Hej!
Har rivit ut gamla platsbyggda garderober för att sätta in skjutdörrar med modulsystem. Dock så måste innerväggen byggas om för att klara av belastningen, nu funderar jag på hur den ska byggas upp.
OSB-skiva eller spånskiva? Spånskiva har ju bättre ytfinish, därmed kanske man slipper gipsa men klarar den belastning på samma sätt som OSB?

Mvh Jimmy

Kanske plywood istället? Bättre att skruva i och högre finish än Osb.

Jimmy, vad ska du sätta upp på väggen?
Och sen är frågan, vad är det för ytfinnish du vill ha som slutresultat.
Om det är mycket höga belastningar, dvs uppskruvade hyllor fyllda med böcker, rekomenderar jag plywood.
Sen beror det även på vilket sätt du kommer fästa hyllorna/skenorna. Tänker du enbart köra med träskruv rakt in i skivan, eller kommer du använda expanderande mollyplugg i metall. Ska du sätta upp elfaskenor och sen lägga på hyllplan, eller ska du platsbygga hyllorna av hyllplan osv? Osb håller precis likabra som spånskiva av samma tjocklek. Men en spånskiva 15 håller såklart bättre än en osb 12mm. Men 12mm plyfa är bättre än 12mm osb. Däremot är plywood 15mm klart bättre än 15mm spån. Finns dock ingen anledning att bygga för att de ska hålla för flera 100 kilo, om det bara ska lastas 20kg.

I ItWasntMe skrev:
Jimmy, vad ska du sätta upp på väggen?
Och sen är frågan, vad är det för ytfinnish du vill ha som slutresultat.
Om det är mycket höga belastningar, dvs uppskruvade hyllor fyllda med böcker, rekomenderar jag plywood.
Sen beror det även på vilket sätt du kommer fästa hyllorna/skenorna. Tänker du enbart köra med träskruv rakt in i skivan, eller kommer du använda expanderande mollyplugg i metall. Ska du sätta upp elfaskenor och sen lägga på hyllplan, eller ska du platsbygga hyllorna av hyllplan osv? Osb håller precis likabra som spånskiva av samma tjocklek. Men en spånskiva 15 håller såklart bättre än en osb 12mm. Men 12mm plyfa är bättre än 12mm osb. Däremot är plywood 15mm klart bättre än 15mm spån. Finns dock ingen anledning att bygga för att de ska hålla för flera 100 kilo, om det bara ska lastas 20kg.
Det ska byggas garderob med typ Elfas modulsystem, alltså en enkel skena som ska hålla upp lådor, hyllor osv. Men jag gör gärna hela väggen rejäl ifall man vill göra om senare i livet. Ytfinish får ju gärna vara bra, mest för min egen skull kanske.. Går i tankarna 12mm plywood med 6mm gipsskiva bara för att få fin yta? Skulle det funka tro?

då skulle jag satsa på skruvad 13-15mm plyfa. Samt 6mm renoveringsgips (dessa kan du limma fast). Det räcker det bra om nu använder 6X40mm skruv med rund skalle utan plugg för varje hål för skenan. Kraften ligger dragandes neråt så det kommer hålla för 100tals kilo. Det är annat om kraften är dragandes rakt ut. Då behövs det expanderande pluggar.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.