G
Gonte: [citat] Lite sen respons (inte hemmavid och min mobil är inte helt villig att skriva svar här), men jodå, visst har det löst sig! Det blev ett tämligen överdimensionerat furublock vi fick tag på, hos ett varv som jobbar med just träskepp och -båtar. Det blev en långsam färd med en vääääldigt låg skoda fabia :D Resultatet blir ivfsh att den nya balken blir i massiv furu, så vi
11 svar · 2,3k läst
Oldboy
Oldboy: Så det gick att få upp dem på diagonalen. 170 mm är ändå hyfsat breda brädor. Kan vara bra att veta! Bra återmatning. :) (Jag vägrar anv tumme upp då den är så ful och omöjlig att se vad den ska föreställa.)
6 svar · 1,2k läst
·
useless
useless: [citat] Några små hål för krokar och annat spelar ingen roll.
7 svar · 3,2k läst
·
J
justusandersson: Med lättbetongväggar går det bra att gjuta ett betongvalv. Det var rätt vanligt på 1950-talet. 11 m är en rätt rejäl spännvidd som måste tacklas på ett systematiskt sätt.
7 svar · 1,2k läst
Staffans2000
Staffans2000: Dvs. Hur undviker jag att få murbruk på den synliga sidan, och om jag ändå får det. Hur "tvättar" jag bort det?
1 svar · 2,1k läst
J
justusandersson: [citat] Elasticitetsteorin och de gällande konstruktionsreglerna. GVK är en branschstandard.
3 svar · 2,0k läst
KnockOnWood
KnockOnWood: Du kan inte nöja dig med att vitlasera/vitvaxa taket? Det ser ju jättefint ut! Och så lägger ni ett par mattor på golvet, så korkplattorna inte blir så dominerande. Av pengarna ni sparar skickar ni 10% till mig, resten till valfritt hem för ensamma kattor eller vad ni tycker är bättre :)
6 svar · 2,7k läst
·
I
ItWasntMe: då skulle jag satsa på skruvad 13-15mm plyfa. Samt 6mm renoveringsgips (dessa kan du limma fast). Det räcker det bra om nu använder 6X40mm skruv med rund skalle utan plugg för varje hål för skenan. Kraften ligger dragandes neråt så det kommer hålla för 100tals kilo. Det är annat om kraften är dragandes rakt ut. Då behövs det expanderande pluggar.
4 svar · 5,9k läst
S
smurfen72: Det torkar fort på våren så det hinner torka utan problem.
7 svar · 1,8k läst
N
NorrlandsNorrlänning: [citat] Sundsvall
2 svar · 828 läst
S
snowjim: Hej, Vi ska kakla par väggar idag med större kakel(20x50). Jag har försökt läsa mig till vilken kamstorlek man ska använda, är det rätt med 8 mm eller ska man gå upp till 10 mm? Någon särskild kam ni skulle rekommendera? [bild] [bild] Detta är källarväggar som måste kunna andas så tanken är att använda 5 mm fog, det bör vara okay väll? Väggarna är såklart förprimade med
0 svar · 1,0k läst
D
Deathtrip2000: [citat] Om du vill ha likvärdigt rostskydd, som övriga staketet, bör du nog både galvanisera och pulverlacka. Du får nog räkna med en del extrakostnader och även en längre leveranstid, eftersom smeden antagligen inte själv har utrustning för galvanisering. Det är inte säkert att smeden har en anläggning för pulverlackering heller, vilken innebär att hen får anlita två olika
1 svar · 1,2k läst
Magnus Brange
Magnus Brange: Blev det någonsin någon halvvägg? Jag går i samma tankar nämligen. Hur gjorde du och hur stabilt blev det?
3 svar · 12,4k läst
T
tiwilliam: [citat] Oxford Wave Research som gjort den jag postade bild på. Upptagningen är lika bra som din telefons mikrofon är, dvs inte bäst. Det finns externa kalibrerade mikrofoner, men det är ingenting jag har kört med.
13 svar · 6,9k läst
·
W
Wolverine: Hur är brandskyddet? Med tanke på hur frigolit brinner när det tagit sig!
20 svar · 18,2k läst
·
J
justusandersson: Man kan använda den s.k. trappformeln för att grovplanera: stegdjupet plus två gånger steghöjden bör bli 60-63 centimeter. En lämplig steghöjd att starta med är runt 17 cm. Väljer du 18 steghöjder blir varje steg 17,8 cm högt. Stegdjupet blir då 27 cm. Med 17 stegdjup blir trappans längd 459 cm. Detta brukar kräva en L-lösning för att få plats.
4 svar · 1,4k läst
J
justusandersson: Det är alltid mycket lättare att isolera uppifrån, men om källaren är sämre uppvärmd än övervåningen är det kanske dumt att vänta med isolering. Om golvreglarna är lagda med hygglig precision brukar det gå bra att trycka in mineralull nerifrån mellan reglarna och få den att ligga kvar. En kompromiss är att trycka in en tunn (ca 5 cm) skiva nu och komplettera ovanifrån senare.
