I pannrummet/verkstaden är innerväggarna klädda med målad gips. skulle vilja sätta upp verktygen och hänga saker på väggen, men tänker att det inte blir så bra om jag börjar skruva direkt i gipset överallt. Skulle dessutom vilja sätta panel på väggen av estetiska skäl :) Det hela måste såklart hålla för en del belastning.

Hur gör jag bäst? Skruvar i läkt och sen spikar panel på den?
Eller nån form av OSB-skiva mellan gips och panel?

Kåken är av timmer och utvändigt isolerad. Funderar också på om det kan bli nåt problem med fukt i väggarna om jag dra på för många lager skivor och annat. Ska jag tänka på luftspalt?
 
  • Verkstad med målade gipsväggar och hyllor med verktyg, bänk med diverse byggmaterial och prylar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Använder du fortfarande pannan? Sotaren brukar inte gilla brännbart i pannrummet.
 
Det finns inget krav på att pannan ska stå i ett pannrum.
 
:) Pannan används, men står i ett eldsäkert litet rum inuti pannrummet. Det är ett stort hus, en gammal skola. Bredvid väggen i fråga står ett enormt pelletsmagasin i plywood. Så brännbart finns det redan gott om...
 
L
Hur mycket plats behöver du för att hänga grejer på , hela väggar eller bara en del
 
L Liteavvarje skrev:
Hur mycket plats behöver du för att hänga grejer på , hela väggar eller bara en del
tänker mig mer eller mindre hela väggen.
 

Bästa svaret

L
C/C gipsen är väl 600mm , hittar du reglarna , vill du ha stående panel då
En vanlig panel på reglar kommer nog att spricka på en del ställen när belastning kommer ,
så en OSB 13mm på reglarna och panel på den håller bra , och är stadigt för att skruva i
Ett tips märk ut i taket var reglarna sitter , så kan du hitta bra fäste om det ska till något tyngre ,
som hyllkonsoller eller liknade
 
  • Gilla
Tony Dahlgren
  • Laddar…
L Liteavvarje skrev:
C/C gipsen är väl 600mm , hittar du reglarna , vill du ha stående panel då
En vanlig panel på reglar kommer nog att spricka på en del ställen när belastning kommer ,
så en OSB 13mm på reglarna och panel på den håller bra , och är stadigt för att skruva i
Ett tips märk ut i taket var reglarna sitter , så kan du hitta bra fäste om det ska till något tyngre ,
som hyllkonsoller eller liknade
tack, det var nåt sånt jag hade funderat på!
 
L
T Tony Dahlgren skrev:
tack, det var nåt sånt jag hade funderat på!
Direkt på gipsen skrev jag inte men går bra
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.