Ska skapa lite skugga över en terass och tänkte bygga ett solskydd med ribbor enligt ritningarna nedan.
Har tänkt använda 45x220 eller 45x195 till själva ramen och reglarna emellan ramen (spännvidd ca 6m), under ramen skruvas 45x45-reglar.
Räcker det med 45x195 fingerskarvat för att få dem raka eller ska man köra dubbla, eller behöver man t o m gå upp på limträ? Det är ju inget tak så skall ej ta annan last än ribborna under.
Har tänkt använda 45x220 eller 45x195 till själva ramen och reglarna emellan ramen (spännvidd ca 6m), under ramen skruvas 45x45-reglar.
Räcker det med 45x195 fingerskarvat för att få dem raka eller ska man köra dubbla, eller behöver man t o m gå upp på limträ? Det är ju inget tak så skall ej ta annan last än ribborna under.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Om du vill använda 45x220 på tvären behöver c/c avståndet mellan reglarna minskas till 400 mm (hållf klass C24). Nuvarande design kräver limträ 42x315. Inte ens dubbla skruvlimmade 45x220 räcker för det c/c du ritat. De längsgående balkarna måste vara limträ. 42x360 räcker. Stolparna måste vara dubbla, skruvade. 45x95 C24 eller bättre.
Jag vill nog ifrågasätta designen en aning. Ribborna tycker jag skall ligga överst. Sedan tycker jag att taket skall ha lite fall.
Jag vill nog ifrågasätta designen en aning. Ribborna tycker jag skall ligga överst. Sedan tycker jag att taket skall ha lite fall.
Tusen tack för input!
Kan hålla med om att designen kan te sig lite konstig, men konstruktionen kommer endast betraktas från undersidan och jag vill ha ett "slickt" utseende.
Kanske var lite otydlig, men konstruktionen skall inte ta någon annan last än ribborna, alltså inget tak som ska hålla för att gå på eller ta snö/vind etc. Är det fortfarande limträ i nämnd dimension som gäller?
Kan hålla med om att designen kan te sig lite konstig, men konstruktionen kommer endast betraktas från undersidan och jag vill ha ett "slickt" utseende.
Kanske var lite otydlig, men konstruktionen skall inte ta någon annan last än ribborna, alltså inget tak som ska hålla för att gå på eller ta snö/vind etc. Är det fortfarande limträ i nämnd dimension som gäller?
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Snölast kan man väl inte komma ifrån såvida du inte tänker plocka ner konstruktionen på vintern? Jag har endast räknat med egenvikt och snölast. Kanske bör man av estetiska skäl lyfta fram kravet på begränsad nedböjning? I så fall ökar dimensioneringskraven.
Medlem
· Stockholm
· 1 397 inlägg
Skulle säga tvärtom, du kan ju acceptera en mycket stor nedböjning i detta fall. Dessutom halvera snölasten eftersom taket inte är tätt.J justusandersson skrev:
Fundera på fackverksbalkar eller masonitbalk för att få ner egenvikten (och kostnaden). Ställ ribborna så kan sätta dem glesare. Då slipper du snölasten i princip. Står solen inte rakt ovanför så skymmer balkarna i ena riktningen och ribborna i den andra.
Mvh Findus
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Mvh Findus
Finns det verkligen i tryckt virke?findus42 skrev:
Gillar den här idén, främst för att det håller ned vikten och blir lättare att bygga även om det är lite mer pyssel.findus42 skrev:
Man skulle kunna tänka sig att ramen byggs som en låda med plywood om båda sidor om reglarna, medans tvärbalkarna görs med en enkel skiva plywood mellan reglarna.
Hela rasket skall målas.
Använd björkplyfa 6mm CC/BB. Björkplyfa är alltid wbp-limmad och 6mm är segt och styvt nog. Byggplyfa är för det mesta rent skräp.
Sprid ut skarvarna och skruva/spika ordentligt så blir det starkt. Fundera lite extra på hörnförbanden. Det är inte så mycket gods att fästa i. Vinklar med genomgående skruv m mutter och bricka borde funka.
Ser inga snedstag til stolparna på din skiss. Utan sådana blir bygget svajigt. Antar att du bara utelämnat dem eftersom du frågar om taket.
