1 916 läst ·
2 svar
2k läst
2 svar
Var tar kakelfixet slut och spackel vid?
Hej!
Vi håller på med nybyggnad av kök i ett f.d vardagsrum där vi har fastnat på hur vi går tillväga med spackling. Vi kommer ha utrymmet mellan över och underskåp kaklat och så vitt jag förstått så ska man INTE spackla på det ställen som sen ska ha kakelfix.
Men hur sjutton ska jag göra då? Jag behöver få väggen rak för att kunna sätta upp köksskåpen (det är gipsat med 13mm gipsskivor.) Dessa skruvades upp direkt på gamla tretexskivor som vi behöll av olika anledningar (infällning av kablar mm) och dessa gör nu att gipsskivorna "bågnar" på sina ställen. Vi anser att det är så stora variationer att det bästa vore bredspackling där det är som värst - men då kommer vi till kruxet med kaklet som ska upp! Var kan jag sluta med spacklingen för att inte hamna under kakelfixet och hur ska dessa två "mötas"? Hur tjockt kan kakelfixet vara? Kan jag använda spackelspade och jämna till ojämnheterna med fix för att sen dra sista lagret och använda den tandade spaden för sättningen? Rakt behöver det som sagt vara för både köksskåp och kakel
Sorry....det blir tusen frågor när jag inte kan!
Vad är era tips?
Tacksam för svar
/Sofia
Vi håller på med nybyggnad av kök i ett f.d vardagsrum där vi har fastnat på hur vi går tillväga med spackling. Vi kommer ha utrymmet mellan över och underskåp kaklat och så vitt jag förstått så ska man INTE spackla på det ställen som sen ska ha kakelfix.
Men hur sjutton ska jag göra då? Jag behöver få väggen rak för att kunna sätta upp köksskåpen (det är gipsat med 13mm gipsskivor.) Dessa skruvades upp direkt på gamla tretexskivor som vi behöll av olika anledningar (infällning av kablar mm) och dessa gör nu att gipsskivorna "bågnar" på sina ställen. Vi anser att det är så stora variationer att det bästa vore bredspackling där det är som värst - men då kommer vi till kruxet med kaklet som ska upp! Var kan jag sluta med spacklingen för att inte hamna under kakelfixet och hur ska dessa två "mötas"? Hur tjockt kan kakelfixet vara? Kan jag använda spackelspade och jämna till ojämnheterna med fix för att sen dra sista lagret och använda den tandade spaden för sättningen? Rakt behöver det som sagt vara för både köksskåp och kakel
Sorry....det blir tusen frågor när jag inte kan!
Vad är era tips?
Tacksam för svar
/Sofia
Sorry bågnar gipsen så sitter den inte ordentligt med fäste bakom , tretexen sitter inte tajt mot under och inte skruvad mot det ordenligt och det går inte att skruva gips på ( skruv biter inte i tretex den åker ur )
Bakom kakel måste det vara stum yta , annars kanske det rör sig och fogarna spricker för dig .
Normalt C/C 300 att skruva gips i för kakling , troligtvis är det C/C 600 bakom tretexen
Bakom kakel måste det vara stum yta , annars kanske det rör sig och fogarna spricker för dig .
Normalt C/C 300 att skruva gips i för kakling , troligtvis är det C/C 600 bakom tretexen
Tack för svaret!S skutten11 skrev:Sorry bågnar gipsen så sitter den inte ordentligt med fäste bakom , tretexen sitter inte tajt mot under och inte skruvad mot det ordenligt och det går inte att skruva gips på ( skruv biter inte i tretex den åker ur )
Bakom kakel måste det vara stum yta , annars kanske det rör sig och fogarna spricker för dig .
Normalt C/C 300 att skruva gips i för kakling , troligtvis är det C/C 600 bakom tretexen
Jag glömde skriva att bakom tretexen så har vi en stående plankvägg på 76mm, men ja...tretexen har nog inte varit helt dikt an den på vissa ställen eftersom gipset sjunkit in
Mvh Sofia
Klicka här för att svara