Ja och det är på det viset jag tänkt. Jag har försökt googla efter regler att förhålla sig till ang. just ytan framför trappen, utan att eg. hitta nått. Lite därför jag postade ett inlägg här.Mikael_L skrev:
90x90 är en OK vändyta.
Lite beroende på annan utformning runt om så kan det begränsa en del hur stora saker man kan få upp/ner genom trappen.
Men detta gäller ju en L-trapp också.
Man kan ju se den där 90x90 ytan som ett vilplan också, och det är ju vanligt att ha samma sida som trappbredd på vilplanen i vanliga trappor i småhus.
Kul att så många engagerar sig
När jag själv roddade i detta för ett antal år sedan så tror jag att jag fann lite regler.
Den stora frågan är ifall jag kan hitta igen det idag.
Men det var regler och tumregler om höjd så man inte slår i huvudet, olika bredder, var man räknar gånglöpet, ...
Ja diverse saker, och storlek på vilplan och vändplan torde varit med.
Men jag känner mig rätt säker på att det räcker med samma djup som trappans bredd.
Frågan är väl mer istället om du kan sno en extra dm uppe och nere och använda till att få en mer lättgången trappa.
Den stora frågan är ifall jag kan hitta igen det idag.
Men det var regler och tumregler om höjd så man inte slår i huvudet, olika bredder, var man räknar gånglöpet, ...
Ja diverse saker, och storlek på vilplan och vändplan torde varit med.
Men jag känner mig rätt säker på att det räcker med samma djup som trappans bredd.
Frågan är väl mer istället om du kan sno en extra dm uppe och nere och använda till att få en mer lättgången trappa.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Liksom Mikael_L anser jag att 90x90 är OK som vändplan under förutsättning att det motsvaras av en öppning på sidan som saknar dörr. Jag tror inte det finns definitiva regler på detta annat än att en trappa i ett enbostadshus måste vara minst 90 cm bred. Däremot tycker jag i likhet med Åsa Lund och Mikael_L att det är en olämplig lösning.
Klicka här för att svara