KnockOnWood
KnockOnWood: [citat] Det är en del "byggande" även när en IKEA-möbel skall upp. Och det blir ju mycket lättare att ta med sig den dagen man flyttar :) Inga ingrepp i väggar osv.
6 svar · 2,4k läst
useless
useless: Fast det problemet har man ju även om man täcker virket med papp, masonit, plast, en stålbalk, etc? Har man en sån konstruktion så hjälper det väl inte att separera det obehandlade och impregnerade virket med papp eller liknande?
2 svar · 10,3k läst
L
leonart: Vik ner plasten på innerväggen och tejpa ordentligt mot befintlig väggbeklädnad, minst 20 cm, sedan på med ny väggbeklädnad. Jag tror att den luft som passerar genom innervägg och sedan upp på vindsisolering och kondenserar är minimal. Om du har träreglar som utlägg så är det svårt för luften att passera dem. Men om du bedömer att det kan ske så borra hål i väggen på
1 svar · 4,1k läst
offlarjon
offlarjon: [citat] Tack för återkopplingen. Har nu korrigerat nedersta plansteget så att dess ytterkant ligger i linje med vagnstyckets överkant & då blev det rätt till slut. Ja det får bli en anpassad trallbräda mellan trappa & trall när allt är klart.
20 svar · 10,1k läst
·
C
corre: Det finns en rätt omfattande tråd i verktygsforumet om ställningar. https://www.byggahus.se/forum/threads/vilken-byggstaellning-ska-jag-koepa.317993/
1 svar · 2,3k läst
M
martinradbo: Faktiskt så att jag har alldeles för många tusen bilder i en enda klump sen detta bygget, och det är sen länge lågprio på att sortera dem även om jag flera ggr önskat att det var gjort. Någon dag så...
18 svar · 6,1k läst
·
M
micsor: [citat] Toppen! Tack! Ett 16-järn hade vi redan i socken men kompleterar med en 12a till.
4 svar · 3,8k läst
M
Mackan1935: Kom inte på bättre rubrik. Jag har dragit spirorör i ej aktiv murstock för FTX. Jag skulle vilja fixera rören i rökkanalerna och undrar vad som lämpar sig bäst? Jag kommer ha kåpa över murstocken men det är väl ändå ganska utsatt för fukt. Vanlig glasisolering binder väl fukt, det vill man inte antar jag. Vill inte skumma heller. Vad säger ni? [bild]
0 svar · 1,6k läst
·
nimhed
nimhed: [citat] Gjuta en golvvärmeslinga åt gången [citat] Låta lite armering sticka ut från gjutningen mot den framtida gjutningen.
2 svar · 1,5k läst
L
Lars48: [citat] Ok, så att säga jag behöver inte satsa på masonit skivor i alla fall ? Så här blev det med dubbla lager, den kommer exakt till samma nivå. De här gröna är ganska hårda oxå. [bild]
4 svar · 3,0k läst
·
sYph
sYph: Ok, då kör jag på en betonplatta!
4 svar · 4,4k läst
·
L
Lars48: Ok, tack och trevlig midsommar
3 svar · 2,3k läst
R
rävlyan: Tveksamt om du kan få det att fästa , normalt så är hyllstenen inmurade i kåpan , vill du ha hyllan så får du hacka upp kåpan med en halv sten och mura in dom nya ,men går inte att säga om det går , beror på tjocklek och konstruktion på kåpan Annars någon form av gejdrar som skruvas i kåpan och sten läggs på dom Finns inga standard så smeden får göra gejdrar
1 svar · 3,4k läst
·
KnockOnWood
KnockOnWood: [citat] Det är ju rätt vanligt att man har underspikning underst, både på utskicket vid gavlarna och på takskägget vid långsidorna. Så det går nog att fixa. Men vad vinsten då blir på ett uthustak förstår jag inte riktigt.
8 svar · 15,1k läst
·
R
rohah: Tack. Spännvidden är nu ca 4,4m. (Blir 3,9 om jag flyttar den bärande väggen i framtiden) Att låta den vänstra förstärkningsbalken löpa förbi den bärande väggen några meter. Ger det något mervärde i?
2 svar · 3,2k läst
·
H
husdrommaren: Tack för svar! Ja precis, vi river fasad, fönster, dörrar samt golvet och ned till trossbotten. I dagsläget är det inifrån och ut: träpanel, tjärpapp, 70 mm gullfiberisolering, träfasad. Vi tänker ändra det till: träpanel, tjärpapp, 70mm gullfiberisolering ( alltså det befintliga) tilläggsisolera med ytterligare 70 mm, diff öppen vindpapp, luftspalt, träfasad. Vi fick rådet att
2 svar · 2,5k läst
halper
halper: Okej, tack! Man får hoppas det skalar upp från skärbrädor till köksbänkar :)
13 svar · 17,6k läst
·
nikasp
nikasp: Hur blev det? Tänker göra något liknande i torpet.
5 svar · 35,8k läst
·
J
justusandersson: Det är ju bara akrylatfärger och liknande som du bör ta bort. Testa att putsa över på en lite större yta, t.ex. en gavel. Jag är inte säker på att det blir bra, men det bör vara värt ett försök.
4 svar · 3,3k läst
·
J
justusandersson: En balk som ligger fritt på två väggar, och som belastas med en jämnt utbredd last, utsätts för två typer av krafter. Dels för en vertikal last i vardera ände som är hälften av den samlade lasten på balken (en tvärkraft), dels för ett nedåtriktat vridmoment som är störst på balkens mitt. Ritar man upp en kurva som beskriver vridmomentets storlek så blir den bågformad. För att
18 svar · 7,5k läst
·
N
Nisse Hult64: [citat] Japp, helt rätt. Hade inte en aning att det hette så. Tack för det!
2 svar · 1,2k läst
Mazen
Mazen: Limma en hörnlist i pvc över kanten på gipset tex.. https://www.byggmax.se/virke/lister/hörnlist/hörnskydd-vit-p144303?gclid=EAIaIQobChMIx6Ka-aLb2wIVTkkZCh2wDQjUEAQYAiABEgIbE_D_BwE eller den som länkas i #2 Täck sedan skarven mellan gips och parkett med en T-list vilken gör att parketten åxå kan röra sig..
6 svar · 4,3k läst
D
divander: Ja det funkar kanske med furu. Såg också den där stegen av en kluven stock men det var inte riktigt en sådan jag var ute efter. Tänkte bygga en ganska konventionell stege med platta steg (inte runda pinnar) men jag vill att den ska gå ihop i toppen. Detta för att fungera bättre när man ska upp och beskära träd.
7 svar · 7,1k läst
Workingclasshero
Workingclasshero: Jag reglar alltid 600cc, ibland kan man utgå från en dörr eller fönster, men då jag alltid kryssreglar och sätter OSB och gips utanpå känns det enkelt med passning av isolering osv. Ska du råsponta kan du ju freebasa gudsomhaver ;-)
7 svar · 9,3k läst
hscn
hscn: Handlar om kalkbruk. Finns som lufthärdande och hydrauliskt. Hydrauliskt kalkbruk är starkare än lufthärdande och härdar även i vatten.
1 svar · 1,2k läst
A
Awes78: Då har jag bytt alla stolpar och den yttre bärlina/ regeln. Stolpar, från 2 st ihopskruvade (eventuellt limmade) 45x95 till 95x95 stolpar. Yttre bärlina 45x195 med skarvar utanför plintarna och slarvigt ihopskruvade på baksidan med brädlapp. Nya reglar med alla skarvar på stolpe och plint. Skruvade med 4 st 6,0x80 på stolparna och 4 st 6,0x100 på varje bjälke. Samt balkskor skruvade
44 svar · 17,8k läst
·
J
justusandersson: Det kan aldrig vara fel att göra som på videon, men det förutsätter att alla reglar är sågade på samma sätt. Om det är vanligt i verkligheten är mer än jag vet.
3 svar · 2,1k läst
R
rävlyan: C
4 svar · 722 läst
R
4 svar · 722 läst
kalle_lidköping
kalle_lidköping: Hej! Risk för lång text men försöker få med så mycket info från början. Här har man gått och köpt ett hus. Lite info om huset. Det är byggt 1966 och det är ett jubels enplanshus 98kvm med källare. Talet i källaren är gjort av betong och på det ligger det ett träbjälklag med isolering och på det spånskivor med parkett på. Takstolarna är byggda med fackvärk. Har planerat att
0 svar · 988 läst
·
pacman42
pacman42: Det kan ju vara att fukten kondenserar i taket då betongen är relativt kall också. Kyla (likväl som värme) flyttar sig gärna med betongen. I min förra lägenhet så kondenserade vattnet till droppar i taket pga att taket alltid var kallare än rumstemperaturen under nio månader av året (översta våningen i huset, ouppvärmd vind ovanpå). Huset var ju inte på 50-talet designat för
14 svar · 1,7k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.