K
Klonkkalle: [citat] Okok tack! Har du något tips på bruk att laga stenarna med?
2 svar · 7,0k läst
·
P
Pucco: Jag har använt den här https://www.bauhaus.se/mattejp-25m-x-50mm.html
4 svar · 6,2k läst
Bernieberg
Bernieberg: Ja, 4 mm blir det om du hänger med 100 kg i en regel. Och sen blir det som sagt lite mer när du mer eller mindre kastar dig från arm till arm så att säga. Kan inte tänka mig att det är någon skillnad med tryckt virke (om det är lika torrt)
4 svar · 4,4k läst
B
bjoli: Bjälklaget är fixat och är på plats numera. Tog lite tid men efter att man gjort ett part tappar och urtag så fick jag upp farten någorlunda. Här kommer lite bilder: Klyvning till rätt dimensioner vid sågen: [bild] Virket levererat till lilla huset: [bild] Skruvade ihop en enkel fräsmall för tapparna: [bild] [bild] Sågade bort en del av tappen med ett antal snitt med cirkelsågen:
3 svar · 4,3k läst
·
Demmpa
Demmpa: Eftersom det finns olika typer och utförande av grilltak så är det svårt att ge förslag när vi inte vet hur ditt ser ut. Är det hopfällbart? Vill du ha mjuk eller hårdplast? Hur sitter tyget fast idag? Etc?
5 svar · 2,7k läst
D
Daniel 109: Jag skulle definitivt satt två ramar med tunnare reglar. Isoleringen måste inte fylla utrymmet, det viktiga är att du har något så att det inte blir resonanslåda. Gärna mineralull som dämpar bättre än glasfiber.
8 svar · 6,5k läst
K
kanonkula: Snyggt:)
16 svar · 12,6k läst
·
S
SvampSaft: Ska på förhandsvisning på torsdag, har ni bra tips på ställen jag ska kolla extra noggrant på? :geek: Kommer nog ta bilder jag kan dela med mig av här också efteråt :)
9 svar · 1,6k läst
J
justusandersson: Ett alternativ är att sätta stående spikläkt utanpå liggande 45 isolering och reglar. Lämplig dimension kan vara 25x37 mm, men fler varianter är möjliga.
3 svar · 517 läst
Q
qvintus4: Det är en del timmer stockar speciellt längst ner som börjar bli så där , är det svårt att byta ut . På vissa ställen är det påbättrat med plank utanpå men vore trevligt att byta ut lite virke
0 svar · 1,8k läst
·
K
Krypstocken: Man kan väl också tänka sig att lägga en tunn, 10-15mm, vertikal läkt, innanför den horisontella spikläkten och på så sätt få en glipa som ventilerar. K
5 svar · 14,8k läst
A
Antennen: Har nu talat med stepisol De föreslår att man lägger 15 mm Stepisol och 16 mm spånskiva på det och sedan foam och parkett. Är detta ok eller blir det svampigt? Anledningen till man man vill ha spånskiva i stället för gips är att den är styvar än golvgipsskivan. Parkett i kombination med spånskiva klara också brandkraven uppifrån.
16 svar · 8,5k läst
D
Daniel 109: Ska du ha plasten ska den ligga innanför isoleringen. Jag är inte säker på att den behövs. Men framför allt ska den inte ligga bakom isoleringen.
6 svar · 5,5k läst
·
J
Joakim Jokko Pettersson: [citat] Utan infästning i teglet såklart..
8 svar · 8,1k läst
·
N
Novisfixaren: Ok räcke måste vara av typen staket så inte barn kan trilla igenom antar jag? Terassen ska ha stående spjälor med trallbräda som överliggare skulle ni kört med detta även på trappans bägge sidor då alltså? Kan man gå upp till 100cm bredd? Är stor terass så stor trappa borde se ok ut..?
17 svar · 5,5k läst
·
T
twoody: Behöver inte sätta fast altanen i grunden
19 svar · 33,6k läst
S
SBH: inte någon som använt? då tycker jag att ni gjort rätt.
1 svar · 3,7k läst
Ulf Leandersson
Ulf Leandersson: Hur blev det? Vi bygger nytt hus i gammal stil och tänker på lockpanel i några dominerande takytor.
6 svar · 7,9k läst
O
olofh: [citat] Morgontrött... :sleep: tänkte ..inte alls.:D Blir ju perfa!
11 svar · 11,9k läst
D
Drburr: Knacka bort all gammal lagning, sticker det fram någon armering så borsta av denna med stålborst. Rostskyddsfärg. Sedan vidhäftare typ https://www.k-rauta.se/byggvaruhus/vidhäftare-weber-saint-gobain-1l Därefter spackla på ardex A46, och filta till det. Detta är ett cementbaserat snabbspackel med betoning på snabbt. Öppentiden på bruket är runt 10 minuter, så blanda lite åt gången.
1 svar · 5,5k läst
·
H
hempularen: Ja fukt kan det väl iofs. vara, men inte från vattenglaset.
3 svar · 3,9k läst
prototypen
prototypen: Fixar du att återställa så är det väl en bra lösning. Protte
1 svar · 3,1k läst
·
FreQa
FreQa: Då listerna inte har samma profil hade jag mätt upp vinkeln på den gamla, sågat den vinkel på den nya till profilen. Där hade jag gerat i 45 grader. Med ett stämjärn hade jag gerat den bef listens profil. Då får man ett tätt hörn.
9 svar · 4,4k läst
·
Claes Sörmland
Claes Sörmland: Det finns inga retroaktiva krav av den typen men i äldre hus så följer man de brandskyddsregler som gällde vid byggnation. Under långa perioder gällde att murstock inte byggdes in bakom träväggar - trä skulle ha en viss distans till rökgångs insida. I praktiken så är det bedömningen vid brandskyddsinspektionen som spelar roll; sotaren måste kunna se om rökgången är tät.
12 svar · 6,2k läst
·
Vermilion
Vermilion: Antar att första skivan är den svåraste då.
2 svar · 944 läst
J
justusandersson: Det kan ju vara så att det är byggt lite mot principerna men håller ändå. Jag tycker man ändå skall kolla takstolen på vinden. Det är väldigt låg taklutning. Har man otur kan snölasten bli betydande.
8 svar · 6,0k läst
·
KnockOnWood
KnockOnWood: Jag tror att det är sådana som Villavarm bygger med. Kolla med dem! Jag var nära att bygga med dem, men det blev ett lokalt lösvirkesbyggt hus i stället. http://villavarm.se/
2 svar · 4,4k läst
M
Mockie: Vi ska bygga en pergola ca 4x4 m och utan tak på en takterrass på fjärde våningen och har ingen möjlighet att borra. Vår tanke är att förankra stolparna i stora plåtlådor ca 1700x 60 och 40 höga som också ska fungera som planteringskärl. Vi undrar hur tjock plåten bör vara i dessa lådor. Vi har också haft en tanke om att använda oljefat som vi halverar och sammanfogar tre och
0 svar · 2,0k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.