J
justusandersson: Har du ingen sektionsritning på huset som du kan lägga upp? Det blir lite svårt annars. Träspånen är antingen sågspån eller kutterspån. Oavsett vilket är de ganska bra material om man har plats för dem. Jag tycker inte det är helt lyckat att det finns en plastfolie mellan spånen och den nyare isoleringen. Huvudregeln är, om man överhuvudtaget behöver den, att lägga plasten så
1 svar · 2,9k läst
T
tasman: Nu har jag kontrollmätt allt och dessutom läst på lite. Här är ett skal till ritning: [bild] Jag skulle behöva en sanity check på var jag ska sätta plintar.. Det streckade området är ett befintligt regelverk med plintar, så det får ligga kvar (byter bara ut trallen sen när vi kommit så långt). Den övriga ytan tänker jag mig uppdelad i två rektanglar typ, den nedre som då blir
7 svar · 4,6k läst
·
M
Magnus-Göteborg: Tack
11 svar · 2,4k läst
M
11 svar · 2,4k läst
useless
useless: Alternativt lägga en tunn mineralullsmatta på spånet längs ytterväggarna och klämma ihop den under golvspånskivorna. Största orsaken till kalla golv är, som sagt var, att den kalla uteluften luften kan passera ovanför spånet.
2 svar · 18,3k läst
·
T
Tosse: Finns i bygghandel, biltema osv. Pallningsbrickor är benämningen. Exempelvis: https://www.byggmax.se/gjutning-och-husgrund/armering/pallningsbricka-p21507
13 svar · 12,4k läst
·
murak
murak: [citat] Tack så jättemycket!
2 svar · 5,9k läst
S
snowjim: Vad föreslår du istället för fogmassa då? Är det skum som man har runt fönster kanske? Dock inte så snyggt med gult.
3 svar · 2,7k läst
E
emde: [citat] Haha, kapa på du. Jag har fått svar och är så nöjd redan.
30 svar · 16,9k läst
·
Andreas_kalmar
Andreas_kalmar: Du får ett sämre värmeutveckling om du använder gips mot flytspackling mvh andreas
2 svar · 1,7k läst
D
dareallinkan: [citat] det är inkommande el, doch inte dom 3 som syns på bilden för dom är bortkopplade, utan 2 st som sitter längre åt höger på bilden men likadana och matas från en stolpe med proppskåp....(proppen är urskruvad ;) ) det är inte jag som bor där, men han som äger gården har försökt få vattenfall att komma och gräva ner ledningarna då boningshuset och det andra stallet matas
5 svar · 1,5k läst
·
E
evoline: Testade både med sticksåg med laminatblad och laminatsåg, båda blir bra men det blir rakare med en vanlig laminatsåg, satte fast en träbit med tving för att såga efter linjen. Hade träbiten med tving när jag använde sticksågen också men blev inte lika bra. Använde maskeringtejp men det spelade ingen roll, blev knappt flisor endå. Tack för all hjälp
7 svar · 6,9k läst
E
evoline: Hej, Vill bara säga att det gick bra, förborrade med en 3mm borr men borrade 1-2cm högre än vad dörrknappen låg från början. Köpte M4 beslagsskruv från clasohlson. http://www.clasohlson.com/se/Beslagsskruv-MLKXS-Heco-/Pr408398004 Tack för all hjälp
12 svar · 5,5k läst
·
J
justusandersson: Jag skulle vända mig till ett specialsnickeri. Det måste finnas flera sådana i Stockholmstrakten. De brukar ha bra kontakt med virkesimportörer. Materialet kräver säkert hyvling och kanske spontning. Dessutom måste det vara snickeritorrt. Wengen (kallas också Panga-Panga har jag för mig) är väl ett av de få alternativ som inte kostar en förmögenhet, som t.ex. Ebenholz.
