Ska bygga vedbod förråd, och tänkte fälla gran och be en lokalt sågverk att fixa reglar etc av granen jag fäller. Planen är att fälla och såga granen i april och sen börja bygga i Maj. Har tänkt torka virket ute under ett skjul. Frågan är om det räcker.
Jag kan ju även låta det stå "stomrest" under sommaren för att torka mer ?

Det tror jag tyvärr är alldeles för kort tid om det ska stabbas och lufttorkas traditionellt. Vissa sågverk har torkanläggningar, och då kan det gå. De stabbar jag har varit med om har legat minst ett år.

mattiasp mattiasp skrev:
Det tror jag tyvärr är alldeles för kort tid om det ska stabbas och lufttorkas traditionellt. Vissa sågverk har torkanläggningar, och då kan det gå. De stabbar jag har varit med om har legat minst ett år.
Ok, men om jag gör som jag skrev , bara stomreser med plåttak nu i sommar så får det torka på plats ?

Jag skulle bygga med torkat stomvirke, men om det är panelvirke du ska såga själv, skulle jag möjligen våga mig på att spika upp rått virke och låta det torka på plats. Vänta med panellock och ytbehandling, och var försiktig med direkt sol. Brädor i direkt sol kommer att bli ostkanter som drar ut spikar och/eller spricker på utsidan. Ett vingligt projekt skulle jag nog påstå.

Virket ska helst torka relativt långsamt och under press i stabbar. De översta lagren brukar bli krokiga om man inte har vikter högst upp. En vettig stabbe ser ut så här: mark-plastduk-fyrskäringar (väg av)- virke- ströläkt-virke-osv-fyrskäringar eller plank på tvären-plåt/masonit-stenar eller cementsäckar eller något annat tungt. Placera stabben i skugga, men gärna där det inte är vindskyddat.

Om man sågar virket tidigt på våren är det torrt så det funkar att snickra med 1-2 mån senare har gjort så flera gånger utan problem har dock inte mätt fukthalten på virket men det känns torrt. Brukar stabb lägga utomhus på fyrskäringar strön mellan varje lager virke och sen plåt ovanpå luftigt så det kan blåsa igenom.

En vedbod är ju väldigt öppen och luftig så virket torkar där det står.
Kan nämna vi sågade panelvirke på kvällen och målade ena sidan morgonen efter och spikade upp, har inte sett att det blev något bekymmer.

Till ett husbygge kanske det inte blir så bra.

Protte

Hej igen.
Ja nu är det bara reglar av gran som jag ska fälla/såga själv inte panelvirke (det köper jag).
Fälla och såga virket nu i april och börja snickra upp stommen i juni / juli var tanken. Då ligger virket på tork under plåttak i april-maj - juni.

Det torkar fort på våren så det hinner torka utan problem.

• Gilla
Draven
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.