Jag har en svår fuktskada på min gäststuga. Innerväggen är helt genomrutten, men jag vet inte hur jag skall åtgärda den. Det såg inte så farligt ut "på ytan" men när jag började gräva i det så...
Genomrutten innervägg med synliga elledningar och skadad isolering i en gäststuga, som indikerar allvarlig fuktskada.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Längst in sitter det en tunn (6-8 mm) gipsskiva, vilken har kamouflerat skadan ganska väl, och fasaden består av ett material som jag inte blir riktigt klok på vad det är (cirka 20 mm tjockt):
Fuktskada synlig på en avtäckt innervägg med genomrutten träfiberplatta och träreglar.
Skapa konto

Genomrutten trävägg med synlig fuktskada och fragmenterade träfibrer.
Skapa konto

Längst ut sitter det målad puts.

Mellan det "mystiska" materialet och träet sitter det en slags "plastaktig" blå papp (förmodligen är det plast som har stelnat med åren), vilken har fungerat som en fuktspärr mellan träet och det "mystiska" materialet:
Fuktskada med genomrutten innervägg, synlig blå plastspärr och skadat trä.
Skapa konto

Det är ju fullt möjligt att hela innerväggen ser ut som på den första bilden, men även om det bara är en del av den som gör det, så vet jag inte hur jag skall bära mig åt för att byta ut det fuktskadade träet.

Till saken hör att jag är i full färd med att byta ut de korrugerade eternitskivor som har legat där tidigare mot råspont och papp (låg taklutning), och innan jag lägger råspont över det skadade området är det ju bra att veta om jag bör fixa skadan före jag gör det - det är bara kryphöjd där uppe.

Så här ser det ut uppifrån "vinden": Fuktskadade träbjälkar och rutten innervägg i gäststuga med synliga skador och spån.
Skapa konto

Genomrutten innervägg med synlig fuktskada och sönderfallande trä på en gäststugas vind.
Skapa konto

Beskrivningen kanske blev lite virrig, men har ni några idéer hur jag löser detta?

R
En läcka på taket som gått ner i väggen innan taket så stämpa upp taket invändigt och byt ut det ruttna .
Den isolering som är där , är heraklit Träspån blandat med cementvatten för att bli skivor , den brukar inte ruttna

R rävlyan skrev:
En läcka på taket som gått ner i väggen innan taket så stämpa upp taket invändigt och byt ut det ruttna .
Den isolering som är där , är heraklit Träspån blandat med cementvatten för att bli skivor , den brukar inte ruttna
Tack för svaret. Nu kommer den dumma frågan: vad menar man när man säger "stämpa upp"?

R
En regel som ligger mot taket och några stående mellan golv och den i taket , som spänner upp mot den , då kan inte taket ramla ner när du river en del av väggen , kallas för att stämpa

R rävlyan skrev:
En regel som ligger mot taket och några stående mellan golv och den i taket , som spänner upp mot den , då kan inte taket ramla ner när du river en del av väggen , kallas för att stämpa
Aha, ok. Tack. Man är ju lite nyfiken på bärigheten i Heraklit...

Tror du att det är ett jobb som man ta efter att taket är färdiglagt, eller behöver man kunna komma åt uppifrån? Det hade varit skönt om man kunde göra färdigt taket först medan det fortfarande är fint väder.

Det ”mystiska materialet” heter Träullit, används bland annat som putsbärare.
https://www.traullit.se/
Heraklit är någon nyare kopia på originalet som tillverkats i Österbymo, Östergötland under många år

Redigerat:
hscn hscn skrev:
Det ”mystiska materialet” heter Träullit, används bland annat som putsbärare.
[länk]
Heraklit är någon nyare kopia på originalet som tillverkats i Österbymo, Östergötland under många år
Det var ett spännande material som jag aldrig har hört talas om (vilket förmodligen säger en hel del om mina byggkunskaper...)

Vad tror ni? Borde det gå att byta innerväggen utan att komma åt uppifrån? Jag tar gärna fler bilder om det behövs (y)

Redigerat:
R
Den träullskivan ligger som isolering i väggen och har ingen bärighet .
Det är väl stående regler i väggen och en ytterpanel , då bärs allt upp ändå
Vid nybygge så sätts ibland ytterpanel först och innerväggar senare , tror inte du behöver oroa dig
att huset skulle ramla ihop om du river innerskivorna

Du och rävlyan fd. liteavvarje tävlar om att vara otydliga. Men ni kanske förstår varandra. Lycka till!

R
T Thomas_Blekinge skrev:
Du och rävlyan fd. liteavvarje tävlar om att vara otydliga. Men ni kanske förstår varandra. Lycka till!
Det verkar vara fler som ingår i tävlan på forumet , i åtanke på vad på vad man kan finna av dina inlägg
Så jag tror nog att du ska sluta med dina kommentarer i sarkastig och ironisk form , det är bara en välmening med det jag säger till dig nu och inte vara någon gurra i gramatikens värld som du så säkert framställer dig
Ett klart övertramp på forumets regel § 4.5.1

Jag är inte riktigt med på begreppet innervägg, jag tycker det där ser ut som insidan av en yttervägg på första bilden?

Jag hade nog helt klart velat se hela omfattningen av skadan innan man väljer om att åtgärda nu eller senare.

Är de stående plank med träulit och puts på utanpå så är det ju ungefär lika mycket bärighet i väggen som en säck blomjord vid just detta område.

R rävlyan skrev:
Vid nybygge så sätts ibland ytterpanel först och innerväggar senare , tror inte du behöver oroa dig
Jag tycker det ser ut som en bärande plankvägg, så risken att det ramlar ihop är ganska överhängande om man tar bort planken.

R
Det var därför som jag sa att stämpa upp taket på insidan så det inte händer något när planken byts ut

R rävlyan skrev:
Det var därför som jag sa att stämpa upp taket på insidan så det inte händer något när planken byts ut
Sen efter det skrev du
R rävlyan skrev:
Vilket gör det än mer otydlig eftersom det är ett hus med puts på utsidan, och träulliten är troligen putsbärare.

• Gilla
Joak
  • Laddar…
Tack för era svar.

Jag förstår att det är svårt att avgöra om jag kan byta trädelarna utan mer info, så jag skall ta fler bilder i morgon och lägga upp här

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.