Vi ska riva framsidan och sen sätta upp en stenmur med träspaljé och den ska kopplas med en grind i framtiden, har springande småttningar som man vill låsa in =).
Vi kommer att behöva flytta entrén. När jag skulle bestämma bredden så visste jag inte riktigt hur man ska göra det, eftersom jag inte verkar hitta standardmått på grindar och jag har lite ont om tid att leta grindar. Väljer man ut en grind först och sen bygger bredden till entrén efter den?
Finns det kankse standardmått och man sen väljer en det måttet?
Eller bygger det flesta sin egen trägrind eller måttbeställs det?
Vi kommer att behöva flytta entrén. När jag skulle bestämma bredden så visste jag inte riktigt hur man ska göra det, eftersom jag inte verkar hitta standardmått på grindar och jag har lite ont om tid att leta grindar. Väljer man ut en grind först och sen bygger bredden till entrén efter den?
Finns det kankse standardmått och man sen väljer en det måttet?
Eller bygger det flesta sin egen trägrind eller måttbeställs det?
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Jag tycker du bör bestämma öppningsmåttet först med hänsyn till vad som skall kunna passera grinden. Det minsta öppningsmått som kan bli aktuellt är 90 cm om man skall följa Boverkets regler. Det är hemskt enkelt att bygga en grind i trä om man är någotsånär händig.
Jag vill ha 140 som minst, men jag hittar inga vettiga grindar vid det måttet. Att bygga vill man göra, men tiden är lite sådär om man ska göra det bra. Vill inte bara såga till brädor och sen hamra till en grind, det fixar man... jag skulle nog inte fixa att titta på varje dag då.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Ett öppningsmått på 140 kräver en uppdelning på två delar om det skall bli hållbart. Uppdelningen behöver inte vara 70+70, den kan med fördel vara 90+50. I närheten av där jag bor finns en mekanisk verkstad som jag använt ganska flitigt för ledstänger och stativ mm. Jag vet att de tillverkar grindar på beställning från en typkatalog. Kostnaderna är inte avskräckande. Det måste finnas många liknande verkstäder i landet.
Produkter som diskuteras: "avskräckande"
Avskräckare Mus&Råtta MR50 Battery
Batteridriven musavskräckare
549 kr inkl moms
Läs mer
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Det är många parametrar. Någonstans tror jag att en specialbyggd trägrind blir dyrare än dito i stål. Det är lite olika branscher med olika prisnivå. Det går självklart att göra en 140 bred trägrind, men den behöver designas av någon som kan det här med trä och hållfasthet. Det gäller att göra den styv och lätt. Antagligen behöver man använda någon form av limträteknik. Har du gott om pengar är det inget problem. Det är bara att gå till ett special/möbelsnickeri och beställa en. Räkna med 20 000:-. Typ av gångjärn och grindstolpe har också stor betydese. En trägrind med den bredden behöver ha en bärande del som är tillräckligt styv. Något i stil med den här varianten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Bästa svaret
Om du tänker bygga något själv , fick lära mig av mormor hur man bygger grindar små och stora
Små för folk & fä , dom större för hölass , traktor
Se skissen m något kan vara matnyttigt
Oavsätt så kommer grinden att hänga sig neråt p.g.a egentyngd , så det gäller att inte få den självhängande
Små för folk & fä , dom större för hölass , traktor
Se skissen m något kan vara matnyttigt
Oavsätt så kommer grinden att hänga sig neråt p.g.a egentyngd , så det gäller att inte få den självhängande
Oh tjena... Fin guide. Men det var lite att tänka på, speciellt vikten. Pratade med frugan igår efter senasteinlägget och jag kan nog snickra ihop en ful och lätt grind. Den åker bort om några år ändå.
Man bockar och tackar för fina råd..
Man bockar och tackar för fina råd..
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden