7 590 läst ·
3 svar
8k läst
3 svar
regla innerväggar eller glesa innertak först?
Medlem
· Östergötland
· 450 inlägg
Har rensat hela huset och ska regla upp nya väggar, lägga nytt golv samt nytt innertak!
Att man lägger golvet sist efter väggarna år en självklarhet.
Men taket;
Tänker mig att man plastar hela taket först, svårt att få tätt annars.
Men sen är ju frågan om man spikar övre regeln på innerväggarna mot takstolarna eller om man sätter upp glespanelen och sedan reglar innerväggarna?
Hur gör man?
Borde vara lättare att glesa först, blir även lättare med eldragning då man drar det ”ovanför” väggarna?
Att man lägger golvet sist efter väggarna år en självklarhet.
Men taket;
Tänker mig att man plastar hela taket först, svårt att få tätt annars.
Men sen är ju frågan om man spikar övre regeln på innerväggarna mot takstolarna eller om man sätter upp glespanelen och sedan reglar innerväggarna?
Hur gör man?
Borde vara lättare att glesa först, blir även lättare med eldragning då man drar det ”ovanför” väggarna?
Medlem
· Västra Götaland
· 257 inlägg
Glesa först. Du får inte mycket kvar att skruva väggskivan i annars
Medlem
· Östergötland
· 450 inlägg
Aha, det hade jag inte tänkt på... du menar att de blir svårt att skruva väggskivorna i övre regeln annars? Behövs det egentligen då? Räcker det inte med dom stående reglarna?M Mattias_Eson skrev:
Om man reglar efter gles, reglarna som ligget tvärs över glesen är lätta att fästa, men reglarna som ligger längs med glesen, hur fäster man den om den hamnar imellan två glesar?
Medlem
· Västra Götaland
· 257 inlägg
De kan du ju fästa i takstolarna/bjälklag. Då kan du lägga en stump gles mellan som distans.
Alternativt att du sätter 2 gles där så att du får något att skruva taket i intill väggen på båda sidor, du vill ju göra en ram runt rummet med gles också.
Och skivorna ska skruvas i över och underkant också
Alternativt att du sätter 2 gles där så att du får något att skruva taket i intill väggen på båda sidor, du vill ju göra en ram runt rummet med gles också.
Och skivorna ska skruvas i över och underkant också
Klicka här för att svara