K
Har 6 pallar från takläggningen som jag tänkte köra till tippen. Vet ni om det finns något pantsystem för dessa?

Det är ju inte några eur-pallar men de är rejäla jämfört med många andra skräppallar jag fått.

Monier är leverantör, hittar inte något när jag googlar

Så länge det inte är plastpallar eller i princip nya eur-pallar så är det mig veterligen ingen pant.
Man får iofs pengar för skadade eller smutsiga eur-pallar också men väldigt lite om dom inte är A-klass.

• Gilla
Kallebo
  • Laddar…
De brukar väl använda EU pallar. När jag la taket tog leverantören med pallarna tillbaka, så jag förutsätter att de har värde. Annars skulle de nog legat kvar.

Tycker hela pallsystemet verkar urvattnat nuförtiden. Det är möjligen bara större företag som verkar pyssla med pallreturer. Ingen annan verkar bry sig eller så är det inbakat i priset på produkterna man köper.
Förr tillbaks var ju fina pall attraktivt och det försvann ganska fort om det var obevakat men nu är det ju som sagt ingen som bryr sig...... Det är inget direkt ovanligt med nya fina pall i återvinningen eller hos folk som eldar dem.

• Gilla
Walle_skåne
  • Laddar…
En helt okej EU pall tycks ha ett värde på 40kr.
http://www.pallcentralen.se/bast-betalt/
Det medför väl att det inte är värt hanteringen med enstaka pallar. Varor som går ut till slutkunder verkar väldigt ofta ligga på billigare engångspallar.

K Kallebo skrev:
Har 6 pallar från takläggningen som jag tänkte köra till tippen. Vet ni om det finns något pantsystem för dessa?

Det är ju inte några eur-pallar men de är rejäla jämfört med många andra skräppallar jag fått.

Monier är leverantör, hittar inte något när jag googlar
Jag har köpt pannor hos XL-BYGG.
De tog ut pant på 100:- + moms /pall
Kolla upp så du inte behö er betala i onödan

D Daniel 109 skrev:
En helt okej EU pall tycks ha ett värde på 40kr.
[länk]
Det medför väl att det inte är värt hanteringen med enstaka pallar. Varor som går ut till slutkunder verkar väldigt ofta ligga på billigare engångspallar.
jo men värdet har ju alltid funnits där. Förr stals det ju pall hej vilt och fina pall låstes ju snudd på in och det som gick ut till kund var ju nästan alltid på sämsta tänkbara. Nu får man ju nypall ibland som ingen frågar efter. Frågade DHL killen här och nä de ville absolut inte ta tillbaks nån pall fast de fick dem. Nya Apall alltså.

• Gilla
Walle_skåne
  • Laddar…
Jag köpte takpannor 2011 till stall, garage och hönshus från https://www.xlbygg.se/npn/laholm.
Fick ersättning när jag lämnade pallarna i retur.
Pallarna debiterades med 131,50 kr/styck och krediterades med 100 kr/styck
när jag lämnade tillbaka dem efter 4 månader.
8 pallar = 800 spänn
Det var Benders pallar.

Helt OK affär tycker jag.

• Gilla
Walle_skåne
  • Laddar…
Som redan sagts så får man inte många kronor för begagnade pallar. I alla fall inte som privatperson. Elda upp det du har om det inte är impregnerat. Där får man största värde som privatperson.

K
Jag har precis sågat upp dem för att elda med dem. Det var ju inte några riktiga eupallar utan något enklare, dock av ganska krafiga material, riktigt regelvirke och kraftiga plankor.

Kollade med leverantören och det fanns inget pantsystem ..

Bra att ha i botten av vedskjul o.dyl. annars. De tål fukt helt ok och släpper in luft under till det man pallar upp.

• Gilla
Kallebo
  • Laddar…
Jag brukar panta pallar när jag köper pellets för då får jag 10 pallar. För att tänka på miljön säljer jag dem men brukar bara få 100:- eller liknande för alla pallar. Täcker knappt turen jag får ta extra med bil+släp. Men hade jag kunnat elda dem så hade jag gjort det.

• Gilla
Kallebo
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.