5 031 läst ·
6 svar
5k läst
6 svar
Måste man spackla gipsskarvar?
Jag har precis fått ett garage uppsatt med osb och gips på innerväggar och i innertak.
Finns det någon speciell anledning (bortsett från utseendet) till att man spacklar gipsskarvarna?
För min egen del kvittar det. Jag hade bara tänkt att måla allt med någon halvblank ljusgrå färg.
Garaget kommer att användas som verkstad för reparation av bilar.
Finns det någon speciell anledning (bortsett från utseendet) till att man spacklar gipsskarvarna?
För min egen del kvittar det. Jag hade bara tänkt att måla allt med någon halvblank ljusgrå färg.
Garaget kommer att användas som verkstad för reparation av bilar.
För den sakens skull gör spackel varken till eller från. En "brandvägg" med dubbelgips bygger man med förskjutna skivskarvar.
I väggarna är det gips/osb/plast och i innertaket gips/glespanel/plast i den ordningen, så det är väl ingen fara för fukten då.
Sedan är det trästomme med isolering, och fibercementplattor på ytterväggarna, råspont och takpapp på taket.
Jag kanske spacklar igen skruvhålen där de syns, för det är ju inte så jobbigt
Sedan är det trästomme med isolering, och fibercementplattor på ytterväggarna, råspont och takpapp på taket.
Jag kanske spacklar igen skruvhålen där de syns, för det är ju inte så jobbigt
Kom ihåg att lägga i en "remsa" i spacklet om du spacklar skarvarna annars spricker det lättare.
Gjorde tabben utan remsa på gamla stället=sprack
I nya garaget använde jag remsa och det har klarat sig, det sjunker även mer utan remsa
Gjorde tabben utan remsa på gamla stället=sprack
I nya garaget använde jag remsa och det har klarat sig, det sjunker även mer utan remsa
Klicka här för att svara