Jag har en svår fuktskada på min gäststuga. Innerväggen är helt genomrutten, men jag vet inte hur jag skall åtgärda den. Det såg inte så farligt ut "på ytan" men när jag började gräva i det så...
Längst in sitter det en tunn (6-8 mm) gipsskiva, vilken har kamouflerat skadan ganska väl, och fasaden består av ett material som jag inte blir riktigt klok på vad det är (cirka 20 mm tjockt):
Längst ut sitter det målad puts.
Mellan det "mystiska" materialet och träet sitter det en slags "plastaktig" blå papp (förmodligen är det plast som har stelnat med åren), vilken har fungerat som en fuktspärr mellan träet och det "mystiska" materialet:
Det är ju fullt möjligt att hela innerväggen ser ut som på den första bilden, men även om det bara är en del av den som gör det, så vet jag inte hur jag skall bära mig åt för att byta ut det fuktskadade träet.
Till saken hör att jag är i full färd med att byta ut de korrugerade eternitskivor som har legat där tidigare mot råspont och papp (låg taklutning), och innan jag lägger råspont över det skadade området är det ju bra att veta om jag bör fixa skadan före jag gör det - det är bara kryphöjd där uppe.
Så här ser det ut uppifrån "vinden":
Beskrivningen kanske blev lite virrig, men har ni några idéer hur jag löser detta?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Längst in sitter det en tunn (6-8 mm) gipsskiva, vilken har kamouflerat skadan ganska väl, och fasaden består av ett material som jag inte blir riktigt klok på vad det är (cirka 20 mm tjockt):
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Längst ut sitter det målad puts.
Mellan det "mystiska" materialet och träet sitter det en slags "plastaktig" blå papp (förmodligen är det plast som har stelnat med åren), vilken har fungerat som en fuktspärr mellan träet och det "mystiska" materialet:
Logga in
Skapa konto
Det är ju fullt möjligt att hela innerväggen ser ut som på den första bilden, men även om det bara är en del av den som gör det, så vet jag inte hur jag skall bära mig åt för att byta ut det fuktskadade träet.
Till saken hör att jag är i full färd med att byta ut de korrugerade eternitskivor som har legat där tidigare mot råspont och papp (låg taklutning), och innan jag lägger råspont över det skadade området är det ju bra att veta om jag bör fixa skadan före jag gör det - det är bara kryphöjd där uppe.
Så här ser det ut uppifrån "vinden":
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Beskrivningen kanske blev lite virrig, men har ni några idéer hur jag löser detta?
Tack för svaret. Nu kommer den dumma frågan: vad menar man när man säger "stämpa upp"?R rävlyan skrev:
Aha, ok. Tack. Man är ju lite nyfiken på bärigheten i Heraklit...R rävlyan skrev:
Tror du att det är ett jobb som man ta efter att taket är färdiglagt, eller behöver man kunna komma åt uppifrån? Det hade varit skönt om man kunde göra färdigt taket först medan det fortfarande är fint väder.
Det ”mystiska materialet” heter Träullit, används bland annat som putsbärare.
https://www.traullit.se/
Heraklit är någon nyare kopia på originalet som tillverkats i Österbymo, Östergötland under många år
https://www.traullit.se/
Heraklit är någon nyare kopia på originalet som tillverkats i Österbymo, Östergötland under många år
Redigerat:
Det var ett spännande material som jag aldrig har hört talas om (vilket förmodligen säger en hel del om mina byggkunskaper...)hscn skrev:
Vad tror ni? Borde det gå att byta innerväggen utan att komma åt uppifrån? Jag tar gärna fler bilder om det behövs
Redigerat:
Den träullskivan ligger som isolering i väggen och har ingen bärighet .
Det är väl stående regler i väggen och en ytterpanel , då bärs allt upp ändå
Vid nybygge så sätts ibland ytterpanel först och innerväggar senare , tror inte du behöver oroa dig
att huset skulle ramla ihop om du river innerskivorna
Vid nybygge så sätts ibland ytterpanel först och innerväggar senare , tror inte du behöver oroa dig
Medlem
· Blekinge
· 12 210 inlägg
Du och rävlyan fd. liteavvarje tävlar om att vara otydliga. Men ni kanske förstår varandra. Lycka till!
Det verkar vara fler som ingår i tävlan på forumet , i åtanke på vad på vad man kan finna av dina inläggT Thomas_Blekinge skrev:
Så jag tror nog att du ska sluta med dina kommentarer i sarkastig och ironisk form , det är bara en välmening med det jag säger till dig nu och inte vara någon gurra i gramatikens värld som du så säkert framställer dig
Ett klart övertramp på forumets regel § 4.5.1
Jag är inte riktigt med på begreppet innervägg, jag tycker det där ser ut som insidan av en yttervägg på första bilden?
Jag hade nog helt klart velat se hela omfattningen av skadan innan man väljer om att åtgärda nu eller senare.
Är de stående plank med träulit och puts på utanpå så är det ju ungefär lika mycket bärighet i väggen som en säck blomjord vid just detta område.
Jag hade nog helt klart velat se hela omfattningen av skadan innan man väljer om att åtgärda nu eller senare.
Är de stående plank med träulit och puts på utanpå så är det ju ungefär lika mycket bärighet i väggen som en säck blomjord vid just detta område.
Jag tycker det ser ut som en bärande plankvägg, så risken att det ramlar ihop är ganska överhängande om man tar bort planken.R rävlyan skrev:Den träullskivan ligger som isolering i väggen och har ingen bärighet .
Sen efter det skrev duR rävlyan skrev:
Vilket gör det än mer otydlig eftersom det är ett hus med puts på utsidan, och träulliten är troligen putsbärare.R rävlyan skrev:Den träullskivan ligger som isolering i väggen och har ingen bärighet .