F
FRS05: Jag brukar panta pallar när jag köper pellets för då får jag 10 pallar. För att tänka på miljön säljer jag dem men brukar bara få 100:- eller liknande för alla pallar. Täcker knappt turen jag får ta extra med bil+släp. Men hade jag kunnat elda dem så hade jag gjort det.
11 svar · 7,2k läst
K
K-S-L: [citat] Tack för svar. Hade tänkt använda KCB från Bösarp. Tror du att det fungerar? Ska jag näta skorstenen måste jag ta bort plåten och det vågar jag inte riktigt.. tänkte därför putsa tunt på fri hand. Det är ett gammalt hus och jag hade gärna behållt teglet om det vore original men det är det dessvärre inte. Gamla skorstenstoppen har nån rivit nån gång på 60 talet och
5 svar · 12,8k läst
R
RoBo: Kolla först vad sotaren säger om att sätta igen där. Kan ju vara så att det måste vara ventilerat på grund av brandsäkerhet.
8 svar · 6,2k läst
·
V
vectrex: Allt beror ju väldigt mycket på exakt hur utformningen av uterummet ser ut. Men rent generellt om de inte kommer ha markkontakt så skulle jag använda helt vanligt regelvirke.
2 svar · 1,5k läst
BigR
BigR: Den där är helt slut. Köp en superbillig kvalitet på Biltema/Jula och sätt öljetter där det passar så du klarar sommaren.
5 svar · 2,3k läst
·
L
laduvind1234: Okej! Tack för bra svar! Får se hur jag gör sen, men har lite att gå efter nu! Tack så mycket!
6 svar · 1,7k läst
H
Holmspel: Såg sist i Umeå (inte syd) då dom hade exakt såna där på uteplatsen utanför dörrarna och säljaren sa att dom hade såna då jag själv funderade på dom.
7 svar · 12,9k läst
·
D
Danii KD: Hittade denna på Biltema https://www.biltema.se/bygg/fastelement/expanderskruvar/skivexpander-20-st-2000040807
5 svar · 3,3k läst
·
S
Silfer: Hej, vid sidan av murstocken är det en tegelsten som sitter löst, där det kommer luft från (som det verkar) krypgrunden. Grunden är i sig tätad och har installerad avfuktare. Jag kan inte tänka mig att denna ventilation i murstocken är nödvändig, och att jag kan mura igen den. Vad tror ni?
10 svar · 7,5k läst
·
T
Thomas_Blekinge: Om du vill laga skadorna varaktigt bör du riva bort ALLT som är angripen. Ta även bort den blå plasten, den gör säkert ingen nytta. Skulle det varit en fuktspärr har det ju inte hjälpt så mycket. Stämpa upp på flera ställen och se till att golvet är bärigt. Justerbara stämp går att hyra för småpengar. Bygg upp väggen med frisk virke, antingen som massiv plankvägg eller med
19 svar · 5,7k läst
·
M
Mattias_Eson: De kan du ju fästa i takstolarna/bjälklag. Då kan du lägga en stump gles mellan som distans. Alternativt att du sätter 2 gles där så att du får något att skruva taket i intill väggen på båda sidor, du vill ju göra en ram runt rummet med gles också. Och skivorna ska skruvas i över och underkant också
3 svar · 7,6k läst
R
Ridderstrom: Garage L 8,4 B 6.0, H 2,5 m invändigt, 22 graders takvinkel. Ska göra ett förvaringsloft i halva garaget (ca 4 m) med W-fackverk, tänkte behålla en del av befintligt innertak frånsett det 2,4 x 3 m hål jag tagit upp. Det är utifrån Terraplegel-plåtyttertak på läkt. Mjukt undertak med takfotsventilation. Undertaksväven hänger ned ca 4-5 cm. CC 1200 på takstolarna, 145x45 mm
0 svar · 4,2k läst
·
H
Husgubbe: Kom ihåg att lägga i en "remsa" i spacklet om du spacklar skarvarna annars spricker det lättare. Gjorde tabben utan remsa på gamla stället=sprack I nya garaget använde jag remsa och det har klarat sig, det sjunker även mer utan remsa
6 svar · 5,0k läst
G
ghia01: Är det någon som har tips?
1 svar · 1,7k läst
·
O
olofh: [citat] Lite så tänkte jag också ett tag. Har ca 1 m spill i längd att testa på så ska se hur tungt det är. Tänker den är ”bara” 42 tjock men ovan svarade hintar rätt bra om att det är jobbigt. Har sänksåg att tillgå också, den fixar djupet
4 svar · 4,7k läst
·
O
olofh: behöver bara en 145 limträbalk och utgår från en 180. Gör det någon skillnad för bärigheten om jag jackar ut 35mm där de tvärgående balkarna hamnar eller kapar bort 35mm på hela längden? Tänker det ev är lättare att bara jacka ur men å andra sidan kanske det är snabbare att bara ta fogsvansen rakt igenom.. [bild]
0 svar · 907 läst
N
Nizztos: Tack, låter betryggande med de svar jag fått här.
6 svar · 983 läst
·
MathiasS
MathiasS: Låt den där stackars plinten vara ifred nu och börja med nästa istället. Den kommer överleva både dig och huset oavsett om armeringen rostar till smulor eller inte.
14 svar · 6,5k läst
·
I
icho: Jag hade passat mig för att fylla bjälklaget med något som sand eller spån [citat] Ja, stegljudsmattan gör ju väldigt liten skillnad på ett lätt bjälklag, men jagar man varje decibel så... ska man sandfylla eller fylla med annat tungt i bjälklaget får man nog göra om innertaket på våningen under med.
10 svar · 4,0k läst
·
J
justusandersson: Ja, två 42x180 nedklyvna till 145 funkar.
12 svar · 3,0k läst
C
calzonespecial: [citat] Helt rätt ;) Det var jag som snurrade till det.
3 svar · 3,0k läst
G
Guson: Long screws that reach into a solid structure is the safe way. I would try probing into the hole where you can see reed using a thin drill bit, say 3 mm or so. Unfortunately most 3 mm drill bits aren't that long. If you drill as far as you can reach and still don't feel resistance, maybe you can use a thin screwdriver as a probe?
3 svar · 2,2k läst
·
T
Tjrex: Å när du sen spikar panelen se till att justera djupet igen så dom inte går in för långt...
3 svar · 1,3k läst
T
Tjrex: Det finns oftast en fram och en baksida av underlagsponten. Den rillade sidan skall vara vänd uppåt i dom fallen det är en rillad och en hyvlad sida. http://www.vilmabas.se/ECimsRD/Forms/ItemRD/underlagsspont/1/underlagsspont/Search/Search/underlagsspont/6562
15 svar · 7,1k läst
A
ason: Enligt träguiden så ska 45*195 gå bra med skruvat golv. [bild] längsta avstånd mellan plint är 190cm. Borde väl räcka med dubbla 45*195 som bärlina? Finns det något ställe där man kan räkna på det?
5 svar · 5,9k läst
·
snuttjulle
snuttjulle: Stege upp på taket och sedan sele och rep upp på taket. Och då sele och rep som är gjord att stödja sig mot som hela tiden hålls sträckt.
2 svar · 1,3k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.