Hej!
Jag är ny på forumet och undrar lite om ni har kunskap om att isolera en laduvind för att få ett extra rum?
Laduvinden är uppdelad i två utrymmet och jag tänkte börja med att isolera ena halvan. Den är cirka 7x4 meter.

I dagsläget är det oisolerat. Hur gör man? Behöver man luftspalt eller hur ska man planera?

Jag har tänkt att sätta en papp mot det gamla innertaket, vad för papp ska man använda? Damm/fukttätning vill man ju få åt?
Sen är det isolering, räcker det med ca. 70 mm tjockt och sen regla upp för att i sin tur sätta panel på detta?

För uppvärmning har vi en bergvärmepump i ladan som går med en kulvert till bostadshuset, så jag tänkte ta och sätta in ett element i det nya rummet.

Tanken är att ha lite instrument där till en början och använda det som en replokal (nu är replokalen på övervåningen i bostadshuset). Är det några som har tips om hur man får ner den utgående ljudnivån så bra som möjligt, så att inga grannar störs sig?

Tacksam för svar!

Du menar att du ska isolera snedtaket då? Isåfall sak du ha en luftspalt mot råsponten, minst 25 mm. 70 mm är inte mycket, man brukar ha mellan 200 - 300 mm i snedtak. Hur stora är takstolarna?

Kanske kan du lägga upp en bild?

När det gäller ljudisolering så är det tyngd som gäller, så flera lager gips med förskjutna skarvar. Viktigt är att man lägger filt på reglarna som ansluter mot andra byggnadsdelar och att man tätar gipsens anslutningar med akustikfogmassa. Isoleringen i väggar hjälper mot höga frekvenser.

Aa precis, både snedtaket och även cirka 1m som är rak vägg.
Okej, det är så pass tjock isolering som behövs. Bra info! Tack!

Kan fixa en bild när vi tömt vinden (ska besprutas mot husbock).

Okej då krävs det gips? Det räcker inte med träpanel med några sorts akustikplattor ovanpå?
Eller blir det så pass stor skillnad med gips så det är värt att sätta dit?
Sätter man OSB-skivor först mot reglarna för att sedan sätta gips då eller vad rekommenderar ni?

Allt material isolerar mot ljud så trä går ju också att använda men gips väger mer. OSB kan vara bra om du ska fästa upp mycket saker på väggen men om inte så är det bättre med 2 lager gips.

Okej. Blir kanske bättre i längden med gips då. Kan man sätta panelen utanpå gipset sen eller blir det minimal skillnad i akustikdämpning?

Man kan sätta det utanpå gipsen men då tycker jag du ska göra det av estetiska skäl.

Okej!
Tack för bra svar!
Får se hur jag gör sen, men har lite att gå efter nu! Tack så mycket!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.