Nu behöver jag input för mitt nästa projekt som inte alls var meningen att komma nu, men som blev aktualiserat imorse när matth-vetet i trappan gick sönder :-( . Nu är det jättevasst och snubbelrisk där. Vill INTE lägga in sättsteg.
Vi har ett hus byggt 1973, med en trappa som har en (antagligen) fabrikslimmad matta nedsänkt i trappstegen. Det finns med andra ord ingen lös trappnos eller löst bakstycke utan hela steget är i en del med mattan i samma höjd som träet. Mattan är ca 2 mm inkl. limmet under, kanterna fram och bak är 2 cm breda och det är en öppen trappa. Mattan går dessutom som pricken över i in i vagnstyckena, så om jag drar bort den (om jag överhuvudtaget kan få bort den) så blir det "hål" vid sidorna. Känns som att vi kan leva med att det inte ser helt perfa ut och kanske fylla igen hålen med silikon. Senast igår diskuterade vi om vi skulle måla plastmattan, men det verkar inte som att det finns någon färg som funkar för det ändamålet. Hittar inte heller någon nålfilt i den tjockleken så då får vi väl försöka att ta bort mattan och slipa ner stegen istället. Så, hur skulle ni göra? Är det lackfräs som gäller eller skulle det funka med en elhyvel? Det är fjorton trappsteg och alla måste isf slipas både i bak och i framkant. Eller skulle man kunna skippa att slipa i bakkanterna? Alla förslag mottages mer än tacksamt, det går inte att ha det som det är nu då vi har småbarn som knatar upp och ner i trappen, vill inte att de snubblar eller skär sig på den.
Ni som har målat på plastmatta får gärna komma med tips, ifall det skulle funka att göra på resten av trappan... Färgen bör funka för en rätt så långsiktig lösning...

K Kotteluringen skrev:
Ni som har målat på plastmatta får gärna komma med tips, ifall det skulle funka att göra på resten av trappan... Färgen bör funka för en rätt så långsiktig lösning...
Jag målade vår furutrappa med fabrikslimmad plastmatta, bara tvättade av och målade med ett lager golvfärg från nordsjö, men den täckte uselt, så vi körde vanlig snickerifärg från byggmax sen. Vi lade trappstegsmattor, men vet inte om det var nödvändigt, färgen tycks sitta lika bra på plastmattan som trädelarna. Har hållt bra 5år nu.

• Gilla
Kotteluringen
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.