Om man ska göra om mellanbjälklaget, är det okej att göra så här då?
Tanken är att jag ska kapa till spikläkten som ska håll isoleringen uppe i små passbitar som jag sätter mellan bjälkarna. Detta för att spara takhöjd.

Det är enbart 190 i källaren och det ska även läggas klinker, så varje centimeter spelar roll.
Under detta så är tanken att ett vanligt innertak ska sättas upp.
Funkar detta?

Bild:
Schematisk illustration av mellanbjälklag med isolering mellan balkar, bärkätk för uppstöd och innertak undertill.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det räcker med någon form av vindtätningsduk för att hålla isoleringen på plats innan du satt upp takpanelen.

Tack för svaret!
Men om jag tar ner nuvarande innertak så lär jag nog plocka bort den isoleringen som redan är där (förmodligen spån eller liknande jobbigt).

Kan jag då trycka upp ny isolering underifrån på ett bra sätt? Ska man annars ta bort isoleringen och låta det vara tomt tills den dag man ska öppna upp uppifrån?

Allting ska öppnas uppifrån i framtiden då jag tänkt lägga in golvvärme på hela mellanvåningen, så jag skulle kunna ta bort isoleringen helt nu när jag gör källartaket och vänta med att isolera tills dess att jag gör golvvärmen på mellanvåningen. Men det kanske är en dålig lösning?

Det verkar dock jobbigt om jag ska vänta med att göra iordning källaren tills den dagen golvvärmen ska in, vill helst få klart den först så att allting sker i etapper.

Det är alltid mycket lättare att isolera uppifrån, men om källaren är sämre uppvärmd än övervåningen är det kanske dumt att vänta med isolering. Om golvreglarna är lagda med hygglig precision brukar det gå bra att trycka in mineralull nerifrån mellan reglarna och få den att ligga kvar. En kompromiss är att trycka in en tunn (ca 5 cm) skiva nu och komplettera ovanifrån senare.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.