Hej.

Nu har barnen blivit så stora att dom ska egna rum, planen är att dela av nuvarande rum på ~19kvm.
Ett problem som vi har är att huset är extremt lyhört och dålig akustik i hela huset.
Detta blir extra påtagligt när ungarna springer runt och leker på övervåningen (behöver inte vara speciellt vilt) för att det på nedervåning ska uppfattas som elefanter och det går inte att prata i normal samtalston.
Kortfattat så är mellanbjälklaget mellan våningarna oisolerat, samt alla inre väggar är enkelgips på plåtreglar och oisolerat.

Eftersom jag vill göra det ordentligt och inte göra om det om x år så skall dom nya rummen någorlunda klara av att ungarna spelar musik utan att störa varandra eller oss, barnen är 7år nu men ja, snart tonåringar.

Min spontana tanke är att:
1) Lyfta bort parkett och golvspån för att isolera bjälklaget rakt under rummen, men vad ljudisolerar mest effektivt?
2) Skiljeväggen som ska upp mellan rummen kan max vara 12cm utan att det ser konstigt ut, tänker mig gips,gips,plyfa,45regel,plyfa,gips,gips = 12,12,12,45,12,12,12 = 11,7cm
Isolering mellan reglar

3) Yttre väggen mot Allrum hade vi helst bevarat då den är relativt nyrenoverad med tapetserat, lister osv.
Men riva om möjligt inre väggen och regla upp nytt jämte plåtreglar (men det känns krångligt) och sedan samma som inneväggar (plyfa,gips,gips).

4) Dörrar tänkte jag typ 30db ljudisolerade från kompanjonen.se om det finns några inne.

Det gröna streckade på bilderna är väl det som behöver ljudisoleras.
Magentafärgade är nya väggen som ska upp.
Sen ska det sättas in en till dörr till övre rummet såklart.

Låter detta vettigt eller någon som har erfarenhet och kan ge lite tips?

• Ritning av husplan med markerade områden för ljudisolering och ny vägg i övervåningens barnrum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ritning över en övre plan med markerade områden för ljudisolering, planerad ny vägg och rumsuppdelningar.
    Skapa konto
Separerade regelverk är att föredra. Man kan förskjuta väggreglarna så att det blir lite kompaktare.

Alternativ:
12 gips/45 regel + 45 cellulosa/spalt 2mm/45 regel + 45 cellulosa/12 gips

• Gilla
Fredrik-
  • Laddar…
BirgitS
Garderober är bra ljuddämpare så de kan ju med fördel sättas längs med någon de grönmarkerade väggarna.

• Gilla
fr3b3r och 2 till
  • Laddar…
Du kan gott använda plåtreglar även till ny ljuddämpande skiljevägg, de rör sig något mindre. Men cellulosa som ljuddämpande isolering - nä. Ljudisolering ska vara tungt.

Ska du bryta upp golvet så gäller samma sak här - tungt, tungt (så långt bjälklaget håller...) Golvgips t ex, isolering. Kan du flytta golvbjälkar? I så fall finns gummiklossar att lägga dem på, googla på det.

Kolla också efter andra möjliga ljudtransportörer via stomljud ner till nedervåningen. Ytterväggarna t ex. Och ja, använd ljuddörrar! Svenska normalinnerdörrar i papp och fanér är rena skräpet imho.

• Gilla
Fredrik-
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Garderober är bra ljuddämpare så de kan ju med fördel sättas längs med någon de grönmarkerade väggarna.
Ja, hade tänkt klä det lilla som blir kvar av väggen utöver dörren i respektive rum mot allrummet med modifierad PAX garderob (öppet upp till nock så taket lutar).
Likaså rummens yttre sidoväggar som idag är kattvindar kommer byggas om till förvaring, det påverkar kanske mest ljudet i rummet men ska passa på att sätta extra gips.

En sänglösning som jag funderar på är den på bilden, räknar med 160 sängar som då blir förskjutet ~80cm in i respektive rum. Men det har väl också mest påverkan på rumsakustiken och inte vad som läcker ut.

Vad tror ni om att ha golvgipsskivor i ett av skiften på väggar och golv?
Enligt Gyprocs hemsida ligger golvgips på 14kg/m2 och Standardgipsskiva på 9kg/m2.

Jag kommer inte bryta i själva golvbjälklaget, där går gränsen då jag ser framför mig att jag aldrig blir klar, dock isolera emellan men med vad om inte "vanlig" isolering, menar du golvgips som isolering?
Kan man ha något mellan golvet (spån, golvgips etc) och bjälklaget som har någon dämpande effekt?

• Modern sovrumslösning med en inbyggd våningssäng och skrivbordsyta, inrett i ljusa trämaterial och med ett fönster.
    Skapa konto
Man kan lägga t.ex. sågspån eller sand som har mer massa.

• Gilla
ricebridge
  • Laddar…
  • Gilla
ricebridge
  • Laddar…
För att få bort ljudet från klampande fötter skulle jag lägga in en stegljudsmatta och på det en textilmatta. Väggarna mot allrummet hade jag rivit gipsen i barnens rum och kompletterat väggen med 45mm mineralull och 12 plywood + en eller två skivor gips.(sista skivan ger egentligen bara ca 1dB bättre ljudreducering, så den kan man lika gärna skippa).
Se till att gipsa barnens tak och foga tätt mot väggar så inget ljud går den vägen. Ett litet läckage fer mycket överhörning. Och dreva och foga runt dörrarna som bör vara klassade minst 30d, gärna 35.

Jag hade kanske lagt i isolering i bjälklaget också om du ändå är inne på det. Men absolut inte med sand eller något annat tungt material då ditt bjälklag garanterat inte är dimensionerat för det.

BirgitS
F Fredrik- skrev:
En sänglösning som jag funderar på är den på bilden, räknar med 160 sängar som då blir förskjutet ~80cm in i respektive rum.
För mig ser det ju ut som att det är störst risk för att man hör ljud från det andra barnet just när man är som känsligast för ljud, dvs. när man ska somna.

I icho skrev:
För att få bort ljudet från klampande fötter skulle jag lägga in en stegljudsmatta och på det en textilmatta. Väggarna mot allrummet hade jag rivit gipsen i barnens rum och kompletterat väggen med 45mm mineralull och 12 plywood + en eller två skivor gips.(sista skivan ger egentligen bara ca 1dB bättre ljudreducering, så den kan man lika gärna skippa).
Se till att gipsa barnens tak och foga tätt mot väggar så inget ljud går den vägen. Ett litet läckage fer mycket överhörning. Och dreva och foga runt dörrarna som bör vara klassade minst 30d, gärna 35.

Jag hade kanske lagt i isolering i bjälklaget också om du ändå är inne på det. Men absolut inte med sand eller något annat tungt material då ditt bjälklag garanterat inte är dimensionerat för det.
Mja, stegljudsmatta hjälper inte mycket, särskilt inte om bjälklaget är tomt som en resonanslåda.

Självklart måste man hållfasthetsberäkna, men sedan ska man förstås isolera med vad det tål.

Jag hade passat mig för att fylla bjälklaget med något som sand eller spån
ricebridge ricebridge skrev:
Mja, stegljudsmatta hjälper inte mycket, särskilt inte om bjälklaget är tomt som en resonanslåda.

Självklart måste man hållfasthetsberäkna, men sedan ska man förstås isolera med vad det tål.
Ja, stegljudsmattan gör ju väldigt liten skillnad på ett lätt bjälklag, men jagar man varje decibel så...
ska man sandfylla eller fylla med annat tungt i bjälklaget får man nog göra om innertaket på våningen under med.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.