3 svar · 1,1k läst
·
V
verktygsgurun: Din dörr och dina fönster är 900mm breda. Du behåller fönsterna som är bärande, alternativt att man monterar nya fönster karm i karm. De gamla bottenstycket och överstycket kan du såga bort men du behåller alltså de stående karmdelarna. Sen måttbeställer du fönster som passar där i. Om du väljer fasta fönster så får knappt märkbart mindre glasyta IOM att dina gamla fönster
1 svar · 2,7k läst
J
justusandersson: Liksom Mikael_L anser jag att 90x90 är OK som vändplan under förutsättning att det motsvaras av en öppning på sidan som saknar dörr. Jag tror inte det finns definitiva regler på detta annat än att en trappa i ett enbostadshus måste vara minst 90 cm bred. Däremot tycker jag i likhet med Åsa Lund och Mikael_L att det är en olämplig lösning.
17 svar · 4,8k läst
Alex@stallerhult
Alex@stallerhult: Hej Det där blir en ganska stor last. Hur hög är tunnan? Inte säker på att 20kN? Om det nu är som du säger att det blir motsvarande 6,6kN/m2 så är det väldigt mkt. Ca 3gånger mer än för bjälklag/ golv... Man kan vidare anta att konsekvensen vid brott kan bli lite farlig? För att klara 6,6kN/ m2 Behöver du i storleksordningen, med ok nedböjning och lite säkerhet, ca 220x45 s250,
8 svar · 6,5k läst
M
mandg: Hej! Letar efter ersättningstegel till mitt hus, har kollat runt lite bland varuthuset och tex tegelmäster, men hittar inget som är lika som den jag söker. Varken jag eller muraren kan sätta namn på tegelstenen, är inte borstad iallfall som alla tror innan man jämnför. Någon som vet vad stenen heter, blir nog lättare att leta än att google på "röd tegel" :) Kan tillägga att huset
0 svar · 1,8k läst
·
A
Autodidak1: Biltema multibond, eller Essve universalfog PRO. Finns i många fabrikat. Men även denna fog är bra
5 svar · 1,8k läst
·
H
hempularen: Bara för att vara lite petig. Byggherre är den som beställer ett bygge, troligen föreningen i det här fallet. Du kan ju anmärka på det till föreningen. I vissa fall med nyproduktion, så tar man en runda efter en period och reglerar diverse fel som upptäckts. Då kan det vara både åtgärder, men också en klumpsumma för mindre avvikelser till föreningen. Dvs. du personligen får
13 svar · 4,3k läst
·
slacker
slacker: Gipsputsen kommer att bita både i gipset och på betongen så en viss mäng vidhäftning får du även av det. Gipsputs är enligt mig en ypperlig produkt då verktygen blir lättare att rengöra, det går att slipa till viss mån samt att det är lätt att arbeta med till skillnad från betongbaserade produkter som husfix och liknande (Som dessutom är dyrare). Tror inte du behöver knacka bort
3 svar · 2,3k läst
·
T
Truant: Tackar! Än så länge känns projektet kul, är mest en vånda över bjälklaget eftersom när vi väl limskruvar spånskivorna är det lite "point of no return". Därav alla funderingar på möjliga lösningar. Reglarna antar jag att det räcker med att skråskruva eftersom de endast ska bära vikten av isoleringen Golvvärmen känns ändå bra, för vi blir av med rörgenomdragningarna i
27 svar · 4,5k läst
·
V
vincentt: Oh tjena... Fin guide. Men det var lite att tänka på, speciellt vikten. Pratade med frugan igår efter senasteinlägget och jag kan nog snickra ihop en ful och lätt grind. Den åker bort om några år ändå. Man bockar och tackar för fina råd..
7 svar · 2,5k läst
·
S
sinuslinus: Träullit. Du får fuktbuffrande egenskaper på köpet vilket är perfekt i ett badrum. Finns i olika färgern och mönster nu för tiden.
2 svar · 1,7k läst
S
S&A: [citat] Tack för svaret! Jag glömde skriva att bakom tretexen så har vi en stående plankvägg på 76mm, men ja...tretexen har nog inte varit helt dikt an den på vissa ställen eftersom gipset sjunkit in :(. Finns det alltså inget att göra menar du!? Mvh Sofia
2 svar · 1,9k läst
Mazen
Mazen: Ingen orsak och välkommen till forumet :)
3 svar · 4,1k läst
·
J
justusandersson: Jag tycker inte du skall ha plast i förrådsdelen. Hellre en variabel ångbroms. Det kommer att uppstå många dagar när det är varmare ute än inne. Då sker fuktrörelserna åt andra hållet. Ett klassiskt sommarstugeproblem.
1 svar · 4,2k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.