Byggmaterial & Byggteknik
milimani: [citat] TVn kommer hänga direkt på väggen med den skena som är avsedd för detta, dvs inga vikarmar för vinkling. Får investera i en sån tång då helt klart. Tack!
Arnesson: Det är Leca runt om och betonggolv innanför, från 1968. Väggen sitter inte ordentligt fast i Leca och är dessutom lite sned. Som jag ser det kan jag ju pressa in regeln i botten och skruva fast och försöka få det rakt med tryck från takbjälkarna. Men antar att det kan vara svårt att få det bra och man borde kanske stötta upp takbjälkarna och bygga ny vägg. [bild] [bild] [bild]
justusandersson: När man dimensionerar pelare, oavsett material, bör man ha en last att utgå ifrån, eftersom pelarens kapacitet begränsas av dess höjd. Det är svårt att jämföra stål och armerad betong på det sättet, eftersom betongens egenskaper påverkas av armeringens mängd och placering. Skillnaden i betongkvalitet kan också vara mycket stor. Några avgörande skillnader i ytbehov (alltså inte
icho: Rostfri dyckert körde jag med. Snabbt smidigt och billigt. Hyra inkl 2000 dyckert blev typ 400kr för en helg.
Mr. Nurme: Hej! Har en fråga angående att lägga in nytt golv. Jag och sambon har köpte en sommarstuga om vill göra om bastun till ett enklare badrum och kök. Just nu ligger det betong. Vi skulle vilja lägga in ett trägolv ovanpå det. Går det att lägga först reglar och sen gips/trä då. Har tanken på att jag kan gömma vattenrör och avrinning från dusch, tvättmaskin och diskho under
KnockOnWood: [citat] Va? Lite pinnar har du väl hemma. Eller en bräda du kan klyva till små remsor.
huggan: Det håller utan problem, räkna 20 kg per molly. Blir 120 kg.
Lassea45: Chefen kom och tittade idag. De gör om allt. Tack för era kommentarer.
Marcus Pettersson: Någon som provat svart drevband mot kanalplast från willab??? Funkar det?
olofh: Stämp, hyrs för ett par tior/st eller köp om du ska ha dom länge o sen sälj vidare på blocket
basseman: Vi löste det genom att använda samma tillverkare av färgen för slutstrykning som panelen var färdiggrundad med. Det står på paketen vilken färg som han använts för grundmålningen. Vi ville ha en Lasol matt färg från Engvall och Clason och då ringde vi och frågade vilka sågar som tillverkade färdiggrundad panel och så beställde vi genom lokala byggvarufirman.
s97danl: Jag tycker att du ska göra rätt från början och ta ner panelen . Det är inget stort jobb, och det är lättare att få det tätt. Behöver du byta ut en panelbräda i framtiden så är det dessutom lättare att göra än om du spikat fast bärlinan i panelen.
Robert-san01: Här hittar du bra info om imkanalen. http://imkanal.se/
academia: Omöjligt att bedöma med ögat om det innehåller asbest. Skicka in för analys innan du river vidare
ricebridge: [citat] Det beror ju på om du tänkt dela den i två halvor vertikalt eller horisontellt... :crysmile::crysmile::crysmile::crysmile: Allvarligt talat, jag tycker inte att det ser ut som att den är bärande, det finns ju tjockare väggar på ritningen som isf borde vara det. Undrar. också vad det är för material, det borde säga något om saken tycker man ju.
Stiftet: Det kan du göra om du vill. Kommer inte ihåg om jag slipade men det skadar ju inte Jag vet att man brukar ”prajma” med häftgrund eller liknade för att få öka vidhäftningen men det gjorde inte jag.
Peter2400: [citat] Tio säckar golvbruk och lite primer löser nog det där billigt och bra. Armering hade jag nog struntat i. https://www.byggmax.se/gjutning-och-husgrund/cement-och-bruk/golvbruk-25kg-p18262
Bjerke88: Jag har ett nybyggt trähus med putsad fasad. jag tänker mura en entrétrappa av gatsten. jag tänker mig en grund av bärlager och sen mura en ram av storgatsten och fylla själva trappsteget med smågasten under smågatstenen fyller jag upp med bärlager och sätter sen stenen i jordfuktig betong och fogar med betong. Min fundering är hur jag gör vid anslutning till huset. Kan jag mura upp
Cheesen: [citat] Eftersom du har satt in en ny kamin så kommer ju sotaren att besikta den... Sotaren borde kunna ge dig en bra fingervisning om hur du kan gå tillväga för att riva spisen.
Atom: [citat] Nej. Vi ska renovera sonens lägenhet. Lite sgarvar, hål, ojämnheter...
Slarvpellen: [citat] Är de kapade redan så ta en hammare och slå in spiken till önskat djup.
Davgren: [citat] Min förhoppning är man använt fel typ av takfärg mot plåten och att det släppt efter 15-20 år pga detta ( det är inte nymålat). Är nyfiken om någon har erfarenhet av metallinnertak i boyta (källare) eller kunskap om det. Märkligt att det inte kommer upp ngt om det nör man söker på det, bör ju vara mycket ovanligt då?
justusandersson: [citat] Så hög som möjligt. Problemet är att sorteringssystemet (G4-1, G4-2 osv) främst tar hänsyn till förekomsten av kvistar. Den viktigaste egenskapen hos ytterpanel är att den är tätvuxen. Inget problem i Norrland, men nästan olösligt i Sydsverige. G4-2 motsvarar gamla V sortering (femtesortering), vilket med hänsyn till kvistarnas mängd och karaktär är den lägsta acceptabla
justusandersson: Yttröghetsmoment för balkar med rektangulära tvärsnitt räknas enklast ut med formeln "b x h ^3 / 12". Sammansatta konstruktioner kan vara lite knepigare att räkna ut beroende på geometrin. Elasticitetsmoduler framgår av träguiden och tillverkares hemsidor. Tar man produkten av elasticitetsmodul och yttröghetsmoment så kan man jämföra en limträbalk med en stålbalk osv. Man måste