Hej,
Har köpt mitt första hus och har likt många ambitiösa planer och desto mindre erfarenhet, vore super med lite vägledning. 1,5 plans hus, snetak på ovanvåningen där det nu ligger glespanel med klassisk innerpanelen på i taket. Vill försöker modernisera utseendet lite, samtidigt är jag väldigt mån om att få så mycket takhöjd som möjligt då det är på gränsen till lågt tak.
Är det lönt att riva ner panelen för så att skruva upp gips på glespanelen eller ska man bara låta panelen sitta kvar och skruva gipsen direkt på panelen?
Går det/är det fel att skruva gipsen direkt på takstolarna (misstänker att det finns en orsak till att glespanelen är där, önsketänker nog lite ur perspektivet att vinna några cm takhöjd...?).
Finns det någon vinning ur isoleringssynpunkt med att ha kvar panelen under gipset?
Tacksam för all vägvisning det kan bidras med!
Har köpt mitt första hus och har likt många ambitiösa planer och desto mindre erfarenhet, vore super med lite vägledning. 1,5 plans hus, snetak på ovanvåningen där det nu ligger glespanel med klassisk innerpanelen på i taket. Vill försöker modernisera utseendet lite, samtidigt är jag väldigt mån om att få så mycket takhöjd som möjligt då det är på gränsen till lågt tak.
Är det lönt att riva ner panelen för så att skruva upp gips på glespanelen eller ska man bara låta panelen sitta kvar och skruva gipsen direkt på panelen?
Går det/är det fel att skruva gipsen direkt på takstolarna (misstänker att det finns en orsak till att glespanelen är där, önsketänker nog lite ur perspektivet att vinna några cm takhöjd...?).
Finns det någon vinning ur isoleringssynpunkt med att ha kvar panelen under gipset?
Tacksam för all vägvisning det kan bidras med!
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Är egentligen bara en estetisk/visuell grej där jag tycker det ger ett annat lugn till rummet med släta tak/väggar än vad panelen gör när det är såpass lågt till tak som det är.
Om du hade haft min smak hade du med andra ord bara skruvat på gips på toppen av panelen?
Om du hade haft min smak hade du med andra ord bara skruvat på gips på toppen av panelen?
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Att sätta gips utanpå panelen är självklart enklast om du har gott om plats. Annars är det nog en bra idé att ta bort panelen först.
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Det beror ju på vad som finns bakom panelen.T tdahl skrev:
Takpanel t.ex. 12 mm tjock, går bra att sätta på c-c 600 reglar.
Men just för gips vill man helst ha glespanel c-c 300 mm, för att gipsskivorna inte skall hänga ner mellan reglarna.
Så, hur är ditt tak konstruerat?
Välkommen till Bygga Hus-forumet förresten Tdahl!
(PS Jag tycker det är mycket vilsamt och lugnande att titta på träpanel i väggar och tak
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Du kan inte nöja dig med att vitlasera/vitvaxa taket?
Det ser ju jättefint ut!
Och så lägger ni ett par mattor på golvet, så korkplattorna inte blir så dominerande.
Av pengarna ni sparar skickar ni 10% till mig, resten till valfritt hem för ensamma kattor eller vad ni tycker är bättre
Det ser ju jättefint ut!
Och så lägger ni ett par mattor på golvet, så korkplattorna inte blir så dominerande.
Av pengarna ni sparar skickar ni 10% till mig, resten till valfritt hem för ensamma kattor eller vad ni tycker är bättre
Klicka här för att svara

