Hej. Jag vill ha en halvvägg för att dela av två rum men ändå behålla ljuset. Väggen skall inte vara större än 120 x 120 cm och sättas mot en bit utskjutande vägg som är kvar sedan väggen revs en gång. Jag är fullständig nybörjare men tror ändå att jag kanske - med ordentlig arbetsbeskrivning - kan försöka mig på att bygga själv. Någon som kan tipsa mig om var jag kan hitta en bra arbetsbeskrivning?
Min huvudfråga är: behöver jag stöd mot taket när väggen inte är större än 120x120 cm? eller räcker det med någon form av fäste mot golvet (inne i väggen som blir ca 15 cm bred) ?. :S
Tack på förhand för svar och tips.

/Lena

Det beror väl på vilken belastning Du kommer att utsätta väggen för? och till viss del vad det är för material? Jag föreställer mej att en murad vägg behöver mindre stöd än en träreglad d:o tex.
Ska Du bygga med reglar som kläs med skivor så skulle jag rekommendera att sätta en stolpe mellan golv/tak längst ut så Du får det stabilt.
Men väggen i sej står kvar utan om så är, det är mest erfarenhet av jagande barn som springer in i saker eller när man själv har för bråttom när man bär förbi nåt tungt stort och slår i som gör att jag vill ha stabila grejer :)

• Gilla
RegnardG
  • Laddar…
Vill du ha den ca 15 cm tjock så skulle jag köra med en ram av 45X95 samt en mittregel.
Sen klär du den med spånskiva/osb/plywood som inre lager och sen gips utanpå

Blev det någonsin någon halvvägg?

Jag går i samma tankar nämligen. Hur gjorde du och hur stabilt blev det?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.