Byggahus.se

Luftspalt eller inte i gammalt hus

1. E
    Medlem · Södermanland · 199 inlägg

eppeee

Medlem
    Jag har precis rivit och lagat i ett rum pga vattenskada. Just nu är det öppet till vinden och jag har möjlighet att för just detta rum bygga in luftspalter mot råsponten i taket innan jag smäller upp isolering och nytt tak.
    Huset har INTE luftspalter någon annan stans och det är en fin vind utan påväxt.
    Huset är ett timmerhus från 1906, att sätta in luftspalt när jag har chansen känns väl bara bättre? Inte som att det kan bli sämre av det?

2. J
    Medlem · Blekinge · 9 732 inlägg

justusandersson

Medlem
    Det går inte att ge något bra svar utan att veta mer om hur det ser ut vid sidan av detta rum.

3. D
    Besserwisser · E · 18 002 inlägg

Daniel 109

Besserwisser
    När huset byggdes var det sannolikt med ett undertak av spån/pert då behövs ingen luftspalt, efter som det inte är tätt. Om det senare är bytt till spont med tjärpapp bör du definitivt ha en luftspalt. Måendet rådet är baserat på en hel del gissningar om ditt tak. Vad har du på taket?

4. E
    Medlem · Södermanland · 199 inlägg

eppeee

Medlem
    Det är falsad plåt. Vi har precis fått ett nytt då det tidigare läckte på div ställen. Därav vattenskadan.
    Nu har de pappat under plåten, innan låg plåten direkt på brädorna. Blir det skillnad på klimat iom nya taket? Det var falsa även innan.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.