Hej
Jag skulle behöva konsultera er expertis gällande mitt tak i hallen som lutar.
Som ni ser på bilden lutar det ganska mycket och det syns tydligt. Mätlängden (svarta linjen) är 2.25m/2250mm.
Den stora byggherren som byggt lägenheten och som jag reklamerat detta fel mot, bedömer/påstår att detta faller inom normen och att så länge garderoben fyller sin funktion så "är allt som det ska".
Vid frågan vilken tolerans och branschstandard de följer så hänvisar de till AMA tabell 43.E/-1 där toleransen för lutning är följande:
Lutningen vid mätlängden (L) får vara L/600, dock lägst ±5 mm och högst ±20 mm
I mitt fall är mätlängden 2250mm och på denna längd lutar alltså mitt tak 20mm (röda linjen på bilden i jämförelse med den gula) om jag läser denna formel rätt så är högsta toleransen för mätlängder upp till 3 meter ±5 mm och allt från 3 meter och uppåt får luta max ±20 mm.
Har jag förstått det rätt att i mitt fall och min mätlängd på 2250mm så lutar alltså taket för mycket? Ser ni att jag har någon chans att få igenom detta reklamationsärende om jag tar in en egen besiktningsman och driver detta juridiskt mot den stora byggherren?
Evigt tacksam för all hjälp jag kan få.
/G
Jag skulle behöva konsultera er expertis gällande mitt tak i hallen som lutar.
Som ni ser på bilden lutar det ganska mycket och det syns tydligt. Mätlängden (svarta linjen) är 2.25m/2250mm.
Den stora byggherren som byggt lägenheten och som jag reklamerat detta fel mot, bedömer/påstår att detta faller inom normen och att så länge garderoben fyller sin funktion så "är allt som det ska".
Vid frågan vilken tolerans och branschstandard de följer så hänvisar de till AMA tabell 43.E/-1 där toleransen för lutning är följande:
Lutningen vid mätlängden (L) får vara L/600, dock lägst ±5 mm och högst ±20 mm
I mitt fall är mätlängden 2250mm och på denna längd lutar alltså mitt tak 20mm (röda linjen på bilden i jämförelse med den gula) om jag läser denna formel rätt så är högsta toleransen för mätlängder upp till 3 meter ±5 mm och allt från 3 meter och uppåt får luta max ±20 mm.
Har jag förstått det rätt att i mitt fall och min mätlängd på 2250mm så lutar alltså taket för mycket? Ser ni att jag har någon chans att få igenom detta reklamationsärende om jag tar in en egen besiktningsman och driver detta juridiskt mot den stora byggherren?
Evigt tacksam för all hjälp jag kan få.
/G
Tack för svar. Det är nyproduktion.E etompau skrev:
Hur ser möjligheterna ut för att fixa till detta? Om inte det går, kan man begära någon slags ersättning?
I så fall lär väl lägenheterna redan en gång ha blivit besiktigade innan inflyttning
Har lite svårt att hänga med här, har du personligen beställt ett arbete/tjänst av en firma för att montera garderober i din lägenhet, och där nu dessa lutar pga av ett lutande tak?
Har lite svårt att hänga med här, har du personligen beställt ett arbete/tjänst av en firma för att montera garderober i din lägenhet, och där nu dessa lutar pga av ett lutande tak?
Jag kan vara väldigt konspiratorisk men min feeling både vid besiktningen innan inflytt samt vid 2-årsbesiktningen är att besiktningsfirman är väldigt partisk. Man ansträngde sig inte ens att mäta detta utan mätningen har skett av en representant från byggherren som inte är certifierad besiktningsman och det var samme man som påstod att det får luta 2cm på denna mätlängd. Besiktningsmannen vid 2-årsbesiktningen mätte inte utan observerade detta och vände sig sedan till byggherrens representant som sa att han mätt och att det är inom toleranserna.E etompau skrev:
Nej, dessa garderober i hallen ingick i standarduppsättningen för samtliga lägenheter i fastigheten så det är inget tillval.
OK då tror jag att jag fattar. Skulle säga att detta är utsiktslöst att fixa eller får ersättning för. Att göra om taket är en så stor kostnad i förhållande till avvikelsen att det gör man helt enkelt inte.
Kanske går det att trolla med lite platsbyggda lister som kompenserar lutningen.
Kanske går det att trolla med lite platsbyggda lister som kompenserar lutningen.
nä du var inte otydlig såg nu att de stod i din text.A Analytica skrev:
Bara undra de är ju enklare om man är part mot entreprenören så har man lite påtryckning.
men i ett sådant fall så har ju redan byggherren och entreprenör gjort upp så inte mycket att göra
Så man kan inte förvänta sig någon som helst kompensation? Med andra ord bara att lägga ner alla försök.E etompau skrev:
Moderator
· Stockholm
· 57 869 inlägg
Hade du själv varit beställare, så hade du kanske kunnat få något lite.
När något blivit fel i ett bygge, så är huvudprincipen, "gör om gör rätt". Men om kostnaden för att göra om är orimligt stor i förhållande till värdet av felet för beställaren, så kan entreprenören istället välja att kompensera ekonomiskt. Den kompensationen skall då relateras till vilken skada beställaren har pga. det icke åtgärdade felet.
I det här fallet är den skadan troligen nära noll.
När något blivit fel i ett bygge, så är huvudprincipen, "gör om gör rätt". Men om kostnaden för att göra om är orimligt stor i förhållande till värdet av felet för beställaren, så kan entreprenören istället välja att kompensera ekonomiskt. Den kompensationen skall då relateras till vilken skada beställaren har pga. det icke åtgärdade felet.
Förstår. Dessvärre är man sällan beställaren själv utan det är föreningen (som vid byggandet styrs utav byggherren)H hempularen skrev:Hade du själv varit beställare, så hade du kanske kunnat få något lite.
Moderator
· Stockholm
· 57 869 inlägg
Bara för att vara lite petig. Byggherre är den som beställer ett bygge, troligen föreningen i det här fallet.
Du kan ju anmärka på det till föreningen. I vissa fall med nyproduktion, så tar man en runda efter en period och reglerar diverse fel som upptäckts. Då kan det vara både åtgärder, men också en klumpsumma för mindre avvikelser till föreningen. Dvs. du personligen får troligen ingen ersättning, men det kan ju hjälpa upp er gemensamma ekonomi i föreningen.
Du kan ju anmärka på det till föreningen. I vissa fall med nyproduktion, så tar man en runda efter en period och reglerar diverse fel som upptäckts. Då kan det vara både åtgärder, men också en klumpsumma för mindre avvikelser till föreningen. Dvs. du personligen får troligen ingen ersättning, men det kan ju hjälpa upp er gemensamma ekonomi i föreningen.
Klicka här för att svara