Jag har precis fått ett garage uppsatt med osb och gips på innerväggar och i innertak.

Finns det någon speciell anledning (bortsett från utseendet) till att man spacklar gipsskarvarna?

För min egen del kvittar det. Jag hade bara tänkt att måla allt med någon halvblank ljusgrå färg.

Garaget kommer att användas som verkstad för reparation av bilar.
 
R
Bara estetiskt inget annat , så måla på
 
Jag funderade på brandklassning eller om eventuell luftfuktighet kryper in i skarvarna?
 
För den sakens skull gör spackel varken till eller från. En "brandvägg" med dubbelgips bygger man med förskjutna skivskarvar.
 
BigR
Om du inte har ångspärr/ ångbroms så är det väl en poäng att spackla och måla alla gipsskarvar utöver det estetiska.
 
I väggarna är det gips/osb/plast och i innertaket gips/glespanel/plast i den ordningen, så det är väl ingen fara för fukten då.
Sedan är det trästomme med isolering, och fibercementplattor på ytterväggarna, råspont och takpapp på taket.

Jag kanske spacklar igen skruvhålen där de syns, för det är ju inte så jobbigt :)
 
Kom ihåg att lägga i en "remsa" i spacklet om du spacklar skarvarna annars spricker det lättare.

Gjorde tabben utan remsa på gamla stället=sprack
I nya garaget använde jag remsa och det har klarat sig, det sjunker även mer utan remsa
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.