Skall riva en hjärtvägg och ersätta med stolpar och balk i limträ.
Var inne på en site där man kunde räkna på detta (dock fick jag välja 1 1/2-planshus) och fick dimensioner på pelare och bjälke. Jag valde högsta lasterna utom på snö där jag valde min egen zon.
I mitt fall är det bara ett loft ovanför (dock används det för förvaring). Ritningar idåligt skick, utdrag från gamla orginal på byggnadsnämden, där jag visar väggen som skall bort inringad i rött..
Hamnar jag i rätt härad eller riskera det att bli för klent? Jag tänker att i och med att det är för 1 1/2 plan och jag bara har ett loft så borde det vara marginal. Eller finns det beroende på husets konstruktion fällor man kan hamna i som gör att dessa schablonberäkningar inte blir rätt?
Som info kan nämnas att jag fick ut 90x90 på pelarna och att jag valde 90 x 270 på balken från de alternativ som fanns.
Var inne på en site där man kunde räkna på detta (dock fick jag välja 1 1/2-planshus) och fick dimensioner på pelare och bjälke. Jag valde högsta lasterna utom på snö där jag valde min egen zon.
I mitt fall är det bara ett loft ovanför (dock används det för förvaring). Ritningar idåligt skick, utdrag från gamla orginal på byggnadsnämden, där jag visar väggen som skall bort inringad i rött..
Hamnar jag i rätt härad eller riskera det att bli för klent? Jag tänker att i och med att det är för 1 1/2 plan och jag bara har ett loft så borde det vara marginal. Eller finns det beroende på husets konstruktion fällor man kan hamna i som gör att dessa schablonberäkningar inte blir rätt?
Som info kan nämnas att jag fick ut 90x90 på pelarna och att jag valde 90 x 270 på balken från de alternativ som fanns.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Jag tror att beräkningsapparna fungerar hyggligt bra när det gäller mer moderna hus, även om jag aldrig skulle använda någon själv. Däremot är jag tveksam om det lämpliga i ditt fall. Beroende på vilken snözon ditt hus finns i kan 90x270 vara i klenaste laget. Däremot fungerar säkert 90x90 limträstolpar.
Är det byggbeskrivningar/svenskt trä skulle jag känna mig mer än säker. Är det någon udda sida skulle jag kolla in ovannämnda. Tycker även att 90x270 för uppskattningsvis 3m öppning är realistiskt.
Kan inte tänka mig att det är något oförutsett som ställer till det. Takstolen skall absolut vara bärande på ytterväggarna och då är det bara loften.
Kan inte tänka mig att det är något oförutsett som ställer till det. Takstolen skall absolut vara bärande på ytterväggarna och då är det bara loften.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Det är visserligen en suddig bild, men jag är rätt säker på att inte bara ytterväggarna tar upp taklasterna.
Ja, det är byggbeskrivningar svenskt trä.
Suddiga bilder, ja. Det sitter en stötta påvarje sida. Syns med lite fantasi på den vänstra halvan.
Stöttorna vilar på en tvärgående planka då takstolarna och bjälklaget har olika cc.
Spannet jag vill växla av är ca 2.6m
Snözon 1.5 (Göteborg).
Suddiga bilder, ja. Det sitter en stötta påvarje sida. Syns med lite fantasi på den vänstra halvan.
Stöttorna vilar på en tvärgående planka då takstolarna och bjälklaget har olika cc.
Spannet jag vill växla av är ca 2.6m
Snözon 1.5 (Göteborg).
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Då funkar 90x270.
Klicka här för att svara