Hejsan! Bakgrundsinfo först: jag är oerfaren/okunnig så svara gärna enkelt och utan att anta att jag fattar något osagt.
1. Jag behöver en trappa ute. Har hittat färdiga vangstycken på bland annat Bauhaus, NTR A, upp till 7 steg. Jag behöver, om jag räknat rätt, ca 16-17 steg. På Bauhaus står det "ja de går att skarva", typ, men inte hur... Kan man lägga dem omlott ett steg och dra igenom några gängstänger/bultar? (Såg en bild på google, farligt för folk med lite kunskap!
) Bör man stötta upp med något som går längre (flera steg) och dra igenom alltihop? Limma (plus skruvandet då)?
2. När där väl finns en trapp (peppar-peppar) behöver jag ett golv. Där finns ett gammalt trägolv, men det svajar en hel del här och var. Kan jag lägga tunna (10mm) spånskivor över på tvärs och få det stadigare så? Det är ett kallutrymme, men torrt från i alla fall direkt regn (luftfuktigheten är väl en annan sak). På andra våningen, så ingen markfukt underifrån (väl). Det ska bli ett hobbyrum, så ingen tyngre belastning än folk som går där.
Jag har väldigt begränsad budget, så min inriktning är definitivt "billigast man kommer undan med", tyvärr inte "bäst"... Jag förstår att det säkert är mycket frustrerande, men jag har ju inte mer pengar för det.
Tacksam för hjälp!
1. Jag behöver en trappa ute. Har hittat färdiga vangstycken på bland annat Bauhaus, NTR A, upp till 7 steg. Jag behöver, om jag räknat rätt, ca 16-17 steg. På Bauhaus står det "ja de går att skarva", typ, men inte hur... Kan man lägga dem omlott ett steg och dra igenom några gängstänger/bultar? (Såg en bild på google, farligt för folk med lite kunskap!
2. När där väl finns en trapp (peppar-peppar) behöver jag ett golv. Där finns ett gammalt trägolv, men det svajar en hel del här och var. Kan jag lägga tunna (10mm) spånskivor över på tvärs och få det stadigare så? Det är ett kallutrymme, men torrt från i alla fall direkt regn (luftfuktigheten är väl en annan sak). På andra våningen, så ingen markfukt underifrån (väl). Det ska bli ett hobbyrum, så ingen tyngre belastning än folk som går där.
Jag har väldigt begränsad budget, så min inriktning är definitivt "billigast man kommer undan med", tyvärr inte "bäst"... Jag förstår att det säkert är mycket frustrerande, men jag har ju inte mer pengar för det.
Tacksam för hjälp!
Att skarva vagnstycken är inga problem , men det är en lång trapp så stöd på mitten är ett måste och där skarvas dessa , är lämpligast mitt över stolpen .
Sen det med stanplanet är lite rankigt nu säger du så bör du nog göra om .
Ta en eller flera bilder så det syns vad du vill göra
Sen det med stanplanet är lite rankigt nu säger du så bör du nog göra om .
Ta en eller flera bilder så det syns vad du vill göra
Aha, man måste ha stolp under trappen alltså? Attans, det gör det svårare... Jaja, det ska väl gå på något sätt.L Liteavvarje skrev:
Vad är stanplan? Är det golvet du menar? Varför göra om istället för att bara lägga ovanpå?
Ska se om jag kan få till några bilder ikväll om det inte blivit för mörkt.
Längden på trappan är lång och då måste det finnas stöd för båda vagnstyckena , dom ska ju skarvas , svårt att få det att hålla utan stöd
Stanplan är den del som du kommer upp till , trappan ska sitta fast där , så det måste vara absolut starkt där , inget vingel
Stanplan är den del som du kommer upp till , trappan ska sitta fast där , så det måste vara absolut starkt där , inget vingel
Tre vangstycken blir det, enligt specen ska det vara 60cm max mellan dem vilket ger för smal trappa, så tar ett i mitten också om det gör någon skillnad? Skarva går säger du, men hur gör man det då?L Liteavvarje skrev:
Trappan ska sitta fast i väggen, det är ju en utetrappa? Väggen är tegel och puts. Vad är det jag missar/tänker fel?
Stannplan stavas det, dvs där man stannar. Om man har ett plan på vägen heter det vilplan.
Kan du inte lägga ut nån bild på hur det ser ut där du behöver din trappa?
Det behövs som sagt stöd på vägen, och/eller förstärkningar, den kan inte hänga fritt i luften och vara fäst bara upptill, det blir för stora krafter p¨å skruvarna du fäster den med.
Vad gäller golvet måste du ta reda på varför det svajar: är de gamla bräderna på upphällningen, elelr är det för glest mellan reglarna? Ta bort någon av bräderna och kika hur det ser ut under.
