Hej

Jag har tänkt bygga en trall på vilken jag ämnar ställa en badtunna. Den generella rekommendationen på forumet verkar vara att ställa tunnan på marken och bygga trallen runt, men det fungerar inte för mig eftersom underlaget är en ojämn klippa.

Min tanke var att gjuta plintar direkt mot berget som underlag för trallen vilket leder mig till två frågor.

1) Tänker jag rätt?
2) Hur bör plintar, armering, bärlinor och bjälkar dimensioneras?

Tunnan är 193 cm i diameter och det verkar rimligt att räkna med att den väger 2000 kg full med vatten och folk. 660 kg/kvm med andra ord. Tunnan fördelar knappast sin vikt jämt över hela ytan, så jag behöver lite marginal.

Trallen är tänkt att vara 2,5 x 3,5 m

Tacksam för hjälp
Jakob

S
Dubba i berget för plintar , regla upp med grovt virke och ställ tunnan på , se bara till att du kan komma åt ev avtappningskran , bättre att kliva ner än att ha stege upp

Tack!

Det var ungefär så jag tänkt mig. Har du någon känsla för ifall jag behöver bygga i ett eller två fack? Lämpligt plintavstånd? Definition av grovt virke? Första gången jag försöker dimensionera något som inte är helt standard, så jag vet varken ut eller in :-)

S
Hur det kommer att se ut med botten för tunnan är helt beroende på vad som sägs i manualen , ska den ha stöd runtom och helbotten eller finns det stolpar på den som kan bära allt
Det måste framgå först , sen inga problem med att få till botten för den

S
Då är enbart frågan , ska du han halvvägs ner i trallen eller helt ovanpå
vad är djupet mellan trall och berg , får halva tunnan plats på grundaste stället

Intressant ide! Nu fattar jag vad du menade med hellre kliva ner än upp. Tyvärr kommer den grundaste punkten vara under tunnan varför ovanpå trallen är enda lösningen

S
Det finns då ingen plats under då , inte ens en decimeter , har inte för avsikt att ändra dina planer ,
men går det att bygga lite till i storlek på altanen och flytta på tunnans placering
Tänk lite på det om det är möjligt , beror på vad regeringen säger , ett samrådsmöte är inte fel

Hej
Det där blir en ganska stor last. Hur hög är tunnan? Inte säker på att 20kN?

Om det nu är som du säger att det blir motsvarande 6,6kN/m2 så är det väldigt mkt. Ca 3gånger mer än för bjälklag/ golv...

Man kan vidare anta att konsekvensen vid brott kan bli lite farlig?

För att klara 6,6kN/ m2
Behöver du i storleksordningen, med ok nedböjning och lite säkerhet, ca 220x45 s250, om du vill klara det i fritt upplagda enkelspann på 2,5m, dvs. Utan mellanstöd.
Detta ger Punktlaster i bjälkars ändar som är väldigt små, varför dessa kan läggas upp på Berlinor med plintar på exempelvis 1,0 m avstånd som blir rätt små om dom inte är höga...

Är nog vettigare att ta hand om lasten från badtunna i angivna punkter med btg- plintar och sen bygga en trall runt om...

Mvh Alex

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.