1 svar · 836 läst
klaskarlsson
klaskarlsson: Kolla om du inte kan hitta en limträbalk som har längre mått...fribärande skarvar är ju aldrig bra. tex: https://www.bauhaus.se/limtrabalk-gran-42x180x6000mm.html Då måste du iofs behandla den på ngt sätt, lasyr eller järnvitrol eller måla.. Även om det i fallet med en pergolan kanske inte uppstår så stor belastning så skall det ju iaf bära egenvikten utan att böja ned sig med
1 svar · 4,8k läst
P
Anonymiserad 159073: Förlåt! Ser det nu :) kjolen kommer täcka stolparna så längt skiten inte knäcka när man tar sitt morgonkaffe xD
10 svar · 6,8k läst
·
Andreas_kalmar
Andreas_kalmar: Vattenglas ger inte mycket till dammbindning dom flesta vi har gjort brukar vi lacka med en matt Vattenburen pu lack eller akryl bägge blir sidenmatta och skyddar ytan
53 svar · 43,6k läst
Anders243
Anders243: Det ser ut som vanlig plåtskruv i 2x5mm (om texten på påsen stämmer). Är det viktigt att färgen är samma? Annars tror jag att järnaffärer eller t.ex. bauhaus har sådan i sin "lösplock"-hylla. Det vanligaste är att skruven är självborrande, men det borde inte vara ett problem för dig. Edit: Det verkar som om modellaffärer kan ha liknande småskruvar eftersom folk verkar montera
2 svar · 1,4k läst
·
S
Stefan1972: skruva ur skruven, klipp av den lite och skruva tillbaks. Montageskruv och skruv i allmänhet är oftast hårda så man måste ha nån kraftavbitare eller nåt.
4 svar · 1,8k läst
K
KjellTimell: Ankarmassa med gängstav, enligt tillverkarens anvisningar (ej genomgående) är ett alternativ.
1 svar · 9,2k läst
·
J
justusandersson: Där du lägger ekparkett behöver du väl inte måla? Vad menar du med bakkantslist? Skall du inte sätta parkett som döljer sättsteget? I så fall behöver du ingen bakkantslist. Som framkantslist bör du välja en massiv eklist som är något rundad i de främre kanterna och som täcker parketten. Bästa sättet att behandla ekparkett som är obehandlad är Osmo hårdvaxolja eller liknande.
1 svar · 2,3k läst
FreQa
FreQa: [citat] Närmare 8-10cm blir betong stark nog. Min mark lutar åt alla håll men att blocken hamnar ett par cm under mark är ok.
5 svar · 13,0k läst
·
harry73
harry73: Den var nog böjd från början
16 svar · 7,0k läst
·
nino
nino: Ardex x77 men är det badrum ska ut ha samma tillverkare på tätskikt och fix. Finns "ställbara" kilar på kgc som är bra om man ska kila upp första varvet, sen snöre så matar det på duktigt... Men jag börjar 9/10 mitt på väggen
1 svar · 837 läst
A
AkutLumbago: Ett kärt ämne för många. Jag har alltid undrat från vilka gjuterier denna blåbetong härstammar mest ifrån? Finns det någon lista/statistik? Ta tex Östra Grevie cementgjuteri i Skåne. I mitten av 50 talet pruducerade de någon betong med alunskiffer i?
0 svar · 771 läst
slacker
slacker: [citat] Borra hålet, upp till 14mm så är det vanligtvis 2mm större hål, blås ur hålet (Använd INTE dammsugare) borsta ur hålet, blås ur hålet, borsta ur hålet, blås ur hålet, fyll med cirka 2/3 ankarmassa, montera gängstången i en cirkulär rörelse. Det där brukar stämma på de flesta ankarmassor med det kan finnas avvikelser så jag skulle läsa specifikation för just det
7 svar · 5,8k läst
W
wicol: Förresten jag glömde nämna att det är ett radhus, vilket innebär att grannen jag nämner har identiska förutsättningar :)
5 svar · 4,2k läst
·
kimf
kimf: Tack för alla svar ! Köpte förresten aldrig dem där hörnen jag länkade till, rätt dumt. Dem fans inte ute på byggården där jag plockade allt annat. Dum var jag och tog några lister man skruvar dit istället för att dom stog bredvid. Snackade med en snickarpolare sen som hade satt sånna som sa att det var skit med dessa. Bättre med sådana man limmar/tejpar dit istället då
10 svar · 15,9k läst
Nyfniken
Nyfniken: Ska hålet vara så stort så är det väl bara att testa i mitten av den del som ska bort?
1 svar · 2,5k läst
J
jävla_hus: Hur gick detmed detta? Jag antar/gissar att dom hade armerat balken? Vet du hur den har armerats? Är det på långsidan som pariet är och är det ett 1 eller 1,5 plans hus?
7 svar · 2,4k läst
·
H
hul: ska vara försiktig med kemankare om man är glad amatör av flera anledningar
2 svar · 2,0k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.