Hej,

Jag håller på att renovera ett hus från -73 och har märkt av ett lågfrekvent buller i vardagsrummet på ca 40 Hz som tros komma från en luftvärmepump i närheten. Jag har inga större problem med ljudet normalt sett förutom att jag just nu har fått en förkylningen som lett till en tillfälligt känsligare hörsel och dessa 40 Hz har fått min trumhinna i ena örat att flippa ur.

Eftersom jag ändå håller på att gå rum för rum och byter ytskikt så tänkte jag försöka att få ner bullret så mycket det än går. Jag har förstått att tunga material är bra för att stoppa låga frekvenser och efter lite letande fann jag Norgips Silentboard som ska vara bra på att reducera låga frekvenser, den väger in på 17,5 kg/m2 istället för en vanlig gipsskiva på omkring 9-10 kg/m2. Men när jag tittar i deras produktblad så ser det ut som att den skulle prestera sämre än deras vanliga skiva på just 40 Hz.

Graf som jämför ljudreduktion (dB) för frekvenser (Hz) mellan Norgips Silentboard och Standard gipsskivor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nuvarande yttervägg består av ca 10 cm glasull och 13mm gips på träreglar. Hur stoppar jag bäst extremt låga frekvenser i en yttervägg, är två eller tre normala gipsskivor det bästa jag kan göra för en rimlig peng?

Bullret uppmätt på min telefon: (ca 40dB Leq)
Spektrogram som visar ett lågfrekvent buller på 40 Hz mätt i en användares vardagsrum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

S
Hänger VP på väggen
Otyg med att fästa värmepump i huset , det kan bli en resonans i huset
Gräv ur och gjut en platta eller gräv ur och lägg betongplattor 300X300 under ben för en ställning med en krossbotten så får du bort problemet . det finns alltid lite marginal för att flytta den , bara mäta in ordentligt

• Gilla
Björn Melander
  • Laddar…
Vi har ingen själva, utan vi är snarare omringade av minst två stycken på grannhusen som är ca 30-50 meter bort.

S
Låter lite konstigt att så långt bort påverkar er , inget annat ni har tex mekanisk ventilation som kan orsaka detta , resonans är lite klurigt att hitta och kan framträda en bit från själva källan genom husmaterialet

• Gilla
martin43
  • Laddar…
H
Hej!

Kan väl säga såhär du kan aldrig isolera/avskärma frekvenser på t.ex 40hz, de tar sig igenom allt. Du har något som vibrerar, hitta det så löser du problemet.

Jag håller med Hasselnot, du kan aldrig dämpa så lågfrekvent ljud. Det beror främst på dess våglängd som är 8,5 meter. Kommer det utifrån kan du möjligen få det att byta riktning genom att bygga en jordvall. På 1970-talet var det ett stort bekymmer med olämpligt utformade ventilationssystem som alstrade lågfrekvent buller. Lösningen var alltid att bygga om systemen. Jag har dock svårt att tro att grannarnas LVP är orsaken. Har du inget vindkraftverk i närheten?

Intressant, tack för svar.

Huset har självdrag så mekanisk ventilation borde inte vara problemet och vindkraftverk har vi inga inom mils avstånd. Jag kan se att ljudet går av och på med 5-minuters intervall, likt en LVP skulle kunna göra, därav misstanken. Bryta strömmen påverkar inte, så jag har svårt att se vad som skulle orsaka vibrationer i huset.

Men då vet jag i allafall att gips inte är en lösning och jag får leva med det tills jag vet mer om källan.

S
Vilken värme har du , vatten om så är , kolla cirkpumpen är det gammal stor luring så kan den vara glapp
och då kan den avge en vibration när rotor och pumphjul förflyttar sig i sidled
I bland kan det t.o.m. smådunka i dom

H
Ljud kan också uppkomma med vind eller dylik men låter inte så som fallet. 20-40hz är mer en ”känsla” än hörsel även om vi teoretiskt kan höra 20hz.

Om det är i huset så kan du ju mäta var i huset källan är. Men jag skulle inte lita så mycket på en mobiltelefon.

Sånt här kan vara lite klurigt. Vid 40 Hz är ljudet rundstrålande och därmed utan riktverkan, alltså knepigt att lokalisera. På grund av den långa våglängden som påtalades "smiter" ljudet över objekt, tex plank, vallar osv. Det går absolut att bygga konstruktioner som dämpar 40 Hz men det kräver en del konstruktionsutrymme. Som sagts innan är det bästa att först försöka lokalisera bullerkällan och se vad som går att åtgärda där.

Y
Jag tampas med massa ljud och hade också velat spela in för analysera lite.
  • Är det någon vanlig gratisapp du kört?
  • Och hur pålitliga är dessa appar?

H
Tvivlar på att det är värt tiden/kostnaden att ordna ditt problem. Tänk på avståndet du kan höra en lastbil köra förbi. Sen så har jag svårt att tro att det är din grannes lfv som skapar dina problem. Tror som någon annan sa pump eller liknande.

Y Yrrol skrev:
Apparna bör endast användas för att göra indikativa mätningar. Noggrannheten kan inte jämföras med professionella mätinstrument som är kalibrerade.

• Gilla
Hasselnot
  • Laddar…
Y Yrrol skrev:
Oxford Wave Research som gjort den jag postade bild på. Upptagningen är lika bra som din telefons mikrofon är, dvs inte bäst. Det finns externa kalibrerade mikrofoner, men det är ingenting jag har kört med.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.