Hej!
Håller på att renovera ett källarrum. Blev orolig att jag andats in aspets. Tänkte inte på det, förrän efteråt. Det är inget så kallat svartlim under mattan, som innehåller aspets. Men det är väggarna jag är orolig för. Slet bort gammal vävtapet. Sitter någon vit färg under. Kan det innehålla aspets? Ska skicka på analys.

• Vägg med gamla tapetrestar och underliggande vit färg som kan innehålla asbest.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gammalt skadat betonggolv och en väggkant där tapet har rivits bort, exponerar underliggande vita ytor.
    Skapa konto
  • Skadad vägg med bortriven tapet och synlig vit underfärg som kan innehålla asbest, nära golv med rester.
    Skapa konto
Mattias Mattsson Mattias Mattsson skrev:
Hej!
Håller på att renovera ett källarrum. Blev orolig att jag andats in aspets. Tänkte inte på det, förrän efteråt. Det är inget så kallat svartlim under mattan, som innehåller aspets. Men det är väggarna jag är orolig för. Slet bort gammal vävtapet. Sitter någon vit färg under. Kan det innehålla aspets? Ska skicka på analys.
Huset byggt 1969

Jag tror inte det är asbest. Skulle det dock vara det, är en enstaka exponering ingen fara.
Däremot ser det ut som om väggarna är gjorda av blåbetong. Inte bra, de kan avge radon. Gör en radonmätning.

• Gilla
Stefan N
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.