Immobil
Immobil: Träullsisolering med vindpapp.
2 svar · 2,7k läst
·
J
justusandersson: [citat] Det tror jag inte.
16 svar · 4,7k läst
Larsa
Larsa: Just det, bra idé! Såna skivor kan man ju köra med!
2 svar · 2,3k läst
Demmpa
Demmpa: Spikskallarna kan vara avklippta och karmen monterades medan väggen byggdes upp. Vår dörrkarm som satt i ytterväggen mellan källaren och garaget satt på sådant sätt, det var små ingjutna träbitar i väggen som dörrkarmen var spikad i med dubbelspetsad spik. Jag hade i detta läge tagit bort all puts som sitter precis intill karmen. Sedan sågat av spikarna som går mellan karm & vägg.
28 svar · 11,7k läst
·
J
justusandersson: Trevligt med återkoppling i fall som detta! Det ser mycket prydligt ut och kommer säkert att fungera bra. Riktigt påpekande om tybgdpunktsplanet.
18 svar · 6,7k läst
·
ricebridge
ricebridge: Det finns brandgips. Men kakel ovanpå det är självklart - annars går det inte att hålla rent.
5 svar · 995 läst
E
En glad jävel: Runt Västerås är det där ett mycket vanligt material i golvkonstruktioner från 40-50 talet. Det är en restprodukt från industrin, i Västerås från Metallverken, som kallas granulerad hyttslagg eller kort och gott "granulering". Jag känner inte till att det är farligt på något vis men med tanke på ursprunget rekommenderas andningsskydd om du skall skyffla omkring det. Om det blir
13 svar · 7,5k läst
·
J
justusandersson: Beräkningsgången är att man tittar på varje högben för sig. Vi kan bortse från taksprånget i det här fallet. Det påverkar bara upplagsreaktionerna. Snölasten beräknas i horisontalplanet. Eftersom lutningen är 22 grader så kan vi använda den karakteristiska lasten 3 kN/m2. (Det finns formfaktorer som man ska ta hänsyn till) Den totala snölasten på en takstol blir 2,05*1,2*3=7,38
4 svar · 6,6k läst
·
J
justusandersson: Regelstommar (som är en amerikansk idé från början) började inte användas allmänt förrän omkring 1950. Dessförinnan var det plankväggar eller murade väggar som var vanligast. Lättbetong kom i liten skala på 1930-talet. Ett av de bättre exemplen på vilken tid teknikutveckling tar är ångmaskinen. Den uppfanns som vattenpump i gruvor på 1700-talet. Det dröjde en bit in på
13 svar · 3,7k läst
·
I
Ingolainen: https://www.mediamarkt.se/sv/product/_vivanco-väggfäste-upp-till-65-50kg-med-tilt-funktion-1305401.html?rbtc=%7C%7C%7C%7Cp%7C%7C&gclid=EAIaIQobChMIipWQ7NWP2gIVBkMZCh13Agg2EAQYDCABEgJRavD_BwE&gclsrc=aw.ds&dclid=CMHcgMPWj9oCFY7WmgodWGgCbg Om du kan placera denna i centrum mellan reglarna så borde det gå. Den ska vara 700mm bred så då kan du fästa i reglarna.
2 svar · 1,3k läst
J
justusandersson: Välkommen till Byggahus! Det enklaste är att du publicerar en planritning, då kommer du att få svar på din fråga.
2 svar · 628 läst
J
justusandersson: [citat] Det borde vara möjligt. Klart bättre än att bryta upp golvet.
9 svar · 4,8k läst
B
Byggo_: Tack för alla svar!
4 svar · 3,6k läst
J
jocek: En anledning att det det är bra med tät takpapp att isen kan lyfta en panna så det blir lokalt "bakfall". Det kan leda in en betydande mängd vatten på våren om med det lite otur sker vid en vinkelränna. Jag hade ett Gullringshus från 1990 med endast masonitskivor under takplattorna som fick in en hel del vatten i vinkeln.
