Denna eviga fråga plast eller ej. Har läst på i div skrifter på webb och annat och kommit fram till ett beslut jag vill ha trycktestat av er kunniga/refarna i ämnet:
Situation: Bygger en sjöbod som består av en vedeldad bastudel + förrådsdel. Se bild. Det kommer vara ett loft över bastudelen, en dörr mellen bastu och förråd och hela huset kommer ha ryggåstak. Tanken med förrådet är att den delen kommer fungera som bastuförstuga vid badande samt förvaring av div saker t ex extramadrasser, filtar, dynor, kläder mm. Dvs saker som potentiellt kan binda fukt...

Hur ska man då göra med isolering/plast/värme?

Jag tänker så här.
Allmänt så kommer jag ha 120 mm bjälklag i bastudel 120+45 i förrådsdel. Mineralull. Uppvärmning med el-element och lägst ~10 grader på vintern. Solcellsdriven frånfuftsfläkt i bastun eller en pax för att skapa lite undertryck.
Bastu: Ångtät bastufolie i bastun runt om med luftspalt och bastupanel på "vanligt sätt" invändigt. Dvs det kommer kondensera ånga på ångspärren vid bastubad men det rinner ner till golv och ut i brunnen som det skall. Och i bastuytterväggarna fungerar då bastufolien som vanlig fuktspärr med 120 mm isolering utanför.
Förrådsdelen: Kör jag med plast (eller ångbroms?) och viker och tejpar ihop den med bastufolien i ytterväggsskarven mot bastun. Kommer då dock få två tätskikt i den delen av bastun som vetter mot förrådet. Ett skikt i bastu-innertaket och bastuinnerväggar och ett till i förrådets ryggåstak och förrådsväggarna. Dubbla tätskikt ska man ju inte ha men det kommer det vara massor med luft mellan dessa för jag får ett bastu-rum i rummet. Och hur löser man det annars? Det viktiga är väl att inte ha dubbla tätskikt i ytterväggarna med bara isolering mellan?

Egentligen skulle jag vilja kunna kallställa hela huset eller i alla fall dra ner det till några få plusgrader men ha möjligheten att basta på vintern. Men jag tror det inte funkar då. Helt kallt omväxlande med bastubad känns som två ändlägen och som att be om fuktproblem. Så därav +10 för att det ska klara sig. Utvädring av bastun efter bad får givetvis ske via ytterdörr och stängd innerdörr. Och när bastun inte används får innerdörren till bastun stå öppen till förrådsdelen för att undvika att bastudelen blir kallare än utomhus=>kondens på utsidan av bastufolien. Frånluftsfläkten placeras i bastun för att dra den varmare luften från förråd (element och mer fönster) in till bastun så den värms upp.

Vad tror ni om min strategi. Vad är hålen i osten? Dissa och kom med bättre förslag....

• Ritning av en sjöbod uppdelad i bastu och förråd med mått och indikation på isolering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag tycker inte du skall ha plast i förrådsdelen. Hellre en variabel ångbroms. Det kommer att uppstå många dagar när det är varmare ute än inne. Då sker fuktrörelserna åt andra hållet. Ett klassiskt sommarstugeproblem.

• Gilla
Laxekongen
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.