Kan du inte lägga ut nån bild på hur det ser ut där du behöver din trappa?
Det behövs som sagt stöd på vägen, och/eller förstärkningar, den kan inte hänga fritt i luften och vara fäst bara upptill, det blir för stora krafter p¨å skruvarna du fäster den med.
Vad gäller golvet måste du ta reda på varför det svajar: är de gamla bräderna på upphällningen, elelr är det för glest mellan reglarna? Ta bort någon av bräderna och kika hur det ser ut under.
OK, lyckades få till några bilder ändå...
Jag kan inte komma in utan trappa, så det här är så gott det går. Men eftersom det är öppet i kanten i nivåskillnaderna kan man se golvbjälkarna åtminstone, hjälper det? Jag tror golvet främst svajar för att det är gammalt och ganska tunt.
Mig gör det inget om det inte blir helt stumt i framtiden heller, eller om det knarrar och har sig. Bara man inte ramlar ner till undervåningen eller liknande.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag kan inte komma in utan trappa, så det här är så gott det går. Men eftersom det är öppet i kanten i nivåskillnaderna kan man se golvbjälkarna åtminstone, hjälper det? Jag tror golvet främst svajar för att det är gammalt och ganska tunt.
Mig gör det inget om det inte blir helt stumt i framtiden heller, eller om det knarrar och har sig. Bara man inte ramlar ner till undervåningen eller liknande.
Tillägg, infästningen av trappan i väggen tänkte jag helt enkelt dra rakt igenom väggen, är det fel?
Finns ju lite att bita i , blir stadigt , och gräva ur en bit , fylla med kross och lägga stenplatta som stöd mot marken betänk bara vinkeln upp på trappen så den inte blir för brantM MångaFrågor skrev:
Du menar att det blir stadigt att fästa rakt igenom väggen? Det låter ju bra i så fall.L Liteavvarje skrev:
Vinkeln blir ju enligt de färdiga vangstyckenas egen vinkel, vilken var ca 36 grader om jag minns rätt. Så en ganska flack trapp, vilket är jättebra (den behöver vara lätt att gå i!), men såklart en nackdel att den då behöver stöttas undertill istället.
Med tanke på både fönstret och porten hade jag hoppats att kunna "störa" så lite som möjligt med trappen. Med stolpar under tar den ju mycket mer plats...
Porten kommer du att klara , men fönstret blir nog skymt lite , det får du leva med ,
En så small trapp som ryms mellan port och fönster är nog i minsta laget
En skarvning av vagnstyckena , ett måste , då kan du sätta en planka på utsidan , ca 1 meter gärna 1,5 på varje sida om skarven och dra ihop med kraftiga bultar ( vagnsbult )
Tror nog att det håller då
Trappen kommer att bli lite rankig i sidled på den längden , så du måste kryssa den under
En så small trapp som ryms mellan port och fönster är nog i minsta laget
En skarvning av vagnstyckena , ett måste , då kan du sätta en planka på utsidan , ca 1 meter gärna 1,5 på varje sida om skarven och dra ihop med kraftiga bultar ( vagnsbult )
Tror nog att det håller då
Trappen kommer att bli lite rankig i sidled på den längden , så du måste kryssa den under
Produkter som diskuteras: "vagnsbult"
Vagnsbultar
Vagnsbultar är specialdesignade bultar som ofta används i konstruktion och mekaniska sammanhang för att fästa objekt tillsammans. De har en rund eller fyrkantig hals som hjälper till att förhindra att bulten roterar när muttern dras åt. De
Läs mer
Problemet med stolpar relaterat till porten handlar framförallt om att det blir snävare att ta sig in där med bil, tänker jag...L Liteavvarje skrev:Porten kommer du att klara , men fönstret blir nog skymt lite , det får du leva med ,
En så small trapp som ryms mellan port och fönster är nog i minsta laget
En skarvning av vagnstyckena , ett måste , då kan du sätta en planka på utsidan , ca 1 meter gärna 1,5 på varje sida om skarven och dra ihop med kraftiga bultar ( vagnsbult )
Tror nog att det håller då
Trappen kommer att bli lite rankig i sidled på den längden , så du måste kryssa den under
Menar du att jag ska skarva utan överlapp? Det tror jag inte går, det ser inte ut från bilderna som att botten och toppen passar ihop utan att det blir ett dubbelsteg antingen på höjden eller djupet. Så tanken var alltså att överlappa ett steg, eventuellt även limma där, och kanske som du skriver (tror jag) även ha en extra stump en bit över skarven.
Tror jag förstår hur du menar med rankig i sidled, det borde jag kunna göra...