering inte behövs då det ligger högst upp på berghällen?

Vad tänker ni om isolering av väggarna. Hur många skall man bygga på stenväggen och isolera? Är 8" ett bra mått och hur fungerar det med fuktspärr mot stenvägg? Hur gör jag enklast för att fästa dessa reglar för isolering? skall jag fästa i golv och tak?

Den här typen av bjälkar är det i magasinet och eftersom vi skall ha öppet i taket på köket så undrar jag om det är möjligt att såga av bjälkarna i taket eftersom det ändå inte ligger något golv där. för det ser ut som om dom gjort så på bilden. mina bjälkar blir dock inte vita utan betsade i någon snygg färg. resten av huset kommer dock att bli mycket vitt och grått.
hus2.jpg
Skapa konto

Menar du faktiskt allvar med att såga av bjälkarna samtidigt som ni isolerar yttertaket så konstruktionens vikt tredubblas?
Ursäkta nu om jag är barsk men jag tycker du skall tänka efter litet vad du håller på med. Bjälkarna hindrar långväggarna från att tryckas ut av takvikten och när man börjar bygga om en gammal stomme måste man låta stommen styra visionerna.

Om ni skall värma med en magasinerande ugn centralt i huset skall ni inte ha dubbel våningshöjd i köket för då far all värme dit upp medan det blir iskallt nere vid golvet. Det finns en orsak till att alla boningshus hade mellantak förr. Skall man ha ett naturnära hem med lågteknologisk uppvärmning måste man anpassa husets form och planlösning till den uppvärmning man har valt eller ge upp sina ideal och bygga en massa energikrävande teknik som kämpar emot naturen.

Magasinerande spisar av finsk modell har mycket bättre verkningsgrad än den ryska modellen. Finnarna bygger dem med liggande cirkulationskanaler ungefär som i en kakelugn medan ryssarna bygger med en rak rökkanal rätt ut.

Skulle det där vara mitt projekt så skulle jag låta uthuset vara uthus och bygga ett nytt boningshus bredvid och så långt som det bara är möjligt ansluta det till den gamla enkla stilen.

• Gilla
MultiMan och 1 till
  • Laddar…
bara för att klargöra så är det takbjälkarna jag menar alltså övervåningens golvbjälkar. För det är ju det dom gjort på bilden? jag vill alltså att det skall se ut som på bilden. Det var som sagt en fundering och jag sätter inte sågen i något innan jag vet säkert.

Ja, risken är att väggarna trycks utåt om inget håller ihop dom. Innan du ger dig på en sån ombyggnad så bör du nog räkna noga på det med nån konstruktör.
Det är möjligt att det går att ersätta dom med några stålstänger som håller ihop konstruktionen, eller så kanske det går att staga upp väggar och takstolar på nåt annat sätt. Men det är omöjligt att vet utan att se på plats exakt hur det ser ut.

GotlandGarda skrev:
bara för att klargöra så är det takbjälkarna jag menar alltså övervåningens golvbjälkar. För det är ju det dom gjort på bilden? jag vill alltså att det skall se ut som på bilden. Det var som sagt en fundering och jag sätter inte sågen i något innan jag vet säkert.
Det måste som sagt räknas på för att taket inte ska kollapsa eller deformeras för de påfrestningar som egenvikt, vind eller snölast. Som du ser på bilden så är 4 bjälkar borttagna, resterande är troligen intakta. Man kan ana en i underkant av bilden i vart fall.

ur skall man då gå till väga för att gjuta platta. Bara gräva ur, göra markarbete med singel vibrator osv. sen lägga cellplast, dra avloppsrör, armera och gjuta i enkla drag? Det ställer väl större krav på dränering. men å andra sidan kanske dränering inte behövs då det ligger högst upp på berghällen?
En krypgrundskonstruktion som du tänkte dig klarar inte fukt bättre än en platta på mark. Snarare tvärt om. Betänk att du i en bostad måste ha torrt golv medans det idag med befintlig konstruktion inte är så noga. Du måste alltså oavsett säkerställa att dräneringen är tillräcklig. Ligger ladan högt och på väldränerad mark behöver du kanske inte göra något. Men annars måste du ta detta i beaktning.

Vad tänker ni om isolering av väggarna. Hur många skall man bygga på stenväggen och isolera? Är 8" ett bra mått och hur fungerar det med fuktspärr mot stenvägg? Hur gör jag enklast för att fästa dessa reglar för isolering? skall jag fästa i golv och tak?
Du måste fortsätta med stenväggar där det är stenvägg, annars är risken stor för fukt/mögelproblem genom kondens om du reglar upp en träkonstruktion på insidan.

Det du tänker göra kräver bygglov.
För att få startbesked skall du visa att det du tänker göra kan göras utan att byggnaden rasar.

Tycker inte att det ska muras upp hela vägen - det finns en rätt intressant form på just denna byggnad med den inte hela muren. Normalt sätt är jag inte heller något fan av den blandningen men här såg det bra ut.

Sen instämmer jag med alla andra att det här ska du nog ta lite hjälp med, särskilt i skenet av de förslag du har dryftat här. Vissa låter som rasrisksidéer.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.