Mvh Findus
Sprid ut skarvarna och skruva/spika ordentligt så blir det starkt. Fundera lite extra på hörnförbanden. Det är inte så mycket gods att fästa i. Vinklar med genomgående skruv m mutter och bricka borde funka.
Ser inga snedstag til stolparna på din skiss. Utan sådana blir bygget svajigt. Antar att du bara utelämnat dem eftersom du frågar om taket.
Mvh Findus
Låter bra!
Du menar t ex denna?
https://www.bauhaus.se/konstruktionsplywood-cpc-7mm.html#full-description
Även om man målar... Tål plyfan vatten?
Tänker att man gör balkarna nästan 24cm höga så får man ut 5 remsor per skiva. Denna höjd på balkarna i ramen borde väl räcka?
Skruva och limma mot reglarna?
Snedstagen saknas på ritningen, funderar på att staga med vajer för att få det så osynligt som möjligt.
Kortsidan fästs i fasaden så tänker att det kanske räcker att snedstaga översidan av "taket", kanske tänker fel iof.
Du menar t ex denna?
https://www.bauhaus.se/konstruktionsplywood-cpc-7mm.html#full-description
Även om man målar... Tål plyfan vatten?
Tänker att man gör balkarna nästan 24cm höga så får man ut 5 remsor per skiva. Denna höjd på balkarna i ramen borde väl räcka?
Skruva och limma mot reglarna?
Snedstagen saknas på ritningen, funderar på att staga med vajer för att få det så osynligt som möjligt.
Kortsidan fästs i fasaden så tänker att det kanske räcker att snedstaga översidan av "taket", kanske tänker fel iof.
Bauhaslänken är en byggplyfa. Granfaner och klister av varierande kvalitet. Du kan ha tur, eller så separerar skikten efter några regn. Wisa-spruce från Finland brukar vara bra. Den Ryska plyfan var rent skräp senast jag köpte den. Har skytt den som pesten sedan dess.
Björkplywood hittar du på Spångbergs i Hagsätra. Listpriset liger förmodligen på någon trehundring plus moms för en skiva på 6mm. Då vet du att plyfan inte är den svagaste länken.
Om en sida av takramen sitter på en fasad kan det räcka med att snedstaga själva ramen. Se upp med för klena stolpar.
Mvh Findus
Björkplywood hittar du på Spångbergs i Hagsätra. Listpriset liger förmodligen på någon trehundring plus moms för en skiva på 6mm. Då vet du att plyfan inte är den svagaste länken.
Om en sida av takramen sitter på en fasad kan det räcka med att snedstaga själva ramen. Se upp med för klena stolpar.
Mvh Findus
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Som findus42 påpekat behöver konstruktionen stabiliseras med hjälp av diagonalstag, helst i varje plan dvs samtliga sidor och taket. Stolpkonstruktioner utan skivmaterial är notoriskt svajiga. När man använder ribbor som sitter tätt måste precisionen vara hög. Ögat är mycket känsligt även för små avvikelser.
Jag tycker att det är en vettig tanke att leta efter enklare och lättare lösningar som dels inte kostar så mycket, dels inte behöver skyddas mot väder och vind i samma utsträckning. Ett steg i den riktningen är att göra konstruktionen glesare så du kan bortse från snölast. Även för ett proffs är den här typen av bygge en svår designutmaning.
Jag tycker att det är en vettig tanke att leta efter enklare och lättare lösningar som dels inte kostar så mycket, dels inte behöver skyddas mot väder och vind i samma utsträckning. Ett steg i den riktningen är att göra konstruktionen glesare så du kan bortse från snölast. Även för ett proffs är den här typen av bygge en svår designutmaning.
Ja, jag inser att det kommer bli utmanande att sätta varje ribba exakt, speciellt när de skall skarvas på längden. Gjorde ett mindre liknande tak på 7x2m och det blev bra, men detta är givetvis en större utmaning.J justusandersson skrev:
Ett alternativ är ju att bara regkla upp konstruktionen för att sedan ha några segeldukar med öljetter på vajrar som kan dras fram där man önskar skugga. Enkelt att plocka ner till hösten också.... men jag tycker man tummar på stilen.