Byggmaterial & Byggteknik
Skyy: Jag tänkte byta ut mina gamla fönster mot Velfac 200 fönster men har då råkat lite i bryderi över konstruktionen. De gamla fönstren sitter monterade i trästommen ungefär jäms med utsidan på trästommen. Utanför trästommen står en putsad lecafasad med en luftspalt på 30-40 mm. Sedan är luftspalten (som ju blir synlig där fönstren sitter) täckt med en plåt som är fastspikad och
Peter2400: [citat] Ja, köp rätt spik, det finns många trådar här där folk undrar över glipor och sprucken fasad. Vore tråkigt att råka ut för det för att man varit lat.
mexitegel: Saken är ju den att när du isolerar så får du kondenseringen inuti isoleringen istället och den fukten måste tas om hand.
justusandersson: Det var en lösning i stil med det rödmarkerade som jag avsåg med mitt förra inlägg. Visserligen minskar lasten på bjälkarna något med fler bjälkar, men 45x170 är otillräckligt. 45x195 är på gränsen. För en acceptabel svikt krävs 45x220.
Todpop: [citat] Tyvärr så tog lathanden över och det blev istället platta på mark. Det blev däremot väldigt lyckat ändå. Du kan läsa om det i byggtråden ” attefallshus från tanke till verklighet”
spaxx: Kan man isolera lite på insidan också? Eller kan det uppstå kondens på samma sätt som det kan uppstå kondens i vanlig vägg?
snowjim: [citat] Ja? Om man gör en macka/bulle så är det väl inte helt ovanligt att man hoppar över talrik? Vad gör du om du tappar gurka eller liknande på ett bord? Det är kanske lite långsökt men man kommer oftast i direkt hudkontakt med ett matbord och det är samtidigt inte ovanligt att man äter man händerna på ett eller annat vis. Vad jag förstår så finns det livsmedelsklassad olja,
DaErkiman: Bra och bra... Jag tog nåt som var ganska billigt, har inte så mycket att jämföra med, men kallare är det i alla fall. Visst blir det mörkare, nästan lite blåaktig ton, men inga problem att se ut. Från utsidan är det spegel däremot. Köpte denna: https://www.folienmarkt.de/Sonnenschutz-Folien-Silber-80-EX-dunkel.html
ChungKuo: Hej, Jag står i begrepp att växla av en bärande innervägg på b.v i vår 1 1/2 plans hus. Att räkna fram lämplig balk behärskar jag, men att få fram den utbredda lasten som ligger till grund för beräkningen skulle jag behöva hjälp med så att jag vet att jag gjort rätt (frågetecken jag har i fet stil): det är en 5,5 m lång avväxling så jag vill inte chansa med lasten. Jag har
justusandersson: Jag fick nedböjningen till ca 6 mm. Troligen är den faktiska virkeskvaliteten högre än den jag räknade med, att döma av bilderna. Jag skulle nog inte göra några andra arrangemang. Men använd inte vinden till förvaring (julsaker är väl OK).
mamadubba: Allra minst två dygn men gärna en vecka enligt en murare jag frågade idag om nån annan undrar.
ricebridge: Varför skulle du inte våga det? Det funkar här i detta huset.
rävlyan: Du ska enligt dig ha dränerande massor bakom och inte jord , då är du klart på rätt sida . En L-profil har bara en platta på insidan i mitt tycke alldeles för kort , för att den inte ska titta ut på framsidan och den ska då hålla igen med massorna på insidan som trycker ner den delen , i bland räcker inte det då det för det mesta är jordmassor som läggs där , det kan bli tjäle
Bagaregårdens BK: [citat] Ingen styrelse här inte Då river vi! Intressanta teser ovan. Kan tänka mig att det kan vara lite armering ändå i denna :)
simonbe: Tack för all svar! Håller med er till fullo, det måste göras en avväxling. Får se om jag gör den uppe på vinden eller inifrån. Återkommer med bilder på resultat :)
justusandersson: Är detta en gammal yttervägg? Vad finns ovanför? Jag skulle gärna se en sektion genom huset för att kunna avgöra hur ni bör gå tillväga.
tommib: I de flesta fall drar man nog upp dem, men det kan säkert variera. Jag kommer ihåg någon tråd apropå Arid där någon som arbetade med just det tog upp att man använde elektroosmos för att "smörja" sponten när man skulle få upp den.
hsd: Denna är faktiskt bra https://www.jula.se/catalog/verktyg-och-maskiner/handverktyg/sagar/fogsvansar/handsag-004353/ dessutom tokbillig
Corsair: Så takstolarna ligger på en platta av betong med andra ord? Är man på vinden så ser man trägolv men jag antar att det är lagt direkt på plattan då.
rävlyan: Tänker kanske lite längre , med stolpsko så kommer trycket att komma på en punkt ( är nog starkt ) men om huset vrider sig lite så kan det knäcka skon ( spricker i svetsen ) Så gör några riktiga plintar ( betong ) och armering i enligt skissen och komplitera med några skor
Denniis: Ja, det är nog en bra idé att inte limma fast parketten som du säger. Det får nog bli ett försök på detta sätt ifall ingen hinner få mig på andra tankar:)
knibbeman: ah tack för infon, blir att besöka målarn imorgon . då har jag alltså till 3 skivor.. kul att folket på byggmax är så kunniga. fick som svar " 1 tub räcker till cirka 6 skivor" då tänkte jag njaa. så jag köper 6 så kanske jag klarar mig.. suck har 900 *2700 skivor
knibbeman: Har nyligen köpt ett fritidshus, och i vardagsrummet har dom satt cirka 7-8 cm stenputs utanpå massonitskivor. sitter som jävlar berget. går inte att få loss, visst går det men känner att jag vill ha en bättre lösning. Fick då tipset att sätta upp skivorna med PL600 lim vilket skulle sitta riktigt bra. någon som har erfarenhet av detta ?
rävlyan: Du kommer nog inte att kunna bita av , dom är bra hårda Var har du haft för skruv , med borrskalle , då är hålet i trät nästan lite stort för korta utan borr . kanske om du hitttar en montageskruv som är lite grövre , jag är tveksam om dom finns med packning
Anna1388: Någon som har tips på följande från Polen YTONG Massiva innerdörrar Ytterdörr - dubbel Fönster - träfönster med winerspröjs Fönster - Engelska fönster som man kan skjuta upp alt ner Renova kontakter Bänksskivor i kalksten Tack
danielcse: Tack för svaren. Jag tog kontakt med en lokal brädgård, som nu har lovat att såga till virke i rätt dimensioner.