Byggahus.se

Sviktande golv i vardagsrum

1. S
    Medlem · gävleborg · 566 inlägg

spaxx

Medlem
    hej,

Golvet i vardagsrummet sviktade. Har öppnat upp bjälklaget och där är 70x195 cc50. Ska senare skruva massivt ekgolv 20mm direkt på bjälkarna.

Spännvidden är 450cm, 700cm längd på rummet.

Om jag skruvar 1st 45x195 på var sida av de gamla bjälkarna, räcker det? Eller kommer golvet ändå att svikta även fast det blir 160x195mm?

Någon med förslag på åtgärder? :)

2. L
    Bannad · 6 737 inlägg
    Fabrikat hus ?
    Vad är det som sviktar , bjälklaget ?

3. S

spaxx

Medlem
    40-talshus.

Ja bjälkarna sviktar, det kan man nog säga ja. Vill minimera risken för svikt/vibrationer när ungarna springer runt :) det fortplantar sig och låter även i intilliggande rum.

4. L
    Bannad · 6 737 inlägg
    Har du källare och några bärande väggar där , hade lika där det var någon mm mellan vägg och bjälklag , klämde in några kilar , blev rätt stadigt , allt beror på spännvidden

5. S

spaxx

Medlem
    Tyvärr inget sådant. Rummet under är lika stort och kommer förbli så. Annars kunde jag byggt en vägg under, för att stötta upp.

6. L
    Bannad · 6 737 inlägg
    Efter att jag kilat upp mot väggarna så sviktade golvet lite ändå , hade 45X 210 ( norskt mått ) .
    Satte på en 45X195 på ena sidan , en massa vanligt trälim och ganska tätt med grova skruv .
    Ett måste är att klämma fast den nya biten , är att sätta flera tvingar för att dra ihop dom
    Det som kan vara viktigt är även att om du bara lägger dit och skruvar så har du ett litet nedhäng på bjälklaget , jag spände upp med reglar ca 5 mm från källargolvet innan de sattes fast
    Det vart inte helt bra men slutade att knarra och gunga på ett ofördelaktigt sätt , finns nog lite kvar , men går att leva med och inget som vi direkt märker

7. J
    Medlem · Blekinge · 9 705 inlägg

justusandersson

Medlem
    Du måste upp i en balkbredd på 140 mm plus en skruvlimmad 22 mm spånskiva ovanpå, för att få ner svikten på en bra nivå. Bredden kan du åstadkomma genom att skruvlimma 2 st 35x195 på ömse sidor av den gamla regeln. Enbart 2 st 45x195 räcker inte. Jag utgår från att de gamla bjälkarna är av bra virkesklass. De nya måste vara C24 eller bättre.

• Laddar…
  8. V
    Medlem · Västra Götealand · 145 inlägg

VW Transporter

Medlem
    Krysskolva

9. J

justusandersson

Medlem
    Krysskolvning reducerar svikten något, men inte tillräckligt.

10. S

spaxx

Medlem
    Hur räknar du? :)

Ja gamla bjälkarna verkar vara fina i kvaliten.

Om jag skruvar dit 1st extra 45x195 på en av sidorna då? Alltså totalt 3st 45x195. De kostar ju inte mkt. Japp C24.

11. J

justusandersson

Medlem
    Det som bestämmer svikten, förutom virkeskvaliteten, är yttröghetsmomentet hos bjälkarna. Detta är ett rent geometriskt begrepp som beräknas enligt formeln bxh^3/12. Det betyder att en liten ökning i höjd ger större effekt än en liten ökning i bredd. Du behöver komma upp i en sammanlagd bredd på 190 mm för att slippa lägga på något extra på höjden. Det är skruvlimning som gäller för att få full samverkan mellan de ingående delarna.

• Laddar…
  12. S

spaxx

Medlem
    Tack Justus,
    Jag tar mig en funderare.

Eventuellt en 45x180 limträ på varje :) om jag får bra pris på det.

13. J

justusandersson

Medlem
    Krysskolvning i kombination med en skruvlimmad 22 mm golvspånskiva skulle nog också fungera.

14. M
    Medlem · 376 inlägg

Marive

Medlem
    Kolla pris på kerto-balk, inte lika snygga som limträ men billigare och högre hållfasthet.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.