Byggahus.se

Ta ner skorsten till kamin, hur?

1. johan.d.hallin
    Medlem · Östergötland · 91 inlägg

johan.d.hallin

Medlem
    Hej,
    Vi har en kamin modell äldre som har grymt ineffektiv och vi vill byta till en nyare variant. Kaminförsäljaren sa dock att det troligtvis är en stålskorsten som väger hur mycket som helst och att en kranbil behövs för att demontera skorstenen. Låter kanske rimligt men det adderar 10-15 000kr vilket jag inte är så sugen på att betala.

Finns det något smart sätt för att demontera skorstenen själv? Jag funderar på en tigersåg och att hissa ner den och såga den i bitar. Kommentarer? Idéer?

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    IMG_6048.JPG

//Johan

PS. Hopps det är i rätt del av forumet, annars får admin gärna flytta!

2. Stefan N
    Verktygstokig · Stockholm Täby · 10 351 inlägg

Stefan N

Verktygstokig
    Är det inte modulskorsten då? Hur ser det ut på vinden?

3. johan.d.hallin

johan.d.hallin

Medlem
    Ingen aning om vad det är. På vinden är den tyvärr inklädd med spånskiva (eller annan skiva, kommer inte ihåg just nu) och i en liten glipa ser man bara isoleringen.

Kan man på något smart sätt se vad det är för typ? Är modulskorsten tunn plåt medan stålskorsten är tjock? Kanske kan klä av den lite nere vid kamin eller så?

4. Stefan N
    Verktygstokig · Stockholm Täby · 10 351 inlägg

Stefan N

Verktygstokig
    Ja, börja med att strippa bort det du kan ta lös.

5. johan.d.hallin

johan.d.hallin

Medlem
    Får se om jag kan få till det, vill ju helst kunna använda den fortfarande. Planerar mest inför ett byte i höst så vill ju inte ta bort så mycket att kamin inte går att använda.

Ingen som tagit ner en skorsten själv som har tips?

6. KnockOnWood
    Grundstött · Halland · 27 883 inlägg

KnockOnWood

Grundstött
    Varför inte börja uppifrån?
    Eller kanske börja med att strippa skorstenen från spånskiveinklädnaden på vinden, så ser du konstruktionen bättre.

Jo, har tagit ner en skorsten en gång.
    Men det var en gammal tegelskorsten, som vi plockade ner uppifrån sten för sten och slängde ner på ett traktorsläp, som stod nedanför.
    Barnen tyckte att det var skitkul :D

7. Kretikos
    Tillbyggare · stockholm · 838 inlägg

Kretikos

Tillbyggare
    Hur hög är den? Är det bara vind ovan eller har ni en våning till? Jag och en kamininstallatör lyfte en stålskorsten i vårt fritidshus. Har iofs plåttak så vi kunde låta den rulla av när vi väl fått upp den. Är nog vanskligt på tegel. Tung som fan va den.

8. johan.d.hallin

johan.d.hallin

Medlem
    Tvåvåningshus så jag tror inte vi kan dra upp den hel på taket. Knappast bra för takpannorna att rulla ner den sen :)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.