66 svar · 12,6k läst
maah
maah: Ja dom har en viss böjmån. Lätta att jobba med tycker jag, brukar limma fast dom med latex.
4 svar · 3,7k läst
·
T
toolman77: Kolla tandvinkeln på klingan. Negativ 5 grader är mycket enklare att såga snyggt med än en ren spetsig kapklinga.
3 svar · 7,3k läst
·
S
skutten11: [citat] Anledningen till att jag frågar är att jag gjort på samma sätt vid gjutning , jag hade ett par meter 200 liggande kapade dom och smörjde dom invändigt med vanlig matolja och gjöt När det hade brunnit så dom var lite fasta , så vred jag dom ett par centimeter med ett ryck , då kunde jag vrida dom uppåt sakta , där stod plinten kvar och jag gjöt nästa med samma rör dom
7 svar · 8,8k läst
Anders243
Anders243: Köp en säck gipsputs! Ca 100-200:- på bygghandeln för 25kg. Väldigt lättarbetat för inomhusspackling i lecaväggar. Denna finns på t.ex. Bauhaus eller på byggmax. Webers Gypsum är också bra. https://combimix.com/se/produkter/fasad/gipsputs/produkten-gipsputs
1 svar · 2,4k läst
E
epw: Jag brukar slå upp en 22*95 i taket på typ cc 60-100 som man kan väga in med laser eller pass om det sticker iväg någonstans. Sedan slår man på en till 22*95 i andra riktningen på cc30 och skruvar gipsen i denna. Detta ger dig plats för att dra ny rör till spottar samt plats för spottarna. Bygger 56 mm samt beroende på hur mycket taket lutar.
4 svar · 3,2k läst
H
hjalle74: Ser ut som en "eight legged freak" på väggen där....:)
10 svar · 24,9k läst
·
P
Paxman: [citat] Det förstår jag inte ger så mycket vindskydd. Med de ribbor jag valt (28x45) kommer nog inte vinden blåsa igenom, men ändå inte vara så tätt att det blir turbulens. I vårt fall måste vi också ha mycket tätare pga att grannens hus ligger rätt mycket högre, så de tittar ned på vår altan. Ingen som har något tips om hur ribborna kan fästas utan att det blir så mycket
6 svar · 4,8k läst
·
H
huggan: XPS tål mer tryck och är onödigt för den använding du ska ha.
1 svar · 1,7k läst
R
ramafred: Tack för svaren. :-)
3 svar · 2,7k läst
J
justusandersson: Om porten tillsammans med balken väger 50 kg/m så bör du använda en regel som är 45x220 mm av C 24 klass.Tyngre än så lär det knappast bli.
8 svar · 2,3k läst
·
J
justusandersson: [citat] Det beror helt på var huset finns och hur gammalt det är.
13 svar · 1,8k läst
·
Mazen
Mazen: Tack, va bara en stilla fråga för man vill ju lära sig av dom bästa, och ja egen erfarenhet är guld värd. Har själv bara jobbat i färdig program och dom lämnar som oftast mer att önska. Skicka PM om du har enklare variant att posta.
9 svar · 3,7k läst
ricebridge
ricebridge: Du ska inte passa på att byta fasad (åtminstone på den sidan) då? Den ser onekligen rätt sliten ut. Då kan du i lugn och ro sätta ett bleck upp bakom fasadpanel och golvet. Gjuta så tunt som krävs här är nog tveksamt, men jag kan ha fel. Skulle nog satsa på någon annan lösning.
1 svar · 4,8k läst
·
Fällebyggarn
Fällebyggarn: Återanvänder tråden! Har en ovanvåning på mitt garage som gungar lite lätt då det är en 6m stålbalk i golvet. Tanken är att sätta en rejäl pelare på mitten nere i garaget. Pelare av ek 100*100mm tänkte jag sätta på en betongplatta som jag gräver ner lite i gruset ( har inget gjutet golv) inne i garaget. Men kilar, ska man ha dom nere vid plattan eller uppe nära taket/balken?
1 svar · 4,9k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.