Hej!

Jag gjöt en plint förra året, första plinten jag gjutit. Svåra förhållanden eftersom jag gjöt plinten under befintligt hus så det var svårt att komma åt. Tanken var att stärka upp befintlig plintgrund.

Tog av pappröret idag och såg att den är skrovlig. Den sviktar också lite grann i sidled (ligger ej an mot huset ännu) om jag slår hyfsat hårt på plinten med handen.

Vad har jag gjort för fel?

Förutsättningar.
Höjd: ca 120 cm
Armering: 3 st 10 mm, dubbade i berg med ankarmassa. Förbundna med najtråd.
Betong: Finja betong som jag blandat tills det verkade vara en bra smet. Använde 3 litervatten till 25 kg säck, som anvisat. Blandade med murbruksblandare i ca fem minuter, har för mig att det står 10 minuter. Har för mig att jag blandade en säck åt gången/per hink om det kan ha någon betydelse.
Papprör: Gjöt i två omgångar eftersom det var så svårt att komma åt. Först ca 90 cm, sen direkt efter ställde jag 30 cm papprör ovanpå det andra och tejpade fast.

Potentiella fel:
1. Är det armeringen som ligger för långt ut på papprörets kant?
2. För dåligt vibrerad betong? Jag skakade bara på röret efter uppskattningsvis att halva röret blivit fyllt. Gick ju inte att komma åt ovanifrån med en planka eller liknande och hade inte tillgång till betongvibrator. Först efteråt har jag förstått att man kunde använda en slipmaskin mot formen eller liknande.
3. För dåligt blandad betong?
4. Annat fel?`

Mycket tacksam för svar så att jag lär mig!

Skrovlig nyligen gjuten betongplint under hus med synliga formrester och ojämn yta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nyggjuten betongplint under hus med skrovlig yta och sprickor, omgiven av byggmaterial.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag tror att du redan har svarat på frågan själv, i punkt 1 och 2 ... :)

(kommer plinten fylla sitt syfte ändå? Med största sannolikhet.)

• Gilla
frihopper
  • Laddar…
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Jag tror att du redan har svarat på frågan själv, i punkt 1 och 2 ... :)

(kommer plinten fylla sitt syfte ändå? Med största sannolikhet.)
Tack!

Och det gör inget att den svikar lite grann i sidled när jag slår på den? Jag har fattat det som så att hållfastheten för plintar är framförallt hög för tryck uppifrån men var/är osäker på hur mycket i sidled dem ska kunna göra röra sig, om dem är dubbade i berg.

Nu har jag köpt en betongvibrator från Jula på 1 600 w med 3 m slang så då får jag hoppas att problem nr 2 blir löst =).

Angående armeringen. Då ska jag helt enkelt flytta in armeringen lite grann i röret, hur långt från pappröret ska armeringen vara? Har använt 19 cm och 25 cm rör.

F frihopper skrev:
Nu har jag köpt en betongvibrator från Jula på 1 600 w med 3 m slang så då får jag hoppas att problem nr 2 blir löst =).

Angående armeringen. Då ska jag helt enkelt flytta in armeringen lite grann i röret, hur långt från pappröret ska armeringen vara? Har använt 19 cm och 25 cm rör.
Ca 3 till 5cm in är lämpligt för armeringen så den inte rostar

• Gilla
frihopper
  • Laddar…
Du skulle ju ev. kunna köpa lite betongspackel och fylla de värsta hålen, mest för att hindra att armeringen rostar.

• Gilla
frihopper
  • Laddar…
Jag var före denna tråd inne på att riva plinten och göra en ny men det hade inte ni gjort (förutom då betongspacklet)?

Jag är ingen expert, så tag mina råd med en stor nypa salt. Jag inbillar mig att det stora problemet är risk för rost i järnen, det i sin tur spränger betongen. Hur stor den risken är vågar jag inte spekulera om.

Jag var på konsultuppdrag i Indien för några år sedan. I närheten där jag bodde höll de på att bygga en klunga 22 våningshus, de såg ut att vara på typ 2000 kvm per plan. konstruktionen verkade vara murade bärande väggar av tegel, gjutna betongbjälklag. Kan ha funnits några stålkonstruktioner gömda i teglet som jag inte såg.

När jag gick förbi höll de på att riva en gjutform för kanten av ett våningsbjälklag 3e eller 4e våningen, då syntes många enorma luftbubblor. I storlek knuten näve. Känns lite läskigt att tänka sig att 19 våningar skall stå på de luftbubblorna.

• Gilla
frihopper
  • Laddar…
F frihopper skrev:
Jag var före denna tråd inne på att riva plinten och göra en ny men det hade inte ni gjort (förutom då betongspacklet)?
Det står ju en annan (äldre?) plint ganska nära, ska den vara kvar?

Jag hade låtit den stå kvar, om det inte är så att någon byggnadsteknisk omständighet (typ att du ska bygga en egen fullskalekopia av Kaknästornet som ska stå just där) kräver en perfekt plint, just där. Det verkar ju inte vara ont om plats under heller?

• Gilla
frihopper
  • Laddar…
K
Nu kan jag inte speciellt mycket men är den där typen av gjutform/gjutför verkligen tänkt att sticka upp så mycket ovanför marken? Är inte tanken att större delen av plinten ska vara under marknivå och bara en mindre del sticka upp ovanför marken?

/Krille

Ser ut som en plint som gör det den ska göra, varför måste du göra nått åt plinten? Domkraft under och lyft upp huset några mm. Sen kila in nånting mellan plint och bärlina så att husets vikt kommer på plinten. Jag tycker betongen blir jämnare och bättre blandad om man lägger lite mera vatten än det står i instruktionerna men det kan bara vara nått jag fått för mig.

• Gilla
frihopper
  • Laddar…
Jo, blötare betong är mer lätthanterlig, men den blir visst svagare.

• Gilla
frihopper
  • Laddar…
K Krille4 skrev:
Nu kan jag inte speciellt mycket men är den där typen av gjutform/gjutför verkligen tänkt att sticka upp så mycket ovanför marken? Är inte tanken att större delen av plinten ska vara under marknivå och bara en mindre del sticka upp ovanför marken?

/Krille
Ja det är helt normalt att man använder dom så de sticker upp långt över 1 meter. Inget snyggt Men syns oftast inte ändå.
Självklart ska dom också ner i marken så det är frostfritt och väl förankrat så dom står stadigt.
Men om man som du har berg och dubbar förankras dom ändå och står stadigt

• Gilla
frihopper och 1 till
  • Laddar…
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Det står ju en annan (äldre?) plint ganska nära, ska den vara kvar?

Jag hade låtit den stå kvar, om det inte är så att någon byggnadsteknisk omständighet (typ att du ska bygga en egen fullskalekopia av Kaknästornet som ska stå just där) kräver en perfekt plint, just där. Det verkar ju inte vara ont om plats under heller?
Plinten bredvid är förmodligen i gott skick men ramregeln på huset är utanför plinten (förmodligen dåligt gjort från början) och det är därför jag gör nya plintar, för så är fallet på några till plintar.

Avhandlat i denna tråd: https://www.byggahus.se/forum/threads/bjaelklagsregel-utanfoer-plintarna.291888/#post2668196 (annat användarnamn pga förlorat lösenord)

Det finns gott plats, visst!

Låt den där stackars plinten vara ifred nu och börja med nästa istället. Den kommer överleva både dig och huset oavsett om armeringen rostar till smulor eller inte.

• Gilla
frihopper
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.