Hej,
här gällde det inte riktigt att bygga hus, utan båt, men tänker att frågan bör vara somewhat närliggande:

Har du några råd, var kan jag hitta en massiv furubalk?
Ultimat vore dimensionen 115 x 105 mm hyvlat - men vi kan köpa större och hyvla själv.
Vi behöver minst 3meter, vid behov kan det nog vara delat i kortare sektioner.

Lite halvpanik har uppstått, så primärt intresserad av tips på ställen där det kan lösas på 1-2 dagar inom Västra Götaland, så vi själva kan komma och hämtar upp.

Vart jagar ni andra era panikmatrial? ;)

Båt! Med tanke på dim, så låter det mera som ett skepp.

Träskeppsfolket i min båtklubb jagar virke hela tiden. Sedan lägger de upp det i travar på frimark som vi disponerar och täcker för regn. Helst vill de att det skall ligga något år innan de använder virket. Därför ligger några hundra m3 ek och furu och dräller där jag har min kajplats. Det är torkat för skeppshantverk och färdigt att använda.

I fel landsända dock. Men om ni har vägarna förbi så går det att få hjälp med lite framförhållning.

Mvh Findus

findus42 findus42 skrev:
Båt! Med tanke på dim, så låter det mera som ett skepp.
Jodå, vad jag förstått ligger vi strax under gränserna för att räknas som skepp. Men nästan där...
Dock är längden på balken vi ska köpa inte fulla 3 meter på en plats, utan det är i tre olika sektioner.
(Seglivad läcka med rötskada som följd, precis där balkarna möts.)

findus42 findus42 skrev:
Träskeppsfolket i min båtklubb jagar virke hela tiden. Sedan lägger de upp det i travar på frimark som vi disponerar och täcker för regn. Helst vill de att det skall ligga något år innan de använder virket. Därför ligger några hundra m3 ek och furu och dräller där jag har min kajplats. Det är torkat för skeppshantverk och färdigt att använda.

I fel landsända dock. Men om ni har vägarna förbi så går det att få hjälp med lite framförhållning.

Mvh Findus
Hmm... Jag räknar med att det är alldeles för kort om tid, men det råkar inte vara möjligt att lösa något redan ikväll?
Om jag tolkar dig som att det är i stockholmstrakten du håller till?

Potientiellt hade vi dessutom kunnat titta på ek ifall det finns intresse att sälja (det är vi på väg att köpa till en vägg ombord), men det är just balken som jag har lite panik över, där var planen iallafall furu.

Vi har en person som tagit tjänstledigt ett par veckor för att jobba på saker ombord, men insett sent att vår tänkta leverantör fick problem med dimensionerna...

Är det en option att limma ihop 3 st 2x6 tum med epoxilim? Hållfastheten ökar, sprickbildning minskar.

T Thomas_Blekinge skrev:
Är det en option att limma ihop 3 st 2x6 tum med epoxilim? Hållfastheten ökar, sprickbildning minskar.
Det skulle inte vara lika snyggt, men det är nog ändå ett tänkbart alternativ. Sen innebär även det ett par mm tunnare än nuvarande, men det går nog att jobba sig runt...

Inte förstahandsval, men låter som en rimlig räddning. Tack! :)

Edit: Blir nog inte alls för tunt, bara min skalle som summerar fel...
Så den buggen utgår, men det skulle nog fortfarande bli snyggare massivt, en stor bit av det som byts sitter på synligt ställe.
Men vi överväger det iaf! :)

Redigerat:
Finns ju även färdiga limträstolpar att köpa som är 115x115x3000. Skicka den genom en planhyvel några gånger så är du nere på färdigt mått.

• Gilla
Leif i Skåne
  • Laddar…
Får jag fråga varför furu och inte gran?
Jag köpte sågade timmerstockar för att använda som synliga balkar, men det var ju gran.

V vectrex skrev:
Finns ju även färdiga limträstolpar att köpa som är 115x115x3000. Skicka den genom en planhyvel några gånger så är du nere på färdigt mått.
Där är nog också problemet mest estetiskt, funktionsmässigt gissar jag att det skulle gå bra (får medge att jag har jättedålig koll på hur limträstolpar uppför sig).

nimhed nimhed skrev:
Får jag fråga varför furu och inte gran?
Jag köpte sågade timmerstockar för att använda som synliga balkar, men det var ju gran.
Vad jag fått lära mig är furu mer rötmotståndigt än gran, och just röta är anledningen att balken måste bytas (och ser ut att ha bytts av en tidigare ägare).

Det verkar övht vara en väldigt notorisk läcka där. Vi har lyckas minska läckaget men inte få det att helt upphöra, jakten pågår fortfarande för att se vilken väg det faktiskt kommer in.

G Gonte skrev:
Vad jag fått lära mig är furu mer rötmotståndigt än gran, och just röta är anledningen att balken måste bytas (och ser ut att ha bytts av en tidigare ägare).
Stämmer säkert, medan gran är segare än furu, så gran passar sig bättre ur perspektivet klara last.

Det verkar faktiskt som jag har hittat en lösning, många mail och samtal senare. Återstår att se imorgon bitti om det blir som tänkt. :)

Tack för responsen ni som skrivit här!

• Gilla
Tallguy196
  • Laddar…
Limmat virke lär vara betydligt mer utsatt för röta än massivt. Så säger i alla fall de som försökte renovera tremastskonaren Vega. Hon är byggd på limmade spant och tydligen hade fukt blivit instängd mellan limfogarna i de inre lamellerna så spanten som verkade friska på ytan är genomruttna inuti.
Renoverarna började spanta om hela skrovet men då de hade kommit en tredjedel av längden var pengarna slut och där står hon i ett jättestort halvprovisoriskt skjul.

Nu tycks det ju ha ordnat sig för trådstartaren men jag tänkte bara lägga till en kommentar eftersom saken diskuterades.

Jag har förövrigt en hel del 6 tums furublock och 5x5 tums gran i lager.

H heimlaga skrev:
Limmat virke lär vara betydligt mer utsatt för röta än massivt. Så säger i alla fall de som försökte renovera tremastskonaren Vega. Hon är byggd på limmade spant och tydligen hade fukt blivit instängd mellan limfogarna i de inre lamellerna så spanten som verkade friska på ytan är genomruttna inuti.
Renoverarna började spanta om hela skrovet men då de hade kommit en tredjedel av längden var pengarna slut och där står hon i ett jättestort halvprovisoriskt skjul.

Nu tycks det ju ha ordnat sig för trådstartaren men jag tänkte bara lägga till en kommentar eftersom saken diskuterades.

Jag har förövrigt en hel del 6 tums furublock och 5x5 tums gran i lager.
Lite sen respons (inte hemmavid och min mobil är inte helt villig att skriva svar här), men jodå, visst har det löst sig! Det blev ett tämligen överdimensionerat furublock vi fick tag på, hos ett varv som jobbar med just träskepp och -båtar. Det blev en långsam färd med en vääääldigt låg skoda fabia :D

Resultatet blir ivfsh att den nya balken blir i massiv furu, så vi slipper risken för fukt i limfogarna. Tack för din input iaf, dels nyttigt att höra, dels alltid intressant när någon nämner träskeppsprojekt jag inte hört talas om förr. :)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.