Y
Behöver ersätta verandas takpelare då jag hittat rötskada.

Istället för bara byta till likadana tråkiga så hade jag velat få denna formen;

Röd husfasad med vit veranda och takpelare, prydda med blomkrukor och stenläggning framför.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Som att dom satt pelaren i en svarv och bara snuddat lite.(bortse kragen)
Tänker ni att det är lätt som en plätt att göra om vanliga till att bli så, eller bör jag försöka hitta färdiga?

Faserna gör du enkelt med en handöverfräs. Köp enkla kvadratiska stolpar så kan du själv välja djupet på faserna och hur långt de ska gå, och får din personliga touch på det hela. Jag gjorde motsvarande operation när vi byggde ett trappräcke.

Dum fråga men du fräser man sådana fasningar?

G gnuttisch skrev:
Dum fråga men du fräser man sådana fasningar?
Ja det gör man med en 45 grader fasfräs, det blir precis som på din bild. Man sätter någon form av stopp där fasen ska börja och sluta, exempelvis en brädstump. Sen är det bara att följa kanten med hjälp av stålets lager.

Så här blev min stolpe med bara en liten fas. Fräste även de övre horisontella spåren runtom. Det är kul att göra sin egen stolpe!

Vitmålad trästolpe med en liten fas och horisontell fräsning, del av en trappa.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
gnuttisch
  • Laddar…
Y
fast krävs det inte väldigt stor handöverfräs för få så breda faser som på "min" bild?

Annars kör man med vanlig pinnfräs och vinklad bottenplatta

Eller såga med snedställd sänksåg och finlira för hand i övergången.

Det går nog fint med en fräs i "vanlig" storlek. Kan de det i flera pass om det går tungt men tror inte att det behövs.

Det fina med att använda en fasfräs är att man får de snygga avsluten på fasen helt automatiskt bara av att stanna fräsen.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.