Hej,

Jag är i färd att borra upp en kroklist på en yttervägg med gipsskiva snett under ett proppskåp (25 cm nedanför, 10 cm till vänster om). Innanför gipsskivan upptäckte jag att det sitter någon sorts plast. Inte sladd/ar utan det verkar vara en tunn plastmatta innanför hålet. Jag kan trycka in en skruv, men det fjädrar och släpper jag åker skruven ut nån cm. Jag ser när jag lyser med ficklampa att jag gjort ett litet hål på plasten då jag tryckt in skruven.

Hela skruven går alltså in i hålet om jag trycker lite, men jag kommer att göra hål på plasten om jag borrar in skruven. Frågan är om jag vågar skruva in skruven ändå? Jag vet ju inte vad som finns bakom plasten, förmodligen el(?). Jag gissar att skruven kommer att borra igenom plasten med kanske 5-10 mm om jag fullföljer.

Är det bara att glömma att borra upp något här?
Finns det väldigt korta gipsexpanders att använda istället?
Min nuvarande skruv är 38 mm lång.

Tack på förhand!

Aha! Tack för ditt svar! Huset är byggt sen 20-tal men renoverades invändigt på 80-talet.

Men då kanske jag vågar fortsätta?

Mikael_L
Men just intill säkringscentralen är det ju mycket bra att vara riktigt försiktig, så här har ju TS betett sig föredömligt.

Vanligast är dock att rör/kablar går rakt upp eller ner ifrån skåpet, men absolut ingen garanti.

En bild kanske underlättar för oss för att göra en bedömning.

• Gilla
8153
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Men just intill säkringscentralen är det ju mycket bra att vara riktigt försiktig, så här har ju TS betett sig föredömligt.

Vanligast är dock att rör/kablar går rakt upp eller ner ifrån skåpet, men absolut ingen garanti.

En bild kanske underlättar för oss för att göra en bedömning.
Tack för svaret!
Jag vet inte om man kan se så mycket på den här bilden men postar ändå. Det ser ut som att blixten fångar något av metall där innanför, vilket jag dock inte kan se då jag lyser in med vanlig ficklampa. Då ser jag bara plast.

• Närbild på ett runt hål i en vit vägg där insidan med synlig metall och isoleringsmaterial delvis skymtar fram.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Mikael_L
Jag tänkte kanske mer runt hela proppskåpet, då hade man kanske kunnat bedömt om det var inbyggt med ett extra lager isolering och skivmaterial t.ex.

Men på bilden du skickade, är den en genomskinlig plast man ser där.
Är den genomskinlig är det nog diffusionsspärr, det finns ingen genomskinlig plast som har med elsystemet att göra i väggarna.

Aha, okej! Det är ju toppen att veta. När jag läser om diffusionsspärr så verkar det ju dock vara dumt att göra hål på den?

Såhär ser proppskåpet ut!

• Ett öppet elskåp med säkringar på en vägg med en synlig hålighet till vänster om det.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
8 8153 skrev:
När jag läser om diffusionsspärr så verkar det ju dock vara dumt att göra hål på den?
Några små hål för krokar och annat spelar ingen roll.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.