Byggahus.se

Isolera garage innan ytterpanel

1. A
    Medlem · Västernorrland · 95 inlägg

afSchinken

Medlem
    Hej!

Jag håller på att bygga garage och har bara foder och panel till halva garaget kvar utvändigt. Däremot så har jag en speciell panel på garaget (300mm limträpanel) som hade runt 6 veckors leveranstid, då jag var tvungen att beställa mer.

Vad säger ni? Jag har vindduk och spikläkten uppe nu på delen som saknar panel och skulle gärna sätta igång med isolering/fuktspärr/takgles invändigt, men kommer isoleringen skadas om det regnar på vindduken och dra till sig vatten?

Tack på förhand!

2. Tomture61
    Självbyggare · Luleå · 2 531 inlägg

Tomture61

Självbyggare
    Om den skulle bli våt av regn trots att taket och vindduken borde skydda väggen rätt bra
    så vänta med ev plast/byggskivor invändigt till sommaren.

3. L
    Bannad · 1 067 inlägg

Lolight

Bannad
    Vindduk släpper genom vatten, den är emot vind. Så ja det kommer skadas.

4. Tomture61
    Självbyggare · Luleå · 2 531 inlägg

Tomture61

Självbyggare
    Njaa , från utsidan släpper den inte igenom vatten/fukt så enkelt . Utsidan av duken är belagd med ett plastskickt som stoppar vattendroppar , dock ej vattenånga eftersom den är perforerad .

5. A
    Medlem · Västernorrland · 95 inlägg

afSchinken

Medlem
    Okej, det var det jag misstänkte att den släpper igenom en del fukt. Jag tänkte att luftspalten kanske kunde räcka för att torka ut en lite fuktig isolering men bara dumt att chansa. Då tror jag att jag avvaktar in panelen så kan jag ändå göra klart innan våren :)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.