I pannrummet/verkstaden är innerväggarna klädda med målad gips. skulle vilja sätta upp verktygen och hänga saker på väggen, men tänker att det inte blir så bra om jag börjar skruva direkt i gipset överallt. Skulle dessutom vilja sätta panel på väggen av estetiska skäl
Det hela måste såklart hålla för en del belastning.
Hur gör jag bäst? Skruvar i läkt och sen spikar panel på den?
Eller nån form av OSB-skiva mellan gips och panel?
Kåken är av timmer och utvändigt isolerad. Funderar också på om det kan bli nåt problem med fukt i väggarna om jag dra på för många lager skivor och annat. Ska jag tänka på luftspalt?
Hur gör jag bäst? Skruvar i läkt och sen spikar panel på den?
Eller nån form av OSB-skiva mellan gips och panel?
Kåken är av timmer och utvändigt isolerad. Funderar också på om det kan bli nåt problem med fukt i väggarna om jag dra på för många lager skivor och annat. Ska jag tänka på luftspalt?
Det finns inget krav på att pannan ska stå i ett pannrum.
Inga förslag alls?
Bästa svaret
C/C gipsen är väl 600mm , hittar du reglarna , vill du ha stående panel då
En vanlig panel på reglar kommer nog att spricka på en del ställen när belastning kommer ,
så en OSB 13mm på reglarna och panel på den håller bra , och är stadigt för att skruva i
Ett tips märk ut i taket var reglarna sitter , så kan du hitta bra fäste om det ska till något tyngre ,
som hyllkonsoller eller liknade
En vanlig panel på reglar kommer nog att spricka på en del ställen när belastning kommer ,
så en OSB 13mm på reglarna och panel på den håller bra , och är stadigt för att skruva i
Ett tips märk ut i taket var reglarna sitter , så kan du hitta bra fäste om det ska till något tyngre ,
tack, det var nåt sånt jag hade funderat på!L Liteavvarje skrev:C/C gipsen är väl 600mm , hittar du reglarna , vill du ha stående panel då
Klicka